Intercanvi a Dinamarca

fanoEl passat 9 de febrer, un grup de 15 alumnes de 3r i 4t d’ESO, acompanyats pels professors Vicenç Rambla i Tere Viscasillas va realitzar un viatge a Dinamarca. Durant aquest viatge es va realitzar un intercanvi amb l’escola de Nordby, a l’illa de Fanø. El viatge forma part de la col·laboració emmarcada dins del projecte ERASMUS+ anomenat SICTEC. És la tornada de la visita que ells ens van fer a principis de curs. Al  llarg de quatre dies, els alumnes de les Garrigues van ser acollits per les famílies d’aquesta petita illa, i la resta dels dies es va visitar Copenague.

Durant aquests dies, els nostres alumnes van ser uns habitants més d’aquesta illa,  aixecant-se aviat per anar amb bicicleta a l’institut o tastant menjar que no havien provat mai, o agafant el ferry per fer qualsevol activitat com patinar sobre gel, anar a un gimnàs o de compres.

galeria d’imatges

El primer dia va ser llarg ja que va transcórrer viatjant de Les Borges Blanques a Copenague, i despès travessant tota Dinamarca per arribar a l’illa de Fanø (Fanø es troba a la part Oest de la península de Jutlàndia), utilitzant gran varietat de transports. En arribar, i després d’abraçades i entusiasme per tornar-nos a veure, cada alumne va ser acollit per una família. El dia 10 de febrer, tots ens van trobar a les 9 a l’institut, on la majoria va arribar en bicicleta. Dins del programa d’activitats preparat, va tocar visita a un museu d’un artista local, amb la realització d’una sèrie d’activitats per grups amb alumnes d’ambdòs països barrejats. Així doncs, l’alumnat va haver de desenvolupar totes les seves destreses i habilitats comunicatives en anglès, per tal de dur a terme les tasques encomanades. Una vegada acabada l’activitat, es va procedir a fer una visita al llocs més emblemàtics de la petita illa on el 70% de la terra són dunes. A partir de les tres de la tarda, hora en que finalitzen les classes, cada alumne va fer activitats amb les famílies i amics. El dia 11, encara que plovent una mica, tots amb bici cap a l’institut, com solen fer allà. Aquest dia, ens varen oferir una visita per totes les instal·lacions de l’institut, així com la possibilitat de conèixer la seva metodologia de treball. Per cert, tenim molt a copiar-los! Seguidament, tots els alumnes van dedicar dues hores a fer activitats d’educació física, una classe amb la professora danesa, que va resultar molt engrescadora. En acabar el descans que tenen els alumnes per menjar, va tocar classe de danès i anglès. Tots els alumnes, treballant en grup, van llegir contes del famós escriptor danès, Hans Christian Andersen, que posteriorment van haver de representar. A la tarda, ens esperava una agradable sorpresa, amb una “farewell party” a l’institut, on les famílies van preparar diferents plats típics com a sopar de comiat. El dia 12 al matí,  ja hem de marxar. Ens costa dir adéu però estem segurs que serà un fins aviat ja que el feelling que hem tingut convida a repetir l’experiència.

La segona part del viatge, va consistir en una estada de 3 dies a la capital de Dinamarca, Copenague. Allà es van realitzar activitats diverses per conèixer la ciutat. Així doncs,el primer dia vàrem prendre contacte amb la ciutat, i ens vam situar. El dissabte vàrem tenir la sorpresa de despertant-nos amb Copenague nevat, fet que en va obligar a canviar lleugerament el programa. Vàrem començar amb la visita al canal més popular de Copenague: el Nyhavn, amb les seves típiques cases amb façanes de colors, i els vaixells de fusta ancorats. Seguidament ens vàrem dirigir al palau de Amalienborg, residència d’hivern de la família reial danesa, amb la sort de poder veure el canvi de la guàrdia reial. Just al davant, es troba la  Frederiks Kirkes, o església de marbre, edifici molt espectacular, especialment  i tal com vam veure a l’interior, amb una cúpula immensa. Seguidament, vàrem fer un passeig amb vaixell pels diferents canals de la ciutat, observant els llocs més emblemàtics.  I per dinar, res com anar a street food market, un mercat gastronòmic molt peculiar, on vàrem tastar menjar coreà, italià o fins i tot mexicà. I parlant de menjar, també vam tenir el privilegi de fer-nos una foto davant del restaurant NOMA (millor restaurant del món al 2014).  Després de dinar, i com ja estàvem a la illa de Cristiania, toca visita a  “freetown Christiania”, comuna hippie amb les seves pròpies lleis, i que és el segon lloc més visitat de Dinamarca. A la tarda una mica de temps lliure per passejar i comprar en Stroget, el carrer per a vianants més llarg del món, i ple de botigues diverses, i com fa tothom a Copenague, el nostre lloc de trobada, la plaça Amagertorv, i concretament a la seva font.

El diumenge ens integrem totalment a la ciutat, i quina millor manera  de fer-ho? doncs anant en bicicleta, ja que a Copenague ho fa tothom, tant si fa sol, neva o plou. Després d’esmorzar i amb les bicicletes anem directes a veure  “The Little Mermaid”, la sireneta, que a l’agost del 2013 va fer 100 anys, i és l’atracció més famosa de Copenague. La segona parada és la Radhusplasden, o plaça de l’ajuntament, per observar l’edifici de l’ajuntament, l’hotel Palace  així com el seu agradable ambient.  Per dinar, res millor que trobar alguna cosa a Stroget. I degut a que ganes d’anar en bicicleta n’hi havia moltes, tot seguit ens dirigim per la vora del principal canal de Copenague cap a la zona on es troba el ““Cykelslangen” o també conegut com orange snake, un pont elevat exclusivament per bicicletes i de darrera construcció. Aquesta petita excursió ens permet veure el contrast entre el Copenague clàssic i la part més moderna, on l’arquitectura i el disseny es manifesten en edificis tan espectaculars com la biblioteca reial, o també coneguda com black diamond. I després de tanta bicicleta, un bon sopar al lloc de cada nit, un acollidor restaurant on ja ens reservaven els nostre espai cada tarda.

El dilluns ja toca tornar cap a casa. És evident que després de tot el que hem viscut, ningú vol tornar. Fent broma, tots diem el mateix “ perquè no ens hi quedem?” Ara bé el que si és segur és que hem viscut tots plegats un experiència per recordar, i que sempre tenim una casa i uns amics que ens estaran esperant a l’illa de Fanø.