Aprofitant l’arribada de la tardor i que estem estudiant el surrealisme des de l’àrea d’educació visual i plàstica, hem triat l’obra “La tardor” de l’artista italià del segle XVI, Arcimboldo, per treballar continguts de diferents àrees.
Objectius:
- Conèixer obres surrealistes d’altres èpoques.
- Transformar els elements del quadre en elements més conceptuals.
- Identificar les fruites i verdures pròpies de la tardor.
- Crear frases a partir dels elements de l’obra de la tardor.
- Utilitzar vocabulari propi de coneixement del medi natural (regne vegetal).
- Treballar l’expressió escrita a través d’una imatge.
- Identificar els verbs de cada oració.
- Musicar la frase amb ritmes concrets.
- Relacionar els significats de les frases amb moviments i ritmes.
- Treballar en equip.
- Cooperar amb els altres equips de treball.
- Etc.
Com es va treballar:
Des de l’àrea d’educació visual i plàstica es va visionar el quadre i es va crear un espai de reflexió sobre l’època de l’artista, els aspectes surrealistes de l’obra i els elements que la representen. A partir d’aquí, es va treballar el vocabulari de les fruites i verdures pròpies de la tardor i es va aprofitar per repassar els continguts de la unitat estudiada a medi natural sobre el regne vegetal.
A català, utilitzant el vocabulari estudiat, en petit grup van crear frases amb les següents consignes:
- Utilitzar vocabulari propi de medi.
- Escriure frases breus identificant els verbs de cada oració.
Aquestes oracions, a l’aula de música, es van transformar en frases musicals. Això ho van poder fer buscant ritmes i creant moviments corporals que acompanyessin les paraules per tal que tots els alumnes poguessin entendre el seu significat.
Per últim, a plàstica, vam interpretar l’obra des d’una altra perspectiva. Vam treballar tots els elements de l’obra per separat i els vam transformar en núvols de paraules.
Resultat
La finalitat de tota la feina feta ha estat crear un espectacle “performance” i compartir-lo amb tota l’escola per celebrar la Castanyada.