SETMANA DE LA CIÈNCIA

Aquest curs el projecte interdisciplinari porta per nom Respirem ciència. Durant aquest curs 2021 – 2022 estem realitzant diverses activitats i accions encaminades a treballar les ciències i sobretot conscienciar a l’alumnat en aquest àmbit.

Del 14 al 18 de març hem realitzat la Setmana de la Ciència. Per aquest motiu cada curs ha realitzat experiments, xerrades i tallers per tal de conèixer de prop el mètode científic i alhora despertar l’interès entre l’alumnat sobre les ciències i les tecnologies.

Per ajudar-nos hem rebut la visita d’experts, per aquest motiu el dimarts 15 de març va venir a l’escola en Marc Boada, divulgador científic i col·laborador del programa Quèquicom de TV3. Ha estat fantàstic descobrir els primers organismes que s’alimentaven de minerals i alhora que van ser els responsables d’omplir el planeta d’oxigen. Hem observat la reacció química d’on ha sortit oxigen i diòxid de carboni, hem descobert les primeres plantes que van habitar al planeta… I també l’hem pogut entrevistar a la ràdio escolar.

El divendres 18 també vam rebre la visita de la Dolors Ballart, meteoròloga del Servei de meteorologia de Catalunya. Amb ella vam fer un passeig per la meteorologia. Ens va parlar dels diferents elements que formen el clima. Vam observar com es formen els tornados, huracans i què va passar a la riuada. També ens va parlar dels diferents núvols i com es fan les previsions a partir de mapes del temps. Del perill dels llamps i quants en poden caure a Catalunya durant un any.

Aprendre dels experts és molt gratificat. Però l’alumnat mica en mica també s’ha fet expert tot manipulant els diversos elements. Per a posar-vos alguns exemples. Els alumnes de cicle inicial han fet colònia a partir de romaní, espígol o farigola. S’han tornar a crear volcans, fent petites erupcions de colors els més petits de l’escola. S’han creat racons de ciència per treballar les energies, l’electricitat estàtica, conèixer millor la natura, la densitat o el magnetisme. Hem observat com l´energia eòlica es transforma en elèctrica, com funciona un molinet a partir d’una placa solar, hem observat com podem fer moure un vehicle a propulsió, com generem electricitat estàtica a partir de diferents materials, què passa quan barregem líquids de diferents densitats, observem pells de serp, nius, pedres volcàniques… i experimentem amb la magnetita i el seu poder d’atraure diferents metalls. Els circuits elèctrics que han creat els més grans de l’escola també han fascinat. Quantes descobertes! I encara més important, quants interrogants!

Coincidint amb la Setmana de la Ciència, els alumnes d’educació infantil, 1r i 2n han rebut un bon regal del Lleó Òdena Capdevila. Amb molta il·lusió ha regalat quatre insectes pal a cada grup perquè puguin observar, cuidar i aprendre d’aquests peculiars insectes. El curs passat a l’aula de 2n tenien dos insectes, els quals van fer ous i al final de curs n’hi havia una trentena. El Lleó n’ha tingut cura fins que han tornat a criar. Ara toca adequar el terrari amb terra, anar humitejant-lo amb aigua destil·lada, recollir fulles tendres d’heura per alimentar-los, posar branquetes perquè es puguin gronxar, posar gassetes blanques per observar els seus excrements o els ous… i esperar que el cicle de la vida faci de nou el seu curs. Moltes gràcies Lleó!

Els alumnes de 4t us expliquem un petit experiment que podeu fer a casa. Com podem fer que un ou boti com una pilota? Amb vinagre! Hem submergit ous en vinagre durant 5 dies. Gràcies a una reacció química el vinagre ha dissolt la closca dels ous i aquests han quedat coberts només per una membrana. També s’han fet més grans perquè els ous són porosos i han absorbit part del vinagre. Així aconseguireu fer ous flexibles que podem fer botar!