INNOVAMAT, ensenyar i aprendre matemàtiques avui

Aquest curs 2019-2020 els mestres de cicle inicial vam apostar per canviar la metodologia i els materials de l´àrea de Matemàtiques. Vam optar per utilitzar la proposta didàctica Innovamat.  El projecte ha estat creat per un grup de persones expertes en pedagogia, enginyeria, disseny i, per descomptat, en didàctica de les matemàtiques. Bàsicament el que pretén és que els nens i nenes arribin a comprendre el simbolisme dels conceptes matemàtics com ara el comptatge, la geometria, la lògica o l´estadística a partir del treball manipulatiu realitzat amb materials específics. Es busca que descobreixin el sentit de les operacions, comprenguin millor els algoritmes de càlcul i desenvolupin estratègies diverses més en sintonia amb la realitat actual on els càlculs mecànics ja els tenim a l´abast amb les calculadores dels telèfons mòbils.

El marc teòric que desenvolupa és el que marca el Currículum del Departament d´Educació i que s´estructura en cinc blocs de Continguts: numeració i càlcul, relacions i canvi, geometria, mesura i estadística i atzar. Aquests continguts s´han de dominar de manera competencial i això implica que els alumnes han de ser capaços de resoldre problemes, de raonar i provar solucions, de fer connexions entre conceptes matemàtics similars i també han de saber comunicar i representar els aprenentatges fets.

A la pràctica les classes s´estructuren al voltant de tres eixos.

Laboratori de nombres” cobreix el bloc de Numeració i càlcul, molt important en el cicle inicial ja que estableix els fonaments de l´aprenentatge matemàtic. La dinàmica que es fa a les classes és molt ordenada i progressiva però amb materials diversos: tren de boles, cubs multilink, cartes de números, quadres numèrics, bitllets, monedes… Es compta també amb un quadernet on es registra de forma escrita els aspectes més importants del treball manipulatiu.

Aventures” treballa els altres quatre blocs de continguts i consta d´un quadernet per a tot el curs. Els conceptes s´hi presenten en forma de reptes que arriben als alumnes a través d´un vídeo on el Samuel i la Martina, els protagonistes, els demanen ajuda per sortir dels embolics en què es troben. Les activitats i els materials que es proposen als alumnes són molt diverses: ordenacions, laberints, eixos de coordenades, simetries, patrons de gir, probabilitats, sudokus geomètrics, tangrams…

I per últim, el tercer eix, és la Plataforma Digital educativa “bmath” que els alumnes practiquen a la tauleta digital. En ella treballen i reforcen els cinc blocs de continguts de manera individual i autoadaptativa. Les activitats que els proposa estan pensades de manera que l´assaig-error no funciona i si no les resolen el programa els dona pistes per poder tirar endavant. Els mestres rebem informació actualitzada del que els alumnes van fent a la tauleta per tal de guiar o avaluar els seus aprenentatges. Els nens i nenes, no cal dir-ho és la sessió que esperen més.

Els mestres en fem una bona valoració i en destaquem com a punts forts: la diversitat de materials que fan servir, la riquesa de propostes que es poden fer amb materials relativament senzills, el plantejament obert de moltes activitats que fa que els alumnes arribin a solucions diferents però igual de bones. I sobretot, el fet que tota la proposta obliga sempre a l´alumne a provar, raonar, pensar i repensar.