ERASMUS de professorat a Welzheim

Aquests dies són dies de mobilitats i d’activitats relacionades amb l’ERASMUS +.

La primera setmana de maig hi hagué una mobilitat de Job shadowing a Düsseldorf, de la qual us vam parlar en un article anterior. Gairebé al mateix temps, entre el 6 i el 13 de maig, dues professores van marxar a Welzheim (Alemanya) com a expertes invitades per la Kastell Realschule de la població de Welzheim, al land del Baden-Wütemberg d’Alemanya.

Es tractava d’un centre de secundària amb el qual vam treballar el curs passat en el projecte eTwinning “Élèves d’Europe – Self-profiling”, amb el qual vam obtenir un segell de qualitat eTwinning.

Les professores invitades, una de llengua francesa i l’altra d’història, havien de preparar una sessió en llengua francesa sobre una temàtica europea, van escollir treballar el Patrimoni Mundial, tot centrant-se en els béns del patrimoni de la UNESCO que es poden trobar a Europa. Es tractava d’una sessió dirigida a un grup d’uns 30 alumnes que estava format per alumnes alemanys que estudiaven la llengua francesa i un grup d’alumnat francès provinent de la zona de Lyon que en aquells moments es trobava d’intercanvi al centre.

La sessió va ser força dinàmica, utilitzant activitats amb metodologia AICLE, i va permetre la interacció entre els alumnes de tots dos països, de manera que els francesos poguessin ajudar els alemanys en cas de dificultat amb la llengua. També es va donar la possibilitat als alumnes de participar activament en algunes de les activitats. Va ser una sessió que va agradar tant a alumnes com professors i que va lligada amb la temàtica d’un dels projectes eTwinning d’enguany: “Notre Musée pour Notre Patrimoine”. Tots van poder aprendre’n alguna cosa: els alumnes van aprendre a distingir els diferents tipus de béns del Patrimoni, van conèixer exemples de béns del Patrimoni mundial, etc.; els professors van aprendre nous tipus d’activitats i van descobrir noves activitats i materials per a les seves classes.

A més de realitzar la sessió lectiva, les nostres professores també van poder observar el funcionament del centre i algunes de les classes de llengua francesa i anglesa del centre, ja que és un centre on no hi ha classes amb metodologia AICLE. Malgrat ser un centre similar al nostre pel que fa al nombre d’alumnes i professors, el funcionament del centre és diferent del nostre, pel fet que el sistema educatiu alemany és diferent. Malgrat aquestes diferències, van poder aprendre’n coses, així com compartir experiències relacionades amb l’ERASMUS+, l’eTwinning i la internacionalització dels centres, cosa que va ser molt enriquidora per tots dos centres i que comportarà millores.

Va ser una estada molt profitosa per a les professores que van fer la mobilitat i la transferència del que en van aprendre ens servirà per reflexionar a partir de la comparació dels dos centres. Aquesta mobilitat, juntament amb les mobilitats fetes amb el Consorci CETE+, ens servirà per adonar-nos d’allò que ja fem bé al centre i que hem de conservar, però també detectar coses que podrien millorar una mica més.

Des d’aquí volem agrair la invitació per part de la Kastell Realschule i per l’acollida rebuda per part de la seva coordinadora ERASMUS, així com del professorat del claustre, i esperem poder continuar mantenint el contacte i establir futures col·laboracions en el marc de la internacionalització de tots dos centres.