VISITEM EL MONESTIR DE SANTES CREUS

Els alumnes de cicle superior de l’Escola Martí Poch vam viatjar a l’edat mitjana visitant el Monestir de Santes Creus.

De la mà dels mestres del Camp d’aprenentatge vam descobrir que es va trigar més de dos segles en construir el monestir de Santes Creus i que aquest es va fer seguint el model del Cister, escollint molt acuradament el lloc per poder ser autosuficients.

El claustre d’aquest monestir és únic entre els monestirs del Cister, ja que està decorat d’una forma molt rica i amb molts detalls.

Vam poder construir voltes de canó i de creueria com si fóssim arquitectes medievals i també reconèixer les diferents marques de picapedrer que hi ha a les parets.

A l’església, que té forma de creu llatina, vam veure les tombes reials de Pere el Gran i Blanca d’Anjou. Ens va cridar l’atenció que la tomba del rei és una banyera de l’imperi romà que van fer portar per enterrar-lo. També que la tomba de Pere el Gran té als peus dos lleons com a símbol de poder i valentia, en canvi la reina Blanca d’Anjou té als peus dos gossos com a símbol de fidelitat i obediència.

A l’església vam fer una dinàmica amb els ulls tapats per descobrir les sensacions que ens proporcionaven els altres sentits: la sonoritat, les olors, la temperatura, etc.

La vida monàstica, regida per les normes de Sant Benet, ens va semblar molt curiosa. Vot d’obediència, de castedat, de pobresa, havien de fer silenci durant tot el dia i només podien parlar al parlador o fer servir signes, hi havia diferències entre monjos pobres i privilegiats (menjaven i dormien separats), els horaris eren molt rígids i estaven marcats pels moments d’oració.

Els privilegis que diferenciaven a les persones a l’edat mitjana eren presents fins i tot en el moment de la mort. Els reis i abats eren enterrats dins el monestir, en canvi els monjos s’enterraven fora en tombes sense marcar.

A través d’una teatralització ens vam convertir en les persones dels diferents estaments socials per a fer-nos conscients de què significava pertànyer a cada estament i que aquests eren molt tancats.

La visita al monestir de Santes Creus va ser molt interessant perquè ens va permetre descobrir moltes coses i gràcies a que el monestir està deshabitat des de fa més de 160 anys vam poder conèixer tots els seus racons.