3a TROBADA D’ESCACS INTERCOMARCAL

Les escoles de l’Espluga participen en una Trobada d’alumnes del programa Escacs a l’escola.

El dia 4 de maig es va dur a terme la 3a Trobada d’alumnes del programa Escacs a l’escola a la Conca de Barberà i l’Alt Camp.
En aquesta ocasió, la població amfitriona va ser El Pla de Santa Maria, i l’espai escollit va ser el complex de l’antiga fàbrica tèxtil de la població.
L’acte va comptar amb la participació de 135 alumnes de 3r de primària de 8 escoles que utilitzen els escacs com a eina educativa dins l’horari lectiu, entre les quals hi havia les dues escoles de la nostra població: l’Escola Vedruna i l’Escola Martí Poch (ambdues participants al programa des dels seus inicis, el 2012).
Les activitats previstes durant el matí van realitzar-se distribuïdes en quatre espais que contenien diferents propostes, totes elles relacionades amb els escacs. En un s’hi jugaven partides estàndard, en un altre el joc del 21 (el qual consisteix en obtenir 21 punts sumant el valor de les peces capturades), el tercer espai tenia diversos jocs, reptes escaquístics i propostes de caire més artístic, i el quart espai va acollir la visita d’un escaquista. En aquest cas, el convidat va ser Pere Josep Navarro, un jugador d’escacs de Montblanc que ha perdut la visió i va explicar als infants com s’ho fan per jugar als escacs les persones invidents. Tots els nens i
nenes van poder-li fer preguntes i veure els materials de joc adaptats per a cecs; va ser una experiència molt enriquidora.
A continuació, els alumnes van disposar d’una estona per jugar i dinar, tot gaudint del magnífic entorn del qual disposa La Fàbrica, amb espais de joc infantil i una gran bassa que impressiona de veure.
Després de dinar, es va comptar amb activitats de lleure, jocs i cançons dinamitzades i, per grups, tots els participants van visitar el Centre d’Interpretació del Tèxtil i el Museu Agrícola i d’Economia Rural, ubicats al mateix complex i, per cert, molt recomanables. Jornades com aquesta, on els infants comparteixen experiències entre iguals, en aquest cas amb els escacs com a eix central, contribueixen a reforçar les relacions entre infants i són un pòsit educatiu i cultural per a tots ells.
Aprofitem aquestes línies per agrair la col·laboració de tots els mestres de les diferents escoles que van participar en l’organització de la trobada, i molt especialment a l’Escola Sant Ramon i l’Ajuntament del Pla de Santa Maria la cessió d’espais i tota la seva implicació per fer possible l’activitat, la qual també va comptar amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat, la Federació Catalana d’Escacs i la Diputació de Tarragona.