Dibuixos-metàfora sobre alimentació i desigualtat global

L’Aroa Garrido i la Naiara López han fet un arbre de causes i conseqüències sobre alimentació i desigualtat global. A les arrels trobem les causes de la pobresa alimentària i a les branques es manifesten les seves conseqüències, que són diferents arreu del món.

L’arbre de la desigualtat

“Hamburguesa en vena” és una metàfora visual de les alumnes Genesis Fernández i Lucía Fernández, de la classe E31. Aquest dibuix reflexiona sobre l’addicció i ansietat que poden generar els aliments ultraprocessats i el “menjar escombraries”.

Hamburguesa en vena

Allons, enfants !

Ahir, l’alumnat que cursa la matèria de francès a 4t d’ESO i 1r de Batxillerat va anar a l’Institut Français de Barcelona per veure la pel·lícula Allons, enfants i visitar la seva mediateca.

Allons, enfants, nominada a millor documental als premis Cèsar del 2022, tracta sobre la vida a Turgot, un institut d’elit del centre de París on s’ensenya dansa moderna i hip hop i en el qual es porta a terme un projecte pilot que consisteix a obrir-lo a joves en risc d’exclusió social a canvi d’un “petit” esforç: aprovar les matèries de 4t d’ESO i Batxillerat. Amb això, els joves no només aconseguiran ser grans ballarins de hip hop, sinó també deixar de ser “casos socials”.

Així doncs, la pel·lícula parla de dansa, però també de lluita, de classes socials, d’estigmes, de somnis, d’empoderament femení, alhora que és un himne a l’ofici dels docents que ensenyen amb passió i vocació.

Aquí us deixem el tràiler en francès per animar-vos a veure-la i reflexionar una mica:

Anem a Cau Ferrat

La setmana passada, l’alumnat de Literatura Catalana de 2n de batxillerat va fer una sortida a Sitges, al Cau Ferrat, museu fundat el 1893 per l’artista modernista Santiago Rusiñol. Es tracta d’un espai emblemàtic que esdevingué punt de trobada dels millors artistes, músics i escriptors de l’època, fins al punt de convertir-se en el temple del modernisme europeu.

El museu conté les col·leccions d’art antic aplegades per Rusiñol (pintura, forja, ceràmica, vidre, arqueologia, escultura i mobiliari) i també peces d’art modern de gran qualitat que combinen diferents tècniques (pintura, dibuix, escultura). Compta amb obres de Rusiñol, Casas, Picasso, R. Pichot, Mas i Fondevila, Zuloaga, Regoyos i Degouve de Nuncques, Enric Clarasó, Manolo Hugué i Pau Gargallo, entre d’altres. La barreja d’autors i disciplines en un entorn únic exemplifica la veneració modernista vers totes les facetes de la creativitat artística i fa d’aquest espai un punt de visita obligat per a tot estudiant d’humanitats.

Per completar la sortida, van fer una visita al Museu de Maricel que mostra un itinerari artístic complet des del segle X al realisme i la figuració de la primera meitat del segle XX, amb obres de gran qualitat artística de pintors com Picasso, Casas, Rusiñol o Nonell.

Diplomes pel present i el futur

Els diplomes oficials triguen temps en arribar, però per fil, la Paula, la Nora, la Mireia, la Natalia, la Mar i la Martina poden lluir els seus diplomes del DELF A2, B1 i B2 obtinguts el curs passat. De ben segur que aquests diplomes els obriran moltes portes, ja sigui per continuar estudiant francès a l’Escola Oficial d’Idiomes, per obtenir una feina o per poder acreditar la formació corresponent i sol·licitar una beca Erasmus a la Universitat. Enhorabona, noies! L’heu aconseguit!

A Christmas Carol

De ben segur que tots i totes coneixeu la novel·la escrita per Charles Dickens el 1843 titulada A Christmas Carol, oi? Dons avui volem acomidar-nos d’aquest 2023 i donar pas al 2024 amb la interpretació realitzada per l’alumnat que rep el suport del SIEI al nostre centre. Bravo, artistes i director! Ens tornem a veure aviat a l’institut! Salut i molts moments feliços per aquest nou any que estem a punt de començar!

Belle et Sébastien

La setmana passada, l’alumnat de 2n d’ESO que cursa la matèria optativa de francès va anar als cinemes Girona de Barcelona per veure la pel·lícula francesa Belle et Sébastien (2013), que està basada en la novel·la homònima de Cécile Aubry.

La història tracta sobre l’amistat incondicional entre un nen de 6 anys, Sébastien, i la seva gossa, Belle. Tots dos viuen en un petit poble francès dels Alps, al costat de la frontera amb Suïssa i Itàlia. La història, molt tendra i emotiva, ofereix uns paisatges meravellosos i una música perfecta i ens endinsa en una època històrica molt interessant.

Tant l’alumnat com el professorat va gaudir moltíssim de la pel·lícula i de la presentació inicial i, tot s’ha de dir, en alguns casos fins i tot va vessar alguna que altra llagrimeta! Us la recomanem per aquestes vacances de Nadal. I si és possible, en versió original subtitulada, és clar! 😉

Que la terra et sigui lleu, Dolors!

Comença a arribar per fi el fred i amb aquest avui una notícia que ens ha deixat glaçats i el cor encongit a tota la comunitat educativa del Rafael Casanova. Avui, la nostra companya, la pedagoga Dolors Tohà, al capdavant de l’aula d’acollida de casa nostra des del curs 2020-2021, ens ha deixat.

La sala de vetlla s’obrirà avui a les 18.30 hores i la cerimònia serà demà, 14 de desembre, a les 13.30 hores al tanatori de Sant Boi (carrer Saragossa, número 6, al polígon Salines). Des d’aquí el nostre condol més sincer a tota la seva família i tot el nostre escalf en aquests moments tan difícils.

Al nostre record perdurarà per sempre el teu somriure. Que la terra et sigui lleu, companya!

Denunciem la violència de gènere

Amb motiu del Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència contra les Dones, que es va celebrar el 25 de novembre, l’alumnat de 2n d’ESO va participar activament en la creació d’un Photocall amb un missatge compromès que denuncia la violència de gènere. A través d’aquesta iniciativa, va expressar de manera pública el desig compartit de tots els membres de la comunitat educativa per transformar el món cap a un entorn més just i segur per a tothom.

La creació d’aquest Photocall no només representa una mostra de solidaritat i consciència social sinó que també serveix com a recordatori de la importància de continuar treballant junts per erradicar la violència de gènere i promoure la igualtat i el respecte en la nostra societat.

Be creative again!

Un curs més que els/les alumnes de segon d’ESO es converteixen en artistes i volen deixar empremta de les seves emocions i sentiments mitjançant l’art. Darrera de cada dibuix, s’amaguen missatges extraordinaris… Us animem a descobrir-los. What can you see?

Prestatge amb materials recuperats

A l’optativa de tecnologia de 4t d’ESO hem realitzat una situació d’aprenentatge en què hem construït un prestatge utilitzant materials recuperats. En la seva elaboració cada alumne/a ha hagut de fer un mòdul d’estructura triangulada. Per la seva construcció s’han fet servir unes plantilles dibuixades per l’alumnat, s’han fet càlculs per fer una previsió de material i s’han fet servir eines per unir les peces que formen l’estructura triangulada. Una vegada acabats el mòduls, l’alumnat ha construït un prestatge unint els mòduls estructurals a caixes de cartró recuperades.

Aquest prestatge s’ubicarà a consergeria perquè el personal de consergeria pugui deixar els objectes perduts de l’alumnat.