Si fos alumne/a, m’agradaria anar a classe?

Aquesta és una de les preguntes que els mestres ens fem quan preparem les classes.
Si tornem la vista enrere i recordem com ens apassionava qualsevol cosa que sortís de la rutina: les excursions, les celebracions dels dies especials, la visita d’algú de fora, les festes de final de curs, etc. Si penses en la teva etapa escolar, aquests esdeveniments i ocasions especials també destacaran en els teus records, i si tanques els ulls i penses on vas gaudir més, segur que apareixen els jocs al pati, a classe o al gimnàs.

L’infant és el protagonista del procés educatiu i el joc és una de les activitats principals que realitza durant tota la seva etapa escolar. Com no podríem contemplar-ne la utilització a l’aula? El joc és un clar element del qual s’ha de valdre la pedagogia per fer-lo servir en benefici de la formació de l’infant i, per tant, el joc ha de ser aprofitat i desenvolupat a l’escola. A continuació podeu veure imatges d’infants de 1r de primària aprenent mentre juguen a diferents jocs.

Jugar és el que motiva el nen a seguir endavant i viure el present. És el que més feliç li fa als seus anys d’escolarització. Es creen connexions mentals tan intenses en gaudir del joc, que dècades després seguim recordant aquesta activitat. Jugar no només és divertit: ens fa més intel·ligents, més forts, més ràpids, més extravertits i més actius. Jugar ens ajuda a explorar el món al nostre voltant i a resoldre problemes; permet que ens fem entendre, que provem noves idees i que coneguem els altres i a nosaltres mateixos, perquè el joc és el llenguatge universal de l’aprenentatge. (Montero, 2021)

En els anys d’experiència com a docent, Manuel Sánchez Montero ha constatat que introduir el joc a l’aula és una eina valuosa capaç de transformar de manera radical el procés d’ensenyament i aprenentatge. El joc és emoció pura i sense ella no existiria mai aprenentatge. Jugar no és res més que resoldre problemes amb una actitud lúdica, és per això que els alumnes s’involucren i s’entusiasmen transformant l’aprenentatge en una cosa memorable.

Jugues?