Visita plena de motivació

 

Molt poques vegades hem aconseguit que els nostres alumnes estiguin tan atents a classe com dimarts passat 4 d’octubre. L’explicació és ben senzilla: no érem nosaltres els qui els estàvem impartint una classe magistral  sinó el Salvador Salvadó, exalumne del PIF.

El Salvador va venir a explicar-nos la seva experiència des de la seva incorporació al PIF, el 2021, fins a la seva finalització i posterior accés a un Grau Mitjà a l’Escola d’ Hosteleria de Cambrils. Un procés llarg no exempt de dificultats, que tant de bo finalitzi amb èxit.

Amb la seva història va aconseguir motivar a uns alumnes que no paraven de fer preguntes sobre com aprofitar el temps i adaptar-se a les dificultats.

Gràcies Salva per venir a ensenyar-nos que amb una mica de treball les coses poden aconseguir-se, i per inspirar als teus companys/es i donar-los ànims.

 Laia i Jordi. Equip PIF INS Vila-seca

El Grup de Millora comença la formació a l’inici de curs

El curs 22-23 ha començat com un tret i el Grup de Millora no es queda enrere ja que ha iniciat el curs amb dues actuacions importants que estan enfocades en la mateixa direcció: aprendre més sobre la nostra tasca per tal de millorar-la.

Per una banda, hem compartit i consultat la futura Biblioteca docent on cadascú de nosaltres s’ha endut a casa el llibre que més li ha interessat i per altra banda hem assistit a una formació intensa (Eduevidencia II, educació basada en evidències) aquest divendres 30 de setembre i dissabte 1 d’octubre. Aquesta formació ha consistit en una sèrie de conferències (més de 4h divendres a la tarda i més de 4h dissabte al matí) que han girat vers diferents aspectes interessants de la nostra professió: aprendre és connectar, la lletra petita de l’ ABP, els principis de Rosenshine i el feedback i l’avaluació formativa.

Ara ens toca començar a caminar vers l’objectiu final: que els nostres alumnes aprenguin el màxim.

Grup de Millora 22-23
(Pep, Anna, Sandra, Alícia, Raquel, Marta, Isabel, Germán)

Programa TEI (Tutoria Entre Iguals)

Aquest curs 2022-23, gràcies al suport de l’obtenció de la beca Proa + per part del nostre centre, s’ha iniciat el procés d’implementació d’un programa d’estratègia educativa que té com a objectiu la millora de la convivència per tal de prevenir la violència i l’assetjament escolar.

Els protagonistes són els alumnes: els estudiants de 3r d’ ESO són tutors personals dels nois i noies de 1r d’ ESO, ajudant-los sempre, actuant des del primer moment que sorgeixen els conflictes, fent-los sentir acompanyats, convertint el centre en un espai segur on hi ha tolerància zero a les conductes d’abús i on es trenca la llei del silenci.

Fer als alumnes responsables dels més petits fa que s’impliquin tots en aconseguir una convivència sana i segura entre els qui cada dia estem al centre educatiu, els capacita per una vida adulta sana, empàtica, assertiva i gratificant, els dota d’eines de resolució de conflictes i els  aporta un control real dels problemes que es donen al centre, sentint-se ells responsables dels canvis i de la millora de l’ambient emocional que els envolta. D’altra banda, els alumnes més petits, aprenen del modelatge dels seus companys, se senten segurs i adquireixen habilitats socials que els serviran per sempre. Per aconseguir-ho comptem amb diferents activitats que es portaran des de la tutoria i que pretenen el treball cooperatiu entre els alumnes dels diferents cursos.

Sense cap mena de dubte, l’aplicació del Programa TEI serà una mesura de millora per al nostre centre i aviat veurem els seus fruits en el dia a dia de les relacions personals que es donen. Esperem que tot l’alumnat s’engresqui en la nostra fita: un institut segur amb tolerància zero a l’abús i a l’assetjament! Comptem amb tots vosaltres!

Marian Tomás i Esther Cañete

Equip d’Orientació Institut Vila-seca

Helena Oncins guanya el segon premi de treballs de recerca de la Universitat de Barcelona

El 7 de juliol l’Helena Oncins da Mota Barbosa va rebre el Segon Premi UB – Santander concedit a treballs de recerca de batxillerat per la Facultat de Química.

L’acte es va celebrar al Paranimf de l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona (Gran Via de les Corts Catalanes, 585, Barcelona).

A l’entrega van acompanyar l’Helena: la directora de l’Institut, la Mercedes Bermejo; el tutor del TDR, el professor Andreu Faro; i la família propera de la premiada.

Va ser un acte molt emotiu i emocionant. La sala de 500 m2 de superfície, amb tots els seients ocupats per estudiants i acompanyants, i una alçada de més 10m, amb les parets recobertes d’obres d’art i de referències històriques, va ser l’escenari perfecte per un matí èpic en què el premi de l’Helena va ser dels últims atorgats. La cerimònia, que va durar fins a quatre hores, va anunciar tots els premis de les diferents facultats de la UB.

Enhorabona i felicitats a l’Helena, al tutor Andreu Faro i a l’Institut Vila-seca!

Pep Oncins

Celebració de la jubilació de la professora Amparo Prieto

El 6 de setembre la professora de llengua castellana Amparo Prieto va aprofitar per convidar els professors de l’institut a un pica-pica per celebrar la seva recent jubilació. Tot i haver arribat a aquesta edat daurada l’Amparo continuarà venint al nostre institut per donar suport en tasques de biblioteca. Durant el parlament, la professora va manifestar emocionada la seva enyorança de les classes i dels alumnes i coneixent-la no són paraules de cortesia.

Durant l’acte el professorat li va fer lliurament de la postal tradicional amb firmes i dedicatòries i un regal col·lectiu com a símbol de l’estima per una professora que en tots aquests anys ha deixat un record inesborrable en alumnes i companys.

 

Mosquis. Redacció

Xerrada de l’associació Amical de Mauthausen sobre Joaquim Amat-Piniella

Aquest divendres hem rebut la visita de l’historiador Joaquim Aloy, de l’Associació Amical de Mauthausen, que ha vingut des de Manresa per il·lustrar-nos sobre la vida i l’obra d’aquest escriptor.

El seu llibre més conegut és K.L.Reich, que tracta sobre les seves vivències al camp de concentració de Mauthausen durant més de quatre anys.

Durant la xerrada, el conferenciant ha tractat aspectes molt interessants de la vida d’Amat-Piniella i també s’ha referit a la convulsa època de la història europea en què van tenir lloc esdeveniments tan importants com la proclamació de la Segona República, la Guerra Civil i la Segona Guerra Mundial.

La part més colpidora ha estat aquella en què s’ha detallat l’horror viscut pels milers i milers de reclusos que van passar pel camp: fam, tortures, experiments, maltractaments i assassinats.

Tot i les dècades que han passat, els nostres estudiants han de conèixer aquests fets i fer tot el que els sigui possible per tal que mai no es torni a repetir aquesta barbàrie. Esperem que aquest acte hagi provocat l’interès pel tema entre el nostre alumnat i desitgem continuar amb aquestes conferències de cara al curs vinent.

Ruth Segado, Departament de Català

Taller i visita a l’Estació de Qualitat d’Aire

El Departament de Tecnologia ha organitzat un Taller i una visita a l’Estació de Qualitat d’Aire que tenim tocant al nostre Institut el proper 7 i 8 de juny. Durant aquests dies els alumnes de 3er d’ESO passaran pel taller i l’estació.

Els objectius són:

  • Identificar els principals emissors de contaminants.
  • Conèixer els principals contaminants urbans: NO2, PM, O3 i les seves característiques principals.
  • Aprendre a diferenciar entre pol·lució urbana i la seva diferència amb la problemàtica del canvi climàtic a causa de les emissions de CO2.
  • Conèixer la pàgina web on es poden consultar les dades de tota la xarxa d’estacions (XVPCA) repartides pel territori per avaluar la qualitat de l’aire.
  • Veure i conèixer els diversos equips, diferenciant entre automàtics i manuals, que s’usen per avaluar la qualitat de l’aire.
  • Conèixer el funcionament de lectura dels equips manuals de PM10.
  • Mostrar que els sensors meteorològics que acompanyen l’estació són també importants per interpretar les dades de contaminació.
  • Entendre que la informació que es recull pels equips es transmet al Sistema d’Adquisició de Dades de l’estació (SAD) i d’allà a internet 3G al Centre Receptor i Coordinador de Dades de la Generalitat de Catalunya (CRCD).

Estudiem i aprenem per entendre el món i millorar el nostre entorn!

Departament de Tecnologia

Més enllà del pensament

Més enllà del pensament

Paraula i imatge

A l’Institut Vila-seca ja és tradició celebrar un concurs literari amb motiu de la diada de Sant Jordi. Aquest any, com l’any passat, a més a més d’aquest concurs, hem volgut reprendre l’edició d’una Antologia de textos il·lustrats amb els productes literaris i artístics de l’alumnat.

És per tots coneguda la màxima que una imatge val més que mil paraules, però per què hauríem de triar si podem combinar ambdues disciplines? Amb voluntat de col·laboració i treball conjunt, el Departament de Visual i Plàstica i el Departament de Català, hem encarat de nou l’edició d’aquesta segona antologia. Pel que fa al producte literari, hem treballat el text poètic, caracteritzat sempre per ser un text que pretén transmetre emocions i sentiments. Això han intentat els nostres alumnes, mirar d’expressar amb paraules allò que els omple per dins i, a través de la imatge, reinterpretar els poemes resultants. La selecció de textos i imatges no ha estat fàcil, sempre ens sorprèn gratament l’originalitat i la imaginació que té el nostre jovent. És per això que des d’aquí volem agrair a totes i a tots el temps i l’esforç que heu dedicat al projecte.

Què trobareu en aquesta antologia? Paraules i imatges, combinades, que es retroalimenten i complementen. Homenatges als elements naturals, a les estacions, als sentiments més íntims. Reflexions sobre el món que ens colpeix, l’adolescència i els reptes als quals el jovent s’exposa. Versos i il·lustracions que expressen la mirada d’una generació que ha assistit a uns anys convulsos i crítics, amb una pandèmia que ens ha capgirat la vida i tot un seguit de reptes socials i culturals que caracteritzaran els anys vinents.

Departament de Visual i Plàstica i Departament de Català

L’acompanyament fet projecte

Els nois i noies que ara estan a l’institut han hagut de patir, igual que tots nosaltres una situació molt complicada els darrers anys. La pandèmia ha fet molt de mal i la capacitat de relacionar-se i sortir a fer activitats s’ha vist greument afectada. Per tal de poder millorar aquests aspectes en alguns dels nostres alumnes, aquest curs s’ha tornat a proposar el Projecte Rossinyol, amb la col·laboració de la Universitat Rovira i Virgili, de l’Associació Kilòmetre zero i de l’Ajuntament de Vila-seca.

Aquest projecte contempla la figura de les mentores culturals, que tenen com a missió aconseguir que els alumnes designats a cada una d’elles, pugui conèixer un entorn cultural i social que, donada la situació en què viuen habitualment els resultaria molt més difícil de viure.

Aquesta activitat ja s’havia fet en cursos anteriors, però aquest any hem tingut el privilegi de poder demanar a tres exalumnes de l’institut fer-se càrrec d’aquesta feina. La Paula, la Maria i l’Alba van acceptar formar part del projecte a la primera trucada i es van mostrar il·lusionades de poder posar el seu granet de sorra en el procés de maduració dels nostres alumnes. Els alumnes que han participat aquest curs són, triats per diversos motius, i pensant que a la majoria dels nostres alumnes de primer d’ESO els podria resultar molt útil, el Bryan Ribeiro, la Leyla Afrouk i el Saimon Rivas.

Al llarg de tot el projecte, jo mateix com a coordinador pedagògic he pogut fer un seguiment de les mentories tant amb les mentores, amb els alumnes i amb els representants de l’associació kilòmetre zero, i he pogut constatar que en tots ells, el projecte ha estat un èxit.

Les mentores s’han encarregat de quedar setmanalment amb els alumnes i fer activitats amb ells. Entre aquestes activitats, les mateixes mentores fan una enumeració entre les que es poden destacar: activitats de cuina, esport a l’aire lliure, passejades en bicicleta, bolera, cinema, museus, la biblioteca, estudi assistit, passejades per Tarragona, Vila-seca (per exemple a visitar el pessebre de sorra al Nadal), berenars o sopars.

Le pròpies mentores han considerat com un aprenentatge mutu i com una oportunitat per aconseguir un creixement personal. En aquest sentit, la Paula ens comenta “que he aprés molt, tant de l’experiència com del Saimon. De fet crec que no només jo he fet d’acompanyat sinó que m’he sentit acompanyada també per ell”.  D’igual manera, la Maria comenta que “aquest projecte beneficia, no només a la Leyla sinó també als mentors (…) per exemple vaig descobrir que activitats que per a nosaltres són bàsiques i normals, com passejar per la platja, per ells pot ser una activitat il·lusionant i que els omple d’emoció”.  L’Alba, per definir la seva experiència ens diu que “el projecte ens ajuda a aprendre a aprendre, i per altra banda aporta un creixement.” Fa una reflexió sobre el projecte i la repercussió que ha tingut en allà dient que “tothom hauria de fer algun cop alguna cosa així, perquè te n’adones de tot el que pots aportar i del que et poden aportar aquests nois tan increïbles”

Com  a conclusió del projecte, tant les mentores com els nois de primer han pogut créixer i aprendre els uns dels altres, així que des de l’institut em complau agrair la predisposició de les mentores i el temps que han dedicat a què els tres nois de primer puguin tenir una experiència que, estic segur, serà molt difícil que oblidin.

Javier del Río

Olimpíada d’economia

Com cada any els alumnes d’economia de l’empresa de 2n de batxillerat tenen la possibilitat de mostrar els seus aprenentatges en la matèria amb la resta d’estudiants de la demarcació. Aquest any hi van participar la Cèlia Pastor, el Ferran Millán i el Sergio Moral. Va ser una jornada intensa en què van haver de resoldre problemes, discussió de textos i comprendre la situació econòmica actual. Finalment cap dels tres va aconseguir ser el millor, però amb la seva dedicació es van guanyar un berenar de relaxació després de la duresa de la prova, en què vam estar comparant els resultats i aprenent de les errades. Tot això servirà per les properes proves d’accés a la Universitat en què, de ben segur, demostraran que l’esforç sempre té premi.

Gràcies per participar-hi i enhorabona per la feina feta! 

Javier del Río, professor d’Economia de l’empresa

Compartir experiències

Durant diversos dies de finals del mes de maig, l’alumnat de l’Aula d’Acollida i del PIF, vam compartir experiències i aprenentatges en un taller de cuina conjunt, que va ser saborós en tots els sentits. No només pels plats que vàrem cuinar, sinó també per com de bé ens ho vàrem passar.

A través de les fotografies que van ser realitzades durant el taller ens agradaria compartir amb tota la comunitat educativa els bons moments que passàrem en companyia.

Esperem que us agradi i que us motivi a cuinar amb molt d’amor.

Aula D’acollida i PIF

Teatre al Celler

Dimarts 24 i 31 de maig els alumnes del nostre institut es van desplaçar al Celler de Vila-seca.

L’Ajuntament pretenia ensenyar aquest edifici singular a tots els estudiants del municipi i per això ens va convidar a presenciar una obra de teatre dins la imponent sala central del Celler.

A primera hora i després de passar llista professors i alumnes es van dirigir caminant fins al Celler. Probablement per a molts aquesta sigui la primera visita d’una sèrie que faran al llarg de la seva vida ja que l’Ajuntament pretén dinamitzar la vida cultural i social de Vila-seca amb iniciatives al Celler.

Els alumnes de l’ESO van poder presenciar una obra sobre els animals i la seva procreació, amb implicacions sobre les relacions sexuals i el consentiment entre joves.

Els alumnes de batxillerat van assistir a un monòleg on l’actriu explicava de manera teatralitzada els secrets més apassionants de la ciència i l’Univers.

Mosquis. Redacció

Passeig pel cap de Salou amb famílies ucraïneses

El nostre institut ha rebut una trentena d’alumnes ucraïnesos. Són famílies refugiades que han sortit del seu país per fugir dels horrors de la guerra. La comunitat educativa els ha rebut amb els braços oberts i esperem que el seu temps entre nosaltres sigui el més feliç possible malgrat les circumstàncies.
Un grup de professors vam pensar que podria ser una bona idea convidar les famílies ucraïneses que s’allotgen en un hotel de la Pineda a fer una passejada pel camí de Ronda del cap de Salou.
Així que el 21 de maig un grup d’uns 40 ucraïnesos, entre pares, mares i fills es van desplaçar fins a la Cala de la Font a Salou per tornar caminant fins a la Pineda al llarg de la costa.
Va fer un dia magnífic, amb un mar increïble. Els nostres amics ucraïnesos van quedar sorpresos gratament de la bellesa de les cales del cap de Salou.
A Cala Crancs vam tenir una parada per esmorzar i fins i tot per banyar-nos una petita estona.
A l’hora de dinar, vam entrar a la platja de la Pineda per la zona del Recó i les famílies van tornar a l’hotel.
Vam escoltar comentaris molt positius del passeig i d’agraïment per haver-los donat un dia diferent que potser els ha servit per oblidar-se una mica de la situació de llunyania de la seva terra.
És possible que en breu els tornem a organitzar una altra sortida.
Ara és temps de donar suport a totes aquestes persones que els toca viure una situació que ningú no s’hauria imaginat fa només uns mesos.
Tot el nostre suport per a ells.

Andreu Faro

Sortida BTT a la via verda amb 3r d’ESO de l’Institut Vila-seca

Els dies 18 i 30 de maig vam realitzar una sortida a la via verda amb els alumnes de 3r d’ESO; en total 97 alumnes gaudiren d’una activitat esportiva i lúdica en un entorn en el medi natural.
Així van fer una ruta de 24 km per la via verda des d’Horta de Sant Joan a Pinell de Brai, passant per túnels i ponts seguint el recorregut d’una antiga estació de tren i fent parada a la Fontcalda per fer un petit bany en un paratge idílic.
El comportament dels nens i nenes va ser genial. Hem d’agrair la col·laboració a esports Aubanell i al professorat acompanyant: Lluis, Armand, Noel i Dani.

Ramon Meroño. Departament d’Educació Física