40 anys d’història del Vallverdú (27): una més que elegant primera consergeria

Un institut són els seus alumnes, el seu professorat, però també el seu personal d’administració i serveis, que realitza una tasca imprescindible perquè un centre educatiu pugui funcionar. En fer memòria dels 40 anys de l’Institut Josep Vallverdú, doncs, és de justícia que recordem aquells homes i dones que, tot i no entrar a les aules, han fet possible que el nostre centre hagi superat les quatre dècades d’història.

En aquest sentit, volem fer memòria del primer equip de conserges de l’institut, al que podeu veure en la imatge que encapçala aquest text, que estava format per Felip Garsaball, que es va incorporar al centre el 1981 com a conserge de l’institut de Batxillerat, per Carles Falcó, que ja exercia de conserge durant les obres de l’edifici que acolliria l’institut el 1978, i un joveníssim Xavier Sànchez que, el 1981, amb tot just 19 anys, va començar la seva singladura a la casa exercint de conserge de l’institut de Formació Professional.

Durant la dècada dels 80, l’equip de conserges es distingia per l’elegant vestimenta que el caracteritzava. Vestits amb pantalons, americana, camisa i corbata, els tres conserges eren inconfusibles. En aquella època en què les consergeries de la planta baixa i del primer pis encara no estaven construïdes, cadascun dels conserges tenia la responsabilitat de vetllar per una planta de l’edifici i ho feien asseguts en una taula al punt central de cadascun dels pisos.

Amb la unificació dels instituts de batxillerat i de formació professional, el 1989, es va procedir a construir les actuals consergeries que, en aquests 40 anys, han vist passar nombrosos i nombroses conserges fins arribar a l’equip actual, format pel mateix Xavier Sànchez que es va incorporar el 1981, i que duu, per tant, més de quatre dècades a la casa, i la Mònica Santandreu, que també coneix bé l’institut ja que va passar-hi com a alumna.

A la consergeria i la secretaria cal afegir-hi una altra tasca imprescindible: la neteja. Al llarg d’aquests quaranta anys, han estat nombroses les persones, especialment dones, ja que aquesta era una feina altament feminitzada, que han contribuït a donar lustre a l’institut i permetre que l’alumnat i el professorat que entrava a les aules se les trobés cada matí en les millors condicions possibles.

L’equip històric de dones de la neteja del centre el podeu veure en una imatge presa després d’un dinar a l’antic restaurant borgenc “El Carro Blanc” durant la dècada dels 80 del segle XX que va aplegar tot el personal d’administració i serveis que treballava a l’institut. D’esquerra a dreta, a la filera de dalt hi podeu veure la Maria Teresa Pujol, la Dolores Gala, la Inés Martí, i la Prudi Martínez (totes elles dones de la neteja), el Carles Falcó (conserge), i la Carme Solé (administrativa). A la de sota hi trobareu la Pilar López (neteja), el Felip Garsaball (conserge), l’Anna Rufié (administrativa), l’Antonieta Forteza (administrativa) i el Xavier Sànchez (conserge).

A l’hora de fer memòria d’aquestes quatre dècades d’història és de justícia recordar i agrair la seva feina perquè el nostre institut és el que és també gràcies a ells i elles.