40 anys d’història del Vallverdú (9): la visita de Joan Oró i la promoció de la ciència

En els seus 40 anys d’història, l’Institut Josep Vallverdú ha mirat sempre d’apropar la ciència al seu alumnat a través de múltiples activitats que van des de conferències a la realització de diversos experiments científics. D’entre les xerrades que, al llarg de quatre dècades, l’institut ha acollit per difondre el coneixement científic n’hi ha una d’especialment significativa: la que va pronunciar el doctor Joan Oró el 25 de maig de 1984 amb el títol “L’exploració del sistema solar”.

En una sala d’actes plena de gom a gom, el prestigiós científic lleidatà, doctor en bioquímica pel Baylor College of Medicine de Houston i catedràtic de la universitat d’aquesta mateixa ciutat nordamerciana, va exposar de manera molt didàctica els seus coneixements sobre el sistema solar. No cal dir que per al nostre institut va ser tot un privilegi poder gaudir de la presència d’un científic de la dimensió del doctor Oró, les recerques del qual han estat d’allò més importants per entendre l’origen de la vida i que van dur-lo a participar en diferents missions de la NASA, l’agència espacial nordamericana, entre les quals cal destacar la missió Apol·lo amb destinació a la Lluna i el programa Víking que pretenia explorar el planeta Mart.

Al marg de fer les delícies de l’alumnat, la conferència de Joan Oró va captivar al professorat, molt especialment al de ciències, que posteriorment va compartir amb ell una estona distesa a la sala de professors tal i com es pot comprovar a la imatge següent on hi podem apreciar en Josep Rossell, el popular “Senyor Rossell”, professor de Física i Química; el mateix doctor Joan Oró; la professora Roser Sebastián, de matemàtiques; l’Antonio Yus, professor de Física i Química; l’administrativa Carme Solé; la Francesca Forteza, primera esposa de Joan Oró; i el professor Josep Vallverdú.

Aquesta imatge aplega dos dels intel·lectuals de referència de les comarques de Ponent: en Joan Oró, en el camp de les ciències, i en Josep Vallverdú, en l’àmbit de les lletres, dos “homenots” de les terres de Lleida que comparteixen, al marge de la bona amistat que els va unir fins a la mort d’Oró, el 2004, la Creu de Sant Jordi que els va atorgar la Generalitat de Catalunya.

Per a la petita història de l’institut queda el paper calu que l’administrativa Antonieta Forteza va tenir a l’hora de convèncer en Joan Oró per venir a fer una conferència al nostre centre. La raó és ben senzilla i prosaica, l’Antonieta era la neboda de Francesca Forteza, aleshores esposa del doctor Oró i orginària de la capital de les Garrigues.