INARTdis: Com és l’art d’inclusiu?

Els alumnes d’Arts Escèniques i Dansa de 4t d’ESO de l’Institut Vallbona d’Anoia, membres de la companyia On Ser Teatre, acompanyats de la Dra. Xesca Vela, impulsora de les arts escèniques al centre i Carme Flores, membres totes dues del grup impulsor AraArt, han participat en el projecte Erasmus+ INARTdis coordinat pel CERSIN de la UAB.

El projecte INARTdis (2021-2023) explora la inclusivitat de l’art i uneix entitats de primera fila de la cultura i l’art com el Teatre Nacional de Catalunya (TNC), el Museu d’art contemporani Can Framis – Fundació Vila Casas, el Museu d’Art Nacional de Catalunya (MNAC), el Museu del Disseny de Barcelona i el Consorci Mercat de les Flors – Centre de les Arts en Moviment – amb escoles, instituts i centres de formació amb alumnat de diferents diversitats funcionals.  Alhora, el projecte treballa des del CERSIN-UAB, com a cor del projecte i centre coordinador europeu amb altres entitats a Cantabria, Lisboa, Berlin, Graz (Àustria) i Skopje (Macedònia).

Per poder coordinar i preparar aquest projecte, els diferents representants de les seccions d’educació dels museus i institucions juntament amb els coordinadors de les escoles i institucions d’usuaris amb diversitat funcional hem tingut diferents trobades de formació i coordinació  durant els últims dos cursos. Ens hem trobat al Mercat de les Flors, el Museu Can Framis, el TNC, el Museu del Disseny i el MNAC on hem explorat i sembrat les llavors de la posada en pràctica aquest curs 2022-2023 del projecte, barrejant alumnes estàndard amb persones amb diversitat funcional per desenvolupar espais inclusius de creació artística.

Nosaltres hem format part d’un subgrup de treball amb ASPASIM, el TNC i el Museu Can Framis acompanyats en tot moment per la UAB. Hem explorat les diferents formes d’expressar els nostres sentiments utilitzant l’art i la cultura de forma inclusiva a través del moviment, la dansa, les obres plàstiques, la música i el compartir, sobretot el compartir, des de la sensibilitat, el respecte i l’afecte respectant la realitat i l’enorme diversitat funcional en cadascun dels integrants del projecte.

Hem estat capaços i capaces de crear un espectacle unint arts plàstiques, moviment i arts escèniques, treballant colze amb colze sobre l’escenari al llarg d’aquests mesos en diferents trobades entre ASPASIM i els alumnes d’arts escèniques de l’Institut de Vallbona i totes les entitats culturals i artístiques que ens han recolzat i guiat: TNC i Museu Can Framis. Hem superat pors i prejudicis inicials i el projecte ens ha fet créixer com a persones, tant als alumnes i usuaris com als docents i cuidadors implicats. Us convidem a explorar la pàgina web del projecte i veure el vídeo-resum de tot el projecte a Catalunya.

L’experiència ens han colpit tant que al curs 23-24 voldríem donar-li continuïtat al projecte amb entitats culturals i socials de la comarca de l’Anoia.

Per acabar, us deixem alguns testimonis de l’alumnat d’arts escèniques i dansa de 4t d’ESO.

“Vull donar la meva opinió sobre el projecte INARTdis. La veritat és que m’ho he passat molt bé, tant amb els meus companys de grup com amb els nois i noies d’ASPASIM, ja que m’he donat compte que encara que tinguin diversitats funcionals poden fer moltes coses igual que nosaltres. Ha sigut una experiencia molt xula per a mi i molt important. S’han tornat unes persones importants i m’han marcat un trosset del meu cor.” Jana M.

“Crec que el projecte INARTdis ens ha ajudat a tots a tenir un altre concepte de les persones amb discapacitats. Al principi se’m feia complicat interactuar amb ells per por de fer coses que els hi molestessin, però a les últimes sessions ja tenia més confiança.” Carla S.

“Amb el pas del temps he anat coneixent a les persones i he anat perdent aquesta vergonya i por. Sobretot, el fet d’haver perdut encara que sigui poc aquest pànic a estar amb més gent, m’ha fet canviar, cap a bé. Òbviament molts més factors han estat importants per això, però el  teatre n’ha sigut un d’ells. Gràcies a aquesta matèria ara tinc records on he rigut moltíssim, he plorat, m’ho he passat bé, he treballat amb moltíssima gent amb diferents diversitats funcionals i hem fet moltes excursions de profit. També he pogut seguir desenvolupant la creativitat mentre aprenia.” Júlia P.

Salut i teatre!