Calaixets

Aquesta proposta pretén treballar habilitats transversals que tenen a veure amb les entrades sensorials i les sortides motores que es posen en joc en els processos d’aprenentatge: habilitats de parla, d’escolta, d’eficàcia visual, de seguiment visual de coordinació visomotora,…

Són propostes acotades en el temps i requereixen de l’autonomia de l’infant, amb l’objectiu de que cadascú practiqui l’habilitat que més necessiti. La finalitat és aconseguir un treball autònom, en què  cada infant pugui anar prenent consciència de les pròpies competències i limitacions en aquestes habilitats.

 

A cada calaixet hi ha el material per a fer una activitat amb un principi i un final clar. Hi ha més propostes que alumnes a l’aula, perquè els nens i les nenes puguin repetir o canviar de calaixet.

 

Els materials són triats en funció de l’habilitat a desenvolupar. Les propostes són prou variades per tal de provocar diferents aprenentatges i prou diversificades, per tal de garantir diverses dificultats.

Les propostes estan presentades com un joc i això pretén facilitar que els aprenentatges es desenvolupin millor i siguin més fàcilment transferibles. Dins d’aquestes propostes inclouen habilitats matemàtiques i de llengua.

A la part exterior del calaixet hi ha una imatge amb el material que conté i que dóna pistes del tipus d’activitat que es proposa.

 

  • Habilitats sensorials i motores (entrades visuals i auditives, habilitats bucofonatòries, sortides motores…).
  • Habilitats cognitives (atenció, memòria, anàlisi, síntesi…).

Què pretenem aconseguir?

Es pretén que els alumnes puguin progressar en el coneixement i domini de les seves possibilitats, habilitats i coneixements. Que aprenguin a autogestionar-se i adquireixin hàbits d’autonomia sobre el propi aprenentatge. Així com també augmentar la seva autoestima al ser conscient de la seva evolució.

 

Els nens i nenes són els que trien la proposta amb la que volen treballar. S’hauran de fixar en el número identificatiu de la proposta i marcar-ho al seu quadre de registre per anar autogestionant-se. Cada proposta es pot repetir un màxim de 3 vegades i se’ls ha de convidar a que les provin totes. Un cop acabada la tasca hauran de fer una valoració/reflexió per escrit del seu treball (què han fet, què han après, quins reptes es proposen per un altre dia…) La mestra també pot fer anotacions del que ha anat observant o per fer algun suggeriment.

 La sessió es desenvolupa en dues franges setmanals de més o menys 30 minuts. L’infant pot utilitzar diferents espais dins de l’aula (no necessàriament a les taules) llocs diversificats: catifa, taula petita, taules grans…

Al Cicle inicial i mitjà de primària els calaixets segueixen la mateixa ideologia que a infantil, ja que plantegem activitats que respecten els diferents ritmes d’aprenentatge i on els alumnes poden donar resposta als seus interessos i necessitats.