40 anys d’història del Vallverdú (15): tres dècades fent accessible l’esquí al jovent de les Garrigues

Una de les activitats més esperades per l’alumnat de l’institut quan tornava de les vacances de Nadal era, sense cap mena de dubte, l’Esquiada. Des que es va posar en marxa, el curs acadèmic 1989-90, la sortida a la neu per practicar l’esquí es va convertir en una de les excursions més populars entre l’alumnat ja que feia accessible aquest esport al jovent de les Garrigues en una època en la que anar a esquiar no era pas tan habitual com ho és avui en dia.

L’impulsor d’aquella primera esquiada va ser el professor d’Educació Física Juan Cruz, acabat d’arribar a l’institut el curs acadèmic 1989-90 i que va participar en totes i cadascuna de les esquiades des d’aquell gener de 1990 fins a la seva jubilació, l’octubre de 2016. De fet, en la imatge que encapçala aquest text el podem veure acompanyat d’un grup d’alumnes participants en aquella primera esquiada de 1990.

Aquesta activitat va rebre un nou impuls amb l’arribada del difunt professor Albert Palau al centre, el 1997, arran de la implementació de l’ESO que va fer que, degut a la gran demanda que l’activitat despertava entre els alumnes de la casa, s’acabessin fent dues esquiades anuals, una amb els estudiants de 1r i 2n i l’altra amb els de 3r i 4t. En la imatge següent podem veure el professor Albert Palau, durant l’Esquiada de 2011, en companyia d’un dels actuals docents d’Educació Física, Manel Chávarri, que ha agafat, juntament amb el Dani Negrillo, el testimoni d’organitzar anualment l’activitat.

Tot i l’evident entusiasme que despertava entre l’alumnat (i tot sovint també entre el professorat, ja que l’esquiada va tenir sempre fidels acompanyants en docents com l’Amadeu Bonet, el Ramon Rosselló o l’Ángel Rapado, per citar-ne només els principals exemples), l’esquí era una activitat de risc. En són testimoni les greus lesions que van patir esquiant tant alumnes com professors i que van provocar més d’una perllongada baixa en algun docent.

En el balanç d’aquestes tres dècades de sortides a la neu, el més destacable és com una activitat organitzada des de l’institut públic de la comarca ha permès a centenars de joves de les Garrigues (com els que es pot veure en aquesta nova imatge de l’esquiada de 2011)  apropar-se a la neu i a la pràctica d’un esport que, quan el professor Juan Cruz va posar en marxa l’Esquiada en aquell llunyà curs acadèmic 1989-90, no era ni molt menys tan accessible com ho és en l’actualitat.