PROGRAMA PER A L’ORIENTACIÓ, L’AVENÇ I L’ENRIQUIMENT EDUCATIU (PROA+)
ACTIVITATS DELS CURSOS 2022/23 i 2023/24
Àmbit 1. Millorar les condicions d’educabilitat
Activitat Palanca A106 Convivències i sortides fora del centre
SORTIDES I COLÒNIES
Subvenció total o parcial a diverses activitats extraescolars: sortides culturals, colònies, viatges i altres. Els ajuts es reparteixen equitativament entre tots els cursos d’ESO, Batxillerat i Formació Professional.
Activitat Palanca A102 Formació de famílies
TALLER TAC PER A FAMÍLIES
S’imparteix un curset de formació adreçat a les famílies dels primers cursos d’ESO per tal que coneguin les diverses plataformes digitals que s’utilitzen al centre (WEERAS, Moodle, Classroom, etc.) i d’aquesta manera puguin ajudar els seus fills en el seu procés d’aprenentatge. El taller és finançat per l’AMPA.
Activitat Palanca A103 Escola de Famílies
ESCOLA DE FAMÍLIES
Contempla la realització d’activitats de debat i de compartició d’experiències amb les famílies en horari extraescolar, com per exemple, tallers, xerrades, conferències o taules rodones. L’Escola de Famílies es coordina amb les AMPA, tant de l’Institut com de l’Escola Ramon y Cajal, amb l’objectiu d’establir llaços de col·laboració, complicitat i aprenentatge mutu.
Activitat Palanca A101 Avaluació de barreres econòmiques
MATERIAL DIDÀCTIC I LLIBRES – MATERIAL DELS DEPARTAMENTS
Se subvencionen les adquisicions de material didàctic, llibres digitals o de lectura, material fungible de pràctiques per als tallers de les diferents matèries, etc. Es prioritzaran les necessitats dels alumnes que acreditin una situació socioeconòmica desafavorida segons els informes corresponents.
Àmbit 2. Accions per donar suport a l’alumnat amb necessitats per a l’aprenentatge
S’organitzen 2 tallers de reforç (estudi assistit) en horari extraescolar adreçats a l’alumnat que, a criteri de la coordinació pedagògica i les tutories, presenta més dificultats d’aprenentatge en les matèries instrumentals (català, castellà i matemàtiques) dels primers cursos d’ESO. L’activitat es desenvolupa en franges horàries d’hora i mitja, dues tardes a la setmana durant el curs, i es contracta una monitora externa.
Aquesta activitat forma part també del Pla Educatiu d’Entorn.
Activitat Palanca A207 La mentoria escolar (PEE)
MENTORIA ESCOLAR
Aquesta acció s’adreça a l’acompanyament individual d’alumnes per part de monitors voluntaris i a criteri de la CAEI. Es prioritzen alumnes amb necessitats educatives especials que són mentoritzats setmanalment en horari extraescolar per tal d’ajudar-los en la seva socialització i participació en activitats de lleure o educatives.
Aquesta activitat forma part també del Pla Educatiu d’Entorn.
Activitat Palanca A208 Millorem la competència digital de les famílies
MATERIAL I AJUTS PER MILLORAR LA COMPETÈNCIA DIGITAL DE LES FAMÍLIES
Ajuts per adquirir llicències de llibres digitals
Ajuts per a les llicències de programari de control d’aula.
Ajuts per a l’accés a la plataforma digital WEERAS de comunicació amb les famílies.
Àmbit 3. Accions per a desenvolupar les actituds positives en el centre educatiu.
Activitat Palanca A305 Mirades emocionals per a millorar l’aprenentatge
TALLER D’ACOMPANYAMENT EMOCIONAL
Activitat adreçada a alumnes amb situacions familiars o de l’entorn que presentin mancances pel que fa al benestar emocional i les expectatives d’èxit acadèmic. El taller es realitza en horari extraescolar, una tarda a la setmana, i es contracta un monitor/a extern. La tria de l’alumnat es fa segons els criteris establerts a la CAEI.
TALLERS AFECTIVOSEXUALS
Parlar sobre sexualitat de manera positiva contribueix no només al benestar; també ens dona eines de prevenció contra abusos i tota classe de violència. La sexualitat conscient es basa en l’empoderament per mitjà de l’autoconeixement.
Destinataris: tot l’alumnat del centre.
ACTIVITATS SOBRE EL CIBERASSETJAMENT, L’ADDICCIÓ ALS MÒBILS, EL MASCLISME I ALTRES
Es contracten representacions teatrals sobre algun d’aquests temes que plantegen un debat i reflexió posterior per part dels alumnes. Les activitats s’adrecen als alumnes de tots els nivells educatius i compten amb la col·laboració de l’AMPA per organitzar-los.
MONITORATGE D’ACTIVITATS ESPORTIVES EN HORARI NO LECTIU
Activitats adreçades a tot l’alumnat destinades a fomentar la pràctica esportiva en horari extraescolar mitjançant la contractació d’un monitor/a extern. Aquestes activitats formen part del Projecte Esportiu de Centre (PCEE). L’objectiu principal és la participació en activitats esportives tan locals com en l’àmbit extra-municipal d’aquells alumnes amb més dificultats socioeconòmiques.
Àmbit 4. Accions per millorar el procés d’aprenentatge de les competències essencials.
Activitat Palanca A401 Seqüències didàctiques ODS
TALLER MEDIAMBIENTAL
Taller educatiu per treballar els ODS relacionats amb la protecció del medi ambient i del planeta, la lluita contra el canvi climàtic i la protecció de les espècies. Adreçat a l’alumnat d’ESO.
SETMANA “FEM PINYA” – TALLERS PER A LA INCLUSIÓ I LA COHESIÓ SOCIAL
Tallers adreçats a tot l’alumnat per treballar els ODS relacionats amb el dret a l’educació de qualitat, la salut, l’eliminació de les injustícies socials, la igualtat de gènere i l’alfabetització. Es duran a terme durant la setmana FEM PINYA per a la inclusió i la cohesió social del segon trimestre.
Àmbit 5. Accions i compromisos de gestió de centre i qualitat dels seus professionals.
Activitat Palanca A502 Xarxes Educatives
Participació dels coordinadors en la Xarxa territorial de centres PMOE-PROA+ per tal de compartir experiències, activitats i resoldre dubtes sobre l’aplicació del programa.
Activitat Palanca A550 Pla d’Acollida del professorat
Accions previstes al Pla d’Acollida del professorat per tal que coneguin els objectius del programa PMOE-PROA+ i puguin participar activament en les activitats palanca planificades.
Activitat Palanca A551 Pla de Formació de centre
Activitats adreçades a formar els docents sobre el programa PMOE-PROA+, incloses dins del Pla de Formació de centre. Formació dels coordinadors del programa.