“La inclusió és un procés sense fi que cerca maneres més eficaces de respondre a la diversitat present en l’alumnat.”(Ainscow 2005)
Quan parlem de diversitat, parlem del Projecte d’Atenció a l’Escola Inclusiva i del Projecte de Convivència de la nostra escola.
El gran repte de l’ESCOLA INCLUSIVA és aconseguir una escola on tot l’alumnat, independentment de les seves característiques, hi tingui cabuda i pugui optar a les màximes oportunitats d’aprenentatge i èxit.
Parlem d’un sistema educatiu obert i flexible que comporta cultura, polítiques i pràctiques universals d’aprenentatge:
Els principis de l’escola inclusiva són:
* El reconeixement de la diversitat com un fet universal.
* El sistema inclusiu com l’única mirada possible per donar resposta a tot l’alumnat fixant-nos en les capacitats i les oportunitats individuals.
* Personalització de l’aprenentatge: un disseny per a tothom.
* Igualtat d’oportunitats perquè cada alumne pugui assolir les fites educatives.
* Participació i coresponsabilitat.
* La formació del professorat per promocionar oportunitats de creixement col·lectiu i per desenvolupar projectes educatius compartits.
Hi ha un canvi de perspectiva des de la qual entenem la necessitat de suport educatiu: no ens centrem en el dèficit sinó que s’entén que la necessitat de suport sorgeix de la interacció entre les característiques de la persona i les de l’entorn.
La intervenció no se centra únicament en l’alumne sinó en el context. L’entorn pot ser un element discapacitador o capacitador.
Es defuig de l’etiqueta, de la categorització perquè no explica ni contextualitza les necessitats de suport i omet fàcilment les fortaleses.
Si la mirada se centra en l’entorn facilita la presa de decisions sobre la proposta educativa.
S’ha de garantir una atenció educativa universal d’alta qualitat per a tots els alumnes. Planifiquem les mesures i els suports educatius dins un continu, a partir de l’observació del progrés dels alumnes i de les seves necessitats.
Els suports han d’adaptar-se d’una manera flexible a les fortaleses i necessitats de l’alumne per tal de fomentar la seva autonomia i l’accés al currículum. Un objectiu prioritari ha de ser la disminució o retirada de la intensitat del suport.
Les mesures per garantir l’èxit educatiu de tot l’alumnat es classifiquen en tres tipus:
MESURES I SUPORTS UNIVERSALS
Accions i pràctiques, de caràcter educatiu preventiu i proactiu:
- Permeten flexibilitzar el context d’aprenentatge (treball cooperatiu, treball per parelles…)
- Proporcionen estratègies per minimitzar les barreres d’accés (material manipulatiu, racons, apadrinament lector,…)
- Garanteixen l’aprenentatge significatiu (treball per projectes, reptes, aprenentatges per descobriment,…)
- Garanteixen la convivència, el benestar i el compromís de tota la comunitat educativa (Projecte “Emociona’t amb l’escola”, Projecte “Escolta’m”,…)
- Les actuacions que permeten al centre crear contextos educatius inclusius:
- Personalització dels aprenentatges (Disseny Universal de l’Aprenentatge, Pla de Suport Individualitzat…)
- Organització flexible del centre (Codocència, Desdoblaments, Ambients i Espais d’aprenentatge, Suport en petit grup,…)
- Avaluació formativa i formadora
- Processos d’acció tutorial i orientació (Comissió Atenció a l’Escola Inclusiva, Laboratoris de Transformació Educativa, Equip Impulsor Cultura Digital,…)
- Altres actuacions que contribueixen a l’escolarització i l’educació dels alumnes
MESURES I SUPORTS ADDICIONALS
Les mesures i els suports addicionals són actuacions educatives que permeten ajustar la resposta pedagògica de forma flexible i temporal, focalitzant la intervenció educativa en aquells aspectes del procés d’aprenentatge i desenvolupament personal que poden comprometre l’avenç personal i escolar. Han de cercar la màxima participació en les situacions educatives del centre i de l’aula, i han de vincular-se a les mesures i als suports universals previstos en el centre.
- Les mesures d’acció tutorial específiques,
- el suport del mestre d’educació especial,
- el suport del professor d’orientació educativa,
- el suport escolar personalitzat (SEP)
- els programes intensius de millora (PIM),
- el suport lingüístic i social,
- les aules d’acollida,
- els programes de diversificació curricular (les aules obertes i els projectes singulars),
- els projectes específics de suport a l’audició i el llenguatge,
- el projecte de promoció al poble gitano de Catalunya,
- altres actuacions establertes pels mateixos centres que poden contribuir a l’educació inclusiva dels alumnes.
Per a aquells alumnes que temporalment necessiten un recurs que doni resposta a determinades condicions de salut, al compliment de mesures judicials d’internament, o a l’adopció de mesures de protecció de caràcter residencial, es concreten, com a mesures addicionals:
- les aules hospitalàries i
- l’atenció domiciliària,
les unitats:
- en centres de Justícia Juvenil,
- en centres de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència, i
- en hospitals de dia per a adolescents.
MESURES I SUPORTS INTENSIUS
Les mesures i els suports intensius són actuacions educatives extraordinàries adaptades a la singularitat dels alumnes amb necessitats educatives especials, que permeten ajustar la resposta educativa de forma transversal, amb una freqüència regular i sense límit temporal. Han de cercar la màxima participació en les situacions educatives del centre i de l’aula, han de facilitar, al docent, estratègies d’atenció als alumnes, i han de sumar-se a les mesures universals i addicionals de què disposa el centre.
Constitueixen mesures i suports intensius, a més de les mesures i els suports intensius establerts pels mateixos centres:
- les unitats d’escolarització compartida (UEC) pensades per a alumnes a partir de tercer curs d’Educació Secundària Obligatòria amb risc d’abandonament escolar prematur,
- els programes de noves oportunitats
- la reducció de la durada d’alguna etapa educativa per als alumnes amb altes capacitats.
Específicament per als alumnes amb necessitats educatives especials es planifiquen:
- els suports intensius a l’escola inclusiva (SIEI),
- els suports intensius a l’audició i el llenguatge (SIAL),
- el suport del personal d’atenció educativa,
- els programes d’aula integral de suport (AIS)
- L’oferta educativa dels centres d’educació especial (CEE) i dels centres d’educació especial proveïdors de serveis i recursos (CEEPSIR).
- L’atenció directa dels professionals de suport del Centre de Recursos Educatius per a Deficients Visuals (CREDV), i del Centre de Recursos Educatius per a Deficients Auditius (CREDA)
Amb totes aquestes mesures per fomentar la inclusió volem avançar cap a una escola per a tothom! Això implica que tot l’alumnat pugui participar i aprendre en els mateixos entorns escolars i obtingui una resposta ajustada a les seves singulars necessitats. És un procés de millora constant en el que s’ ha d’involucrar tota la comunitat educativa.
Viure la diferència com un factor positiu i cercar formes cada cop més adequades de respondre a la diversitat, reduint les barreres que troba cert alumnat per aprendre, és un repte que implica a les famílies, a les institucions, a l’administració educativa i a tots els professionals de l’educació.
Garantir una major igualtat d’oportunitats suposa prendre decisions en diversos àmbits d’intervenció educativa i institucional.
Donar resposta a la diversitat en els centres educatius implica crear comunitats segures i acollidores en les que tothom se sent valorat i coopera per transmetre aquests valors als seus membres.
Significa viure i desenvolupar valors inclusius, compartits entre tot el professorat, l’alumnat i les famílies, que orientin les decisions que es prenen en el centre sobre les polítiques i les pràctiques del dia a dia.
Actualment els recursos que disposem al nostre centre i entorn, tant a nivell social com educatiu són els següents:
-
-
-
- 4 docents d’Educació Especial
- EAP (Equip d’Assessorament Psicopedagògic)
- Suport del personal d’atenció educativa (Vetlladora)
- CREDA (Centres de recursos educatius per a deficients auditius)
- CRETDIC (Centre de Recursos Educatius per a Alumnes amb Trastorns del Desenvolupament i la Conducta)
- Treballador Social EAP
- Serveis Socials
- Centre Obert
- Reforç Escolar ProInfància
- CDIAP (Centres de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç)
- CSMIJ (Centres de Salut Mental Infantil i Juvenil)
- Servei de suport Psicosocial
- Pati d’Infantil Obert
- Biblioteca Oberta al Barri
- Taller d’Estudi Assistit (Cicle Superior)
- Altres centres privats de la zona
-
-
La conveniència d’aquests serveis per a determinats infants sempre va derivada per part de l’equip docent a la Comissió d’Atenció Educativa Inclusiva.
Amb aquests recursos el que fomentem és la igualtat d’oportunitats, l’adquisició de capacitats i competències, el foment dels hàbits i les tècniques d’estudi, a més de l’equitat i la cohesió social.