VISITA A LES INSTAL·LACIONS DE MARBRES CASTELL

Marbres Castell 2023

L’alumnat del PFI Auxiliar de Construcció, Aula Oberta i de primer de batxillerat de Tecnologia i Enginyeria i de Geologia, acompanyats pels professors J, Manel Martí, Rafel Reverté i Jordi Escubedo, hem visitat la pedrera i la fàbrica de Marbres Castell. De bon matí hem anat a la pedrera on hem vist tot el procés d’extracció dels blocs de pedra: el marcat, la realització dels trepants, el serrat per la part de baix amb la serra d’espasa, els laterals amb la serra de fil, i finalment el tombament de la mola, i la divisió en blocs més petits per al transport al taller. Així mateix, hem vist el destí de la pedra malmesa o que no és
aprofitable, convertida per trituració en grava, sorra i tot-u.

Després ens hem desplaçat al taller que té l’empresa al voltant de la pedrera on treballen entre altres en la construcció de blocs de pedra per les torres de la Sagrada Família de Barcelona. Aquests blocs es fan amb pedres de diferent procedència, i és un treball que necessita gran exactitud. Hem vist diferents màquines, des d’una serra de teler que converteix uns blocs en diferents planxes, serres de fil, de disc i màquines de control numèric, que permeten programar i automatitzar moltes de les tasques de preparació de la pedra.

A continuació ens hem desplaçat als tallers de l’empresa vora la carretera de la Sénia, per veure tot el procés des que arriben els blocs de la pedrera, el tall amb serres de fil, teler o de disc, i els posteriors acabats superficials: polit, buixardat i flamejat. Ens ha sorprès la gran mecanització i automatització de les tasques, amb robots i màquines de control numèric que permeten optimitzar el material, i els diferents processos, així com la varietat de peces i formats, des de paviments exteriors tipus llamborda, paviments interiors i per a revestiment de façanes i parets, peces estructurals i resistents, cornises, i peces més complicades i amb volum, com piques, columnes, i fins i tot una creu de terme.

Jordi Castell, un dels propietaris de l’empresa ens ha fet de guia, explicant-nos de manera entenedora i clara tots els processos i atenent els dubtes i qüestions que li hem plantejat. Li agraïm els temps que ens ha dedicat. Marbres Castell és una de les empreses deganes en l’explotació i el treball de la pedra a Ulldecona, amb un volum de producció de pedra entre 5.000 i 10.000 m³ /any.

La visita ha estat força interessant, permetent als alumnes del PFI veure tot el treball i preparació de la pedra, un material utilitzat sovint en les obres de construcció, als de Tecnologia i Enginyeria veure la varietat de màquines i en especial la introducció dels controls numèrics i la robòtica en el món de la pedra, als de Geologia conèixer la naturalesa de la pedra d’Ulldecona, així com la seua disposició geològica, propietat i usos, i a tots plegats la importància d’aquesta indústria a la comarca com a generadora d’ocupació i riquesa.