40 anys d’història del Vallverdú (12): per Nadal, art i música

Al marge de les esbojarrades representacions de la primera dècada d’existència de l’institut, la celebració del Nadal al Josep Vallverdú ha tingut sempre un denominador comú al llarg dels anys: l’art i la música. La decoració nadalenca del centre, sovint a càrrec del professorat del seminari de Dibuix, convertit amb el pas dels anys en el d’Educació Visual i Plàstica, ens ha deixat autèntiques obres d’art. En serveixi com a exemple la recreació d’un pessebre en forma de vitrall que es va fer en una de les portes d’accés a l’institut el Nadal de 1990. Un excel·lent exercici d’arts plàstiques que va fer les delícies de tota la comunitat educativa.

Com hem apuntat, la música era un dels altres grans protagonistes de la festa de Nadal. Amb l’arribada de l’ESO a l’institut, les nadales irreverents interpretades per l’alumnat més gran durant la dècada dels 80 i els primers 90 va deixar pas a una interpretació més formal de les cançons nadalenques dirigida amb el mestratge de la professora Teresa M. Coca. Tal i com es pot veure en la fotografia precedent, de la festa de Nadal de 1998, els més petits de la casa van passar a formar part de la coral de l’institut que assumia l’encàrrec d’interpretar les nadales donant el to a la resta d’alumnat del centre.

El cant coral estava sovint acompanyat d’algun instrument, tal i com es pot apreciar en aquesta imatge de 1997, on s’hi pot veure novament a la professora de música Teresa M. Coca dirigint una interpretació amb flauta d’un grup d’alumnes de primer cicle de l’ESO. Una autèntica gosadia que funcionava, però, gràcies al treball previ realitzat a classe i que ens deixa bona mostra de com l’art i la música eren, i són, sempre presents en les celebracions nadalenques del Vallverdú.