Sopar organitzat per l’Ampa

L’Ampa del nostre institut va organitzar divendres 27 de maig un sopar per fomentar la germanor i coneixença entre la comunitat educativa.

Hi van assistir una seixantena de persones entre pares, fills  i alguns professors. Per començar vam tenir una actuació del mag vila-secà Aleix Vidal, que entusiasmà el públic amb la seva màgia i sobretot amb el sentit de l’humor. Després, al pati del davant del bar, es van preparar uns entrants per donar pas a una estupenda fideuà que va acabar amb postres gelades i fruita. La vetllada va acabar amb el sorteig de regals, de manera que gairebé tots els assistents van sortir-ne amb algun detall.

Una bona manera d’acomiadar el curs ara que la pandèmia permet tornar a tenir reunions socials.

Mosquis. Redacció

Setmana esportiva

Durant el mes de maig hem celebrat la setmana esportiva al nostre institut amb diferents activitats dirigides com spinning o cardio box; també hem fet murals i activitats digitals per decorar el vestíbul del centre.

Ela alumnes han col·laborat en la tasca de decoració amb una pancarta esportiva de les diferents activitats que fem al nostre institut.

També s’ha de destacar la sortida que duem a terme a la via verda amb els alumnes de l’ESO.

Ramon Meroño, Departament d’Educació Física

Comprèn el medicament/descobreix al farmacèutic

Al mes d’octubre els alumnes de 1r de bat van participar en unes xerrades/taller a càrrec de la farmacèutica Maria Medan, que ens va presentar el projecte ConóceMe: Comprèn el medicament/descobreix al farmacèutic, patrocinat per la SEFA (Sociedad Española de Farmacia Clínica Familiar y Comunitaria).

Els alumnes van aprendre a interpretar els símbols que apareixen en les capses dels medicaments, també a organitzar una farmaciola casolana i sobretot  on ubicar-la correctament. També van conèixer la importància de respectar les dosis i horaris establerts per la presa, així com les formes d’actuació dels diferents formats de medicaments dins dels nostre cos, com per exemple càpsules, comprimits, vacunes..

Tot va resultar molt interessant i útil per tal d’ aprendre a donar l’ús correcte i responsable als fàrmacs, aprofitar al màxim els beneficis que ens poden aportar i evitar fer-ne un ús inapropiat.

Susana Mallafré, Departament de ciències naturals

4 alumnes del centre de 2n d’ESO finalistes del “mSchools Student Awards – Scratch Challenge 2021-2022”

Des del departament de Tecnologia ens plau comunicar-vos que dos projectes del centre han estat seleccionats entre els 15 projectes finalistes a l’ «mSchools Student Awards – Scratch Challenge 2021-2022».

Els objectius del concurs són fomentar l’aprenentatge de la programació com a eina d’integració de les tecnologies a l’aula, promoure les competències digitals, desenvolupar el pensament creatiu, computacional i la resolució de problemes i el treball col·laboratiu entre els més joves.

A través del llenguatge de programació lliure Scratch els alumnes poden crear històries interactives, simulacions, jocs, animacions…

El concurs va dirigit a alumnes de Cicle Mitjà i Superior de Primària (3r, 4t, 5è i 6è) i Primer Cicle d’ESO (1r i 2n).

Els dos equips del nostre centre el formen:

– Quim Vallhonrat i Marc Mora com a Innova Scratch amb el projecte anomenat «Neteja l’edifici»

– Guillem Lara i Àlex Macías com a Creators-INC amb el projecte anomenat «Sharkalype»

Si cliqueu damunt del títol del projecte podeu veure el joc i passar una bona estona.

El proper 17 de juny al matí es realitzarà la Jornada Student Awards en el campus La Salle de Sarrià on els equips finalistes de cada categoria hauran de resoldre un nou repte que se’ls plantejarà aquell mateix dia.

Enhorabona a tots quatre!! I molta sort a la fase final!

Departament de Tecnologia

 

Exposició de Josep Clarà

El dilluns 23 de maig els alumnes de 3r  d’ESO A i B de l’institut van assistir a una exposició sobre Josep Clarà al castell de Vila-seca. Aquesta era una sortida organitzada des del departament de Visual i Plàstica. Allí els nostres estudiants van conèixer de primera mà qui era aquest escultor: des de la seva infantesa (més aviat austera) fins a les vicissituds per les quals va passar mentre aprenia l’ofici. Realment ha estat un escultor poc valorat per l’errònia interpretació que es va fer de les seves escultures. I és per aquest motiu que el castell de la localitat ha volgut retre-li un petit homenatge donant a conèixer qui va ser realment i eliminar la imatge negativa que es tenia d’ell. De fet, és una exposició que recorre diversos territoris de Catalunya amb aquesta finalitat.

Els alumnes van poder gaudir in situ de les seves creacions i fins i tot es van animar a dibuixar-les. Us ben asseguro que sortiran uns quants artistes, a la llarga!

Montse Marcè, coordinadora LIC

Fem una ruta literària

Des de la comissió de biblioteca hem anat preparant una sèrie d’activitats al llarg del curs per tal que els nostres alumnes gaudeixin movent-se entre llibres i més llibres. Per aquest motiu, el divendres 13 de maig els alumnes de l’optativa de francès de 3r d’ESO van fer una ruta literària per la biblioteca del centre. Aquesta ruta consistia en trobar un autor en concret a través d’una sèrie de pistes. I com que l’activitat la vam preparar les professores de francès i de llengua catalana que formem part de la comissió, vam decidir agermanar les dues llengües (ja que totes dues provenen de la mateixa llengua mare que és el llatí). I per això les pistes van ser en francès i en català. En grups de 4 els alumnes es van organitzar per interpretar les pistes i cercar l’autor. Només tenien una hora de temps i el primer grup que va aconseguir trobar-lo va tardar mitja hora. Feia goig veure com remenaven els llibres, com competien (de manera sana) entre ells i com van gaudir d’aquesta activitat.

Rosa Blaya i Montse Marcè, membres de la Comissió de Biblioteca

Viatge a Itàlia

El nostre alumne Gerard Latorre ha estat seleccionat per a realitzar una estada formativa a Lavagna (Itàlia) en la qual compartirà al costat d’un grup d’alumnes i professors de diferents centres de Catalunya una experiència que esperem que sigui molt interessant, tant a nivell personal com a nivell professional.

Durant dues setmanes realitzarà pràctiques de cuina al BAR RICO situat en el cor de la ciutat italiana. Li desitgem molta sort durant aquest temps de formació  i esperem quetorni amb una maleta plena de noves receptes i de noves amistats.

Jordi Noguera. PFI

Let’s clean up, Europe!!

Un any més els alumnes de l’Institut Vila-seca han participat en el Let’s clean up, Europe!! Aquesta acció consisteix a conscienciar l’alumnat  i netejar un lloc del nostre entorn.

Des de l’institut Vila-seca vam decidir netejar la Torre d’en Dolça, que és un lloc referent en el projecte educatiu del centre i com a servei comunitari ambiental.

El dia 6 de maig, els alumnes recolliren tots els residus que van trobar a la Torre d’en Dolça i els seus voltants. La quantitat de residus recollida no va ser gaire gran gràcies al bon estat de neteja de l’indret triat. Finalment, van ser 10 kg de paper i cartró, 10 kg d’envasos i plàstics i una mica de vidre. 

La comissió d’Escoles Verdes agraeix la participació de tot el professorat i alumnat voluntari en aquesta acció.

Txema Jornet. Coordinador Escoles verdes

De Comic Sans a l’espai

Durant les darreres 4 setmanes de curs, l’alumnat de 2n de batxillerat de la matèria optativa de Disseny ha estat desenvolupament la unitat dedicada al disseny d’espais: n’han conegut els aspectes funcionals i significatius; la percepció de l’espai, la distribució i accessibilitat, la circulació i altres condicionants, com poden ser l’antropometria i la proxèmia.

Per tal d’aplicar aquests coneixements des d’una vessant pràctica, l’alumnat ha dut a terme la resolució d’un projecte de disseny d’un espai expositiu.

L’objectiu principal d’aquesta activitat ha sigut crear una exposició dels seus propis treballs; tots els treballs, o els més significatius, realitzats en la matèria de Disseny durant aquest curs.

Han ideat un eix vertebrador dels treballs, han creat els materials i suports expositius, els fulls de sala i altres plafons d’informació. El resultat de tot aquest procés es pot visitar a l’espai comprès entre l’aula de música i la biblioteca.

El títol “De Comic Sans a l’espai” vol representar el procés d’aprenentatge que elles mateixes han recorregut: la caracterització de la bidimensió com a llenguatge plàstic, per anar veient la relació d’aquesta amb la representació gràfica i volumètrica d’elements de disseny tridimensionals.

Podreu veure com l’alumnat ha pogut experimentar i expressar fets, conceptes, emocions, sentiments de manera creativa, i també reflexionar sobre totes les decisions que envolten el fet de dissenyar.

Desitgem que en podeu gaudir!

Visita dels castellers de Vila-seca

El passat dimarts 26 d’abril a l’aula d’acollida vam rebre els castellers de Vila-seca. Primer ens van explicar què són els castells. Per exemple, sabíeu que fa 200 anys que es fan castells? I sabíeu que aquesta tradició es va originar a Valls, molt a prop d’aquí? Doncs sí! A més a més, també ens van explicar els tipus de castells que hi ha i quines parts tenen, com la pinya, el pom de dalt…

Després vam sortir al pati i ens vam preparar per fer castells. Ens vam posar les faixes, ens vam descalçar i, en un moment, ja érem amunt! 

Vam fer pilars i fins i tot alguna petita figura amb dosos i acotxadors. La veritat és que ens va fer una mica de por pujar i, de vegades, era difícil aguantar el pes dels de dalt. Però vam fer pinya, vam riure molt i ho vam aconseguir. Vam comprovar que tots junts tenim la força i l’equilibri per arribar on volem. 

Paula Alba Rodríguez Fajardo, tutora d’aula d’acollida.

Torneig de bàsquet al pati

Final de bàsquet dins del PCEE ( pla català esport a l’escola ). Durant el mes de març i abril hem realitzat un torneig de bàsquet a l’hora del pati amb 9 equips, en una lliga de tots contra tots.

La gran final la van jugar els alumnes de 2n batxillerat amb el professorat amb victòria pels alumnes de 37 a 30.

Millor jugador del torneig pel professor Germán Gil.

Millor jugador de la final: Álvaro Hernández.

Hem d’agrair el suport del Consell Català de l’Esport, la direcció del centre i també al grup de noies de 2n d’ ESO que van fer una actuació de hip-hop a la mitja part del partit.

Ramon Meroño, Departament d’Educació física

eTwinning Buena Onda

A finales del 2º trimestre, los alumnos de 2º y 3º de la ESO han participado en un encuentro virtual del proyecto eTwinning “Buena Onda”, desde el departamento de Lengua Castellana. Esta vez Francia, Italia y Portugal son los países asociados ¡Fue todo un éxito!

Explor@dores on the Web

This is a video that summarises the second meeting among all the participating countries of the  project ‘Explor@dores on the Web’. We had a great meeting, so we are anxious to repeat it again!

Este vídeo es una muestra del segundo encuentro entre todos los países participantes del proyecto ‘Explor@dores on the Web’. ¡Fue un encuentro fantástico, y estamos ansiosos por repetirlo de nuevo!

Nova edició del “Concurs de l’Ou”

Després d’alguns anys de parèntesi, el dia 8 d’abril el nostre institut va tornar a celebrar una nova edició d’aquest concurs, “el concurs de l’ou”, el que consisteix bàsicament en aconseguir protegir un ou per tal que no es trenqui en deixar-lo caure des de la finestra d’un tercer pis.

A les onze hores del divendres 8 d’abril els nostres joves enginyers formats per alumnes de 2n i de 3r d’ESO van deixar caure, un a un, davant l’expectació del públic assistent, les seves invencions amb un ou ben protegit. Dels deu grups participants, sis van aconseguir l’objectiu de salvar-lo i deixar-lo a terra sa i estalvi.

Davant la diversitat i originalitat dels dissenys que els nostres inventors van fer servir, el Departament de Tecnologia va haver de fer servir la presentació dels projectes presentats pels seus autors per tal de poder desempatar i triar els guanyadors dels primers premis.

A segon d’ESO el guanyador ha estat el grup format per Guillem Lara i Isaac Fernández de 2n A.

A tercer d’ESO el guanyador ha estat el grup format per Paula Krasimirova i Andrea Larrota de 3r C.

Només ens queda agrair l’esforç dels concursants i esperar que els propers anys els nous participants tinguin la mateixa imaginació i enginy que els concursants d’enguany. Això sí, segur que els hi posarem encara una mica més difícil.

Departament de Tecnologia

Dia de l’Educació Física al carrer

El dimecres 27 d’abril és el dia DEFC, dia de l’educació física al carrer i els alumnes del nostre institut van fer la sessió d’E.F que tocava al carrer, a la zona ajardinada del nostre centre.

Així, 2n d’ ESO va fer bèisbol;  3r va fer activitats jugades amb freesbies i batxillerat va fer acrosport grupal.

Aquesta activitat ja fa uns quants anys que la duem a terme amb la col·laboració del Coplefc de Tarragona.

 

Ramon Meroño. Departament d’educació física

Visita al Metropol para ver la obra la Fundación con los alumnos de 2º de Bat

Este mes de marzo, los alumnos de 2º de Bachillerato viajaron a Tarragona para ver la obra de Buero Vallejo.  La compañía Imaginautes hizo una gran puesta en escena de la lectura obligatoria para las PAU de obra La Fundación.  La función duró aproximadamente una hora y media y fue en el teatro Metropol de la ciudad.

 

Departamento de Lengua castellana

Sant Jordi desemmascarat

Molts tindríem clara la resposta si preguntéssim quina festa és de les més boniques a casa nostra: Sant Jordi. I és que la combinació de roses amb llibres i altres elements de la cultura popular (aquests afegits més recentment) fan que la celebració d’aquesta diada sigui un fet màgic. Aquest any s’ha pogut tornar al carrer com ho fèiem abans de la pandèmia: sense màscara. Necessitàvem aquest esclat de poder passejar entre parades de llibres i flors; necessitàvem unir-nos a la primavera, retrobar-nos, recomanar a amics i coneguts les últimes novetats…

A l’institut també necessitàvem aquesta energia que ens transmet aquest dia i per aquest motiu, el divendres 22 d’abril vam celebrar Sant Jordi desemmascarat. Al vestíbul del centre s’hi va organitzar un acte molt emotiu d’entrega de diferents tipus de premis: primer, les professores del departament de llengua i literatura catalanes van atorgar uns premis a les millors poesies de cada curs (des de 1r d’ESO a 2n de Batxillerat) com també als millors poemes escrits per professors. Acte seguit, va ser el torn del departament de visual i plàstica, que va lliurar els premis a les millors il·lustracions dels poemes, i finalment va tocar el torn al departament de tecnologia, que entregava els premis al concurs que havien fet la setmana anterior sobre el vol d’ous.

Alumnes i professors van gaudir d’allò més veient com els seus companys s’enduien els premis i llegien els poemes que havien escrit. Va ser un moment que quedarà gravat perquè tots vam poder estar junts sense màscares. No va ser plenament un Sant Jordi com els d’abans de la pandèmia però sí que és l’inici a una festivitat que de ben segur l’any vinent es podrà celebrar amb tota la seva plenitud, tal i  com es mereix.

Ara, durant uns dies, encara podrem meravellar-nos amb els  poemes i il·lustracions fets pels nostres alumnes, ja que estan exposats a la paret del vestíbul i tot, sota la mirada dels grans protagonistes: el cavaller més famós de Catalunya i el drac més ferotge de la llegenda.

Departament de llengua i literatura catalanes