40 anys d’història del Vallverdú (11): les esbojarrades celebracions nadalenques dels anys 80

Des de l’inici de la seva activitat, l’octubre de 1980, el darrer dia lectiu abans de les vacances de Nadal va ser un dia assenyalat en vermell a les agendes de tots els alumnes i professors del centre. En aquella data, l’aleshores Institut de Batxillerat de les Borges Blanques, va realitzar el seu primer Festival de Nadal que va tenir la sala d’actes com a escenari i que va constar en una rèplica nostrada del popular concurs televisiu “Un, dos, tres… responda otra vez” que, des de 1972, dirigia a TVE Narciso Ibáñez Serrador.

Aquell primer festival, un concurs de varietats amb atrevides actuacions de l’alumnat i del professorat, va marcar la tendència de les celebracions nadalenques de l’institut al llarg dels anys 80. En la imatge que encapçala aquest text, s’hi pot veure els professors Rosa Civera i Francesc Mayós participant en el concurs, on van acabar guanyant un disc en vinil i un altre en cassette, respectivament.

L’agosarada posada en escena va anar a càrrec d’uns alumnes molt motivat per la festa, entre els que s’hi comptaven els estudiants Pilar Brufau i Sebastià Montañola, a qui es pot veure en la imatge següent després d’haver participat en el concurs.

La gosadia de l’alumnat de l’època queda palesa en la fotografia que tanca aquest article, on s’hi pot apreciar dos alumnes disfressats de ballarines clàssiques en plena actuació. Aquesta irreverència del primer festival va impregnar les festes nadalenques dels anys 80 on es va convertir en un clàssic dedicar nadales amb la lletra modificada al professorat de la casa. Una activitat que feia les delícies dels estudiants més irònics i amb la ploma més afinada i que no sempre era del gust dels docents a qui anaven destinades.

Tot i així, tancar el trimestre i l’any natural amb una festa caracteritzada pel bon ambient i la conviència entre alumnat i professorat, ha estat sempre una característica de l’Institut Josep Vallverdú. Una tradició que es va iniciar un ja llunyà 1980 amb una elaborada recreació que ben poca cosa havia d’envejar al popular concurs de TVE en el que s’emmirallava.