Memòria viva

Els alumnes de 5 è visiten la residència Jaume I de l’Espluga de Francolí per parlar amb diversos avis i àvies. Memòria viva, forma part del projecte que ens connecta entre el passat i el present.

Els alumnes de cinquè estan realitzant una experiència d’aprenentatge amb sentit. A partir de la problemàtica entorn al preu de l’oli va aparèixer la pregunta: Per què l’oli és tan car?

Durant el primer trimestre van aprendre de diversos experts el procés de l’oli a l’actualitat, el tema de la sequera a l’Espluga i què hem de fer per estalviar aigua o què passa a les oliveres quan hi ha sequera… També vam elaborar receptes en que l’oli és un element essencial i fins i tot vam aprendre a fer un plat típic àrab en que el corder i l’oli són fonamentals. Visitar el Museu Terra i veure com es feia la tupina o observar-hi el rebost i elaborar espelmes amb oli reciclat han estat activitats que han girant entorn el projecte.

Ens hem marcat per objectiu realitzar un intercanvi intergeneracional que faciliti el coneixement mutu i alhora ajudi a compartir coneixements i sabers entorn el projecte
globalitzat que es treballa a la classe, L’oli és or. La idea és recuperar informació sobre la manera de viure a les zones rurals, conèixer de primera mà com es duia a terme antigament la collita de les olives, la seva transformació en oli mitjançant els molins que hi havia als pobles de la Conca de Barberà, com es fa la conserva d’olives o olives mortes, l’elaboració de productes alimentaris a partir de la matança del porc, la utilització de l’oli com a conservant amb la tupina, l’elaboració de plats o postres en que l ‘ús de l’oli és fonamental, com per exemple les orelletes, o com es feia el ble per poder utilitzar els llums de ganxo amb oli de rebuig. I no hem d’oblidar l’elaboració del sabó amb oli de rebuig i sosa càustica.

Conversant amb els avis aquests dies han aprés moltíssim. Els residents tenien moltes ganes d’explicar-nos el que molt bé recordaven de quan tenien l’edat dels que els entrevistaven. Parlem d’alumnes de deu anys que quedaven ben sorpresos quan sentien que a la seva edat els entrevistats ja estaven al tros ajudant a les famílies i lluny els quedava anar a l’escola. Converses i preguntes plenes de sentit.

L’acostament generacional ha facilitat que s’aprengui a valorar i respectar als nostres avis i àvies i alhora que es millori la imatge social que es pot tenir d’aquest col·lectiu. Gràcies a les seves explicacions els alumnes van poder aprofundir molt més en els temes treballats a l’escola i al mateix temps apreciar que la manera de viure del segle passat era molt més sostenible i respectuosa. Tot s’aprofita, deien els avis, tots els aliments fets a casa eren molt més bons que els que mengem ara.

Volem agrair a l’Ana, la Felicia, l’Angelina, la Mercè, l’Ana M, l’Anton, la Rosa, l’Antoni, la Carmen, l’Ernestina, l’Antonio, la Teresa, el Ramon, la Josefina i la Dolors, avis i àvies de la Residència Jaume I de l’Espluga de Francolí, el temps i coneixements que han compartit amb nosaltres i també a les treballadores de la residència, en especial a la Fina, per a fer-ho possible.