HISTÒRIA

BREU HISTÒRIA DE L’INSTITUT

RAÏLS VITALS (1968-1975)

1968 Inauguració 02S’inaugurava el nostre centre el dia 18 d’octubre de 1968 com a Col·legi Lliure Adoptat (CLA). La disposició d’obertura va ser publicada al BOE del 24 de juny de 1969. Els alumnes s’examinaven trimestralment, i les proves s’efectuaven per part dels professors dels instituts d’Amposta (el primer any) i Tortosa (els anys següents). Se li va donar el nom de “Ramon Forcadell”, que era l’alcalde del municipi en aquells temps. Es començà impartint el segon curs del batxillerat elemental, i fou durant el segon any de funcionament que s’oferí el primer. Alguns dels primers professors d’aquest període foren: Carmen Salomón (francès), mossèn Lorenzo Oms i Mn. José María Subirats (religió), Rosa Puig (gimnàstica), Francisco Villanueva (matemàtiques), Vicente Puig, Maria Cinta Caballé, Javier Ferré, Isabel Millan, Ana Torné, Rafael Itarte (Don Rafel), i Maria Cinta Felip (castellà) la qual ocupà el càrrec de directora fins a l’any 1977.

MUNICIPAL I ADOPTAT (1975-1985)

Durant el curs 1969-1970 el nostre institut es convertí en una extensió de l’institut “Joaquín Bau” de Tortosa; fins a l’any 1975 va continuar sent CLA, car aquest mateix any adquirí el caràcter de municipal i després, homologat (o sigui, els exàmens els feien els mateixos professors que hi impartien les classes i de la part burocràtica – les matrícules – s’encarregava la secretaria del “Joaquín Bau”). Durant tot aquest període el centre va rebre el suport del consistori del poble, regit pels alcaldes Ramon Forcadell, Jeroni Castell i Jaume Antich. En aquell moment també es va crear una Associació de pares d’alumnes que va jugar un paper molt important en el manteniment del centre, i durant l’any 1977 passà a ser directora Maria Lluïsa Ferré, substituint Maria Cinta Felip.

SOMNI I REALITAT (1985-1995)

Durant la dècada dels 80 va ser director José Córdoba. El millor que pot il·lustrar aquesta època de grans canvis va ser que durant el curs 1985-1986 va passar a ser institut de batxillerat “Manuel Sales i Ferré”, depenent de la Generalitat de Catalunya, i es fomentà la participació de l’Associació de Pares com a òrgan rector del centre.

Com a centre públic depenent del Departament d’Ensenyament, la direcció de José Córdoba va donar pas a dos breus períodes de direcció amb Josep Llàdser (1989/1992) i Julio Tena (1992/1995). En aquest últim període es va realitzar l’ampliació de l’antic edifici amb un bloc d’aules, laboratoris i espais de gestió, així com una biblioteca i una sala d’actes que connecta amb l’edifici històric a través de rampes. Això va permetre descongestionar els espais existents i donar una imatge més moderna de l’institut des del carrer.

L’INSTITUT AL CANVI DE SEGLE (1995-…)

A partir del curs 1995/96 agafa el relleu de direcció Ma. Pilar Aparicio, la qual protagonitzarà un llarg període de gestió de 21 anys en els quals s’esdevingueren importants reformes, tant en la vessant educativa com material. Es van renovar molts equipaments com el gimnàs, apostant per la innovació tecnològica i informàtica, es va millorar l’enjardinat extern i es va aconseguir la implantació d’estudis de Formació Professional, com el nou Cicle Formatiu de Grau Mitjà de Sistemes microinformàtics i xarxes. Això va permetre l’ampliació de l’oferta educativa d’Ulldecona i l’increment del nombre d’alumnes. També es van engegar diversos programes d’innovació educativa que van millorar la qualitat del servei i la imatge del centre.

Entre els cursos 2016/17 i 2023/24 la direcció va estar a càrrec de Ricard Reverter, el qual va ampliar i millorar tots els programes d’innovació educativa existents i va aconseguir implantar uns nous estudis del Programa de Formació i Inserció d’auxiliar de construcció. Es van continuar fomentant les noves tecnologies al servei de l’educació com a centre pilot, es va integrar el centre en la Xarxa de Competències territorial i es van iniciar programes de mobilitat internacional Erasmus+, apostant pel plurilingüisme en el currículum. Tanmateix, es va aconseguir que el centre fos referent territorial de l’alumnat universitari en pràctiques amb el programa MUFPS.

DIRECTORS I DIRECTORES

Durant tots aquests anys d’història educativa a Ulldecona han estat directors i directores del centre:

Ma_Cinta_Felip marisa_ferre_jove Irene000 josecordoba Josep_Lladser juliotena PilarAparicio  RicardReverter
Ma. Cinta Felip
(1968-1977)
Ma. Lluïsa Ferré
(1977-1979)
Irene Calduch
(nomenada
durant l’any 1979)
José Antonio Córdoba
(1979-1989)
Josep Llàdser
(1989-1992)

Julio Tena
(1992-1995)
Ma. del Pilar Aparicio
(1995-2016)
 Ricard Reverter
(2016-2024)
40 ANIVERSARI

L’any 2008 s’esdevingué la commemoració dels 40 anys de funcionament d’aquest institut. Tot un seguit d’actes amb la col·laboració i la participació de tota la comunitat educativa varen servir per celebrar com cal aquesta històrica efemèride. Clicant sobre el següent logo accedireu a la pàgina de l’aniversari.

logo40MColor

UN AHIR PER UN DEMÀ.

50 ANIVERSARI

Durant el curs 2018/19 es van celebrar diversos actes per commemorar el 50è Aniversari de la inauguració de l’Institut. El conseller d’Educació de la Generalitat de Catalunya, Hble. Josep Bargalló, va visitar-nos el 4 de maig de 2019 i va descobrir una placa commemorativa que recordarà per sempre aquesta important efemèride.

Tots els detalls de la programació al següent enllaç.

Visita Conseller 2019