A l’institut estem mooolt enamorats!

Si aquesta setmana entreu a l’institut veureu que el color vermell enlluerna el vestíbul del centre. I la raó no és altra que la celebració de Sant Valentí per part de l’alumnat. Des de la Comissió de la Biblioteca es va organitzar una activitat dedicada a l’amor: amb unes plantilles en forma de cor els alumnes havien d’escriure una dedicatòria o una frase d’amor a partir del títol d’un llibre. La idea va resultar d’allò més engrescadora pels nois i noies, ja que el romanticisme (tal i com l’entenen ells) agrada molt i per nosaltres, encara més, ja que d’una manera o altra s’ajuda l’alumnat a conèixer més títols de llibres fent una cerca per la biblioteca.

Ara toca gaudir-ne i esperar l’altra festa de l’amor, la de Sant Jordi. Si és que a l’institut estem mooolt enamorats!

Comissió de la Biblioteca

El professorat de l’INS Vila-seca participa en la segona sessió del Club de lectura juvenil per a docents

El passat dia 2 de febrer un grup de professors de l’INS Vila-seca va celebrar el 2n Club de lectura de literatura juvenil del centre.

El club té diverses finalitats, entre les quals: per una banda, fer un anàlisi en grup de les lectures que llegeixen el nostres alumnes i per altra banda, fer una selecció de llibres per poder recomanar al nostre alumnat.

Pensem que la millor manera d’animar a llegir és ser exemple i sobretot estar al dia de les lectures de moda en aquest moment.

La lectura que es va proposar per aquesta segona sessió ha estat la novel·la d’André Aciman Llámame por tu nombre. Ens va cridar l’atenció que tot i no ser novel·la juvenil fos una de les lectures més demanades a la nostra biblioteca escolar. Així que, tot i que alguns profes ja havien vist la pel·lícula, ens vam animar a llegir-lo per saber què hi trobaven els alumnes en aquest llibre. La sorpresa va ser general: no és un llibre fàcil de llegir, ni una prosa àgil, però el missatge ens va agradar a tots. El missatge sí que és fàcil i àgil!

Us animem a llegir-lo i que ens doneu la vostra opinió! I és que un altre dels objectius del Club és poder compartir la lectura amb els companys i companyes, tot un plaer i un luxe tenir aquest parell d’horetes al mes per expressar el que hem sentit  durant la lectura i deixar-nos anar imaginant què en pensaran de tot això els nostres alumnes.

Per cert, la propera lectura serà Negorith d’Iván Ledesma. La coneixeu? Us animeu a participar al Club?

Comissió biblioteca

Le Fantôme de l’Opéra

Le Fantôme de l’Opéra

Le 13 janvier 2022, les étudiants d’ESO de l’institut Vila-seca ont assisté à une représentation de la pièce “Le Fantôme de l’Opéra” à la Salle de Reus.

Le Fantôme de l’Opéra est un roman du XIXe siècle écrit par Gaston Leroux. Il a été adapté  nombreuses fois au théâtre et au cinéma. C’est une histoire qui mêle romance, musique, terreur, mystère et tragédie. Il s’agit d’Eric, un homme mystérieux, un génie de la musique, qui est fou amoureux de Christina, une jeune et talentueuse artiste, à qui il apprend la musique.

En général, nous avons trouvé la représentation très intéressante, amusante et éducative. Nous avons aimé le fait que l’œuvre soit présentée sous deux points de vue différents : celui d’aujourd’hui et celui du XIXe siècle. Aussi, dans différentes langues telles que le français principalement et le catalan en partie.

Les acteurs ont fait un excellent travail pour nous émouvoir et nous divertir à chaque fois qu’ils montaient sur scène.

La pièce a été un succès.

 

Le Fantôme de l’Opéra

El passat 13 de gener del 2022 els alumnes d’ESO de l’institut Vila-seca vam assistir a una representació de l’obra Le Fantôme de l’Opéra a la Salle de Reus.

El fantasma de l’òpera és una novel·la del segle XIX escrita per Gaston Leroux. Ha estat adaptada nombroses vegades al teatre i al cinema. És una història que barreja romanç, música, terror, misteri i tragèdia. Tracta sobre l’Eric, un home misteriós, un geni de la música, que està bojament enamorat de Christina, una jove i talentosa artista,  a qui ell inspira música.

Aquesta obra ens va semblar molt interessant, divertida i educativa. Ens va agradar el fet que l’obra es presentés des de dos punts de vista diferents: l’actualitat i el segle XIX. També en diferents idiomes com el francès, majoritàriament i el català.

Els actors van fer una gran feina emocionant-nos i entretenint-nos cada cop que sortien a escena.

L’obra de teatre va ser un èxit.

 

Paula Krasimirova  et  Valeria Villabona

3r ESO

Xerrada sobre l’esquizofrènia

 

El divendres 28 de gener, a l’aula del PIF, vam tenir una visita molt especial. En David Puig Gotor va venir a relatar-nos la seva pròpia experiència sobre l’esquizofrènia. A través de les seves vivències vam poder descobrir com l’esquizofrènia pot convertir-se en una eina per a madurar, fer-te més fort, aprendre i lluitar per aconseguir  metes.

La resta d’aquesta història de superació la podeu descobrir vosaltres mateixos a través de la lectura del seu llibre  CAZAGAMUSINOS, EL RELAT QUE DESPULLA L’ESQUIZOFRÈNIA en què el mateix David narra la seva experiència.

El llibre està disponible a la biblioteca del centre.

Us animem a llegir-lo!

PIF INS VILA-SECA

Us desitgem un molt Bon Nadal robòtic

Enguany ha començat una nova extraescolar de Robòtica organitzada per l’Ampa de l’Institut Vila-seca.

El pensament computacional, la programació i la robòtica són disciplines que cal incentivar per tal que els alumnes surtin preparats i poder afrontar els nous desafiaments que els espera un cop superin el batxillerat i entrin a qualsevol grau universitari o grau formatiu.

El grup pioner està format per cinc nois i noies valents i motivats que han començat amb programació Scratch.

Scratch és la comunitat de codificació més gran del món per a nens i nenes i un llenguatge de codificació amb una interfície visual senzilla que permet als joves crear històries, jocs i animacions digitals.

Més endavant es té previst treballar amb programació Arduino.

Arduino és una plataforma de creació electrònica de codi obert que està basada en hardware i software lliure, flexible i fàcil d’utilitzar per a creadors i desenvolupadors. Les plaques electròniques Arduino permeten la connexió entre el microcontrolador i els diferents sensors i actuadors d’una manera molt senzilla.

Hem pensat que podríem deixar un regalet a tots els companys i companyes de l’institut i hem dissenyat i programat alguns jocs per tal que durant el Nadal gaudiu jugant una estoneta i aconseguiu el màxim de punts.

Us deixem l’enllaç al nostre Estudi Scratch on teniu accés a tots els jocs i animacions digitals.

Josep A. Oncins, monitor de l’extraescolar de Robòtica

Cistella Nadal

 

El número premiat pel sorteig de la cistella de Nadal dels alumnes de 4rt d’ESO de l’Institut Vila-seca ha estat el 5501.

L’afortunat/ada podrà passar a recollir-la pel centre a partir d’avui mateix en horari lectiu, de 08:00-14:30h.

Cal presentar la butlleta guanyadora en bon estat i amb el seu segell corresponent.

La data límit per recollir la cistella és fins al dia 31 de gener de 2022.

 

Gràcies per la vostra col·laboració

Tennis i pàdel a 2n d’ESO

Dimecres 1 de desembre de 2021, els alumnes de 2n d’ESO van poder gaudir d’un matí de tennis i pàdel al C.T. Roda de Barà, amb unes instal·lacions perfectes per a la pràctica de l’esport de raqueta.

En total 90 alumnes i 3 professors van jugar tot el matí en 10 pistes de tennis i 6 de pàdel.

Agraïm l’assistència del professorat acompanyant: Pep Oncins, Anna Gomez , José Luís Martín, Daniel Llopis i Noel Ortega.

Ramon Meroño. Departament d’ Educació Física

Catalan hunter

Parlar de poesia és parlar de la connexió que s’estableix entre el jo poètic i el seu entorn, de les sensacions i emocions del poeta quan contempla el seu voltant. És una forma d’expressió que segueix unes lleis mètriques específiques que fa que aquest gènere literari s’elevi a uns nivells de registre culte que espanta molts lectors i conseqüentment fa que la poesia s’oblidi fàcilment.

Per tal de treure la por a aquest fet i seguint el currículum de 3r d’ESO, els grups A i F s’han apropat a la poesia d’una manera ben diferent a com estan acostumats. Han creat  un poema i l’han relacionat amb una altra disciplina. És el que es coneix com a catalan hunter, un projecte creat per un gironí per tal de projectar la poesia amb l’ajuda d’altres arts. D’aquesta manera, els alumnes han treballat la creació d’un poema seguint unes pautes indicades i, una vegada escrit, l’han relacionat amb un altre camp: musical, artístic…aquell que ells han volgut i els ha inspirat el seu poema. Així han sorgit veritables obres d’art i els estudiants han comprovat que amb una mica d’esforç i amb l’ajuda de les muses la poesia pot ser molt interessant i entretinguda.

Montse Marcè, professora de llengua catalana

Cistella de Nadal

Aquesta és la cistella de Nadal que els alumnes de 4t d’ESO sortegen per finançar-se el viatge de fi d’etapa. El número premiat haurà de coincidir amb les 4 últimes xifres del número del Cupón Extra de Navidad de la ONCE del dia 1 de gener de 2022.

Molta sort!

Visita al Castell de Vila-seca

Divendres dia 26 de novembre, els alumnes de PFI vam fer una sortida per visitar el Castell de Vila-seca on hi havia l’exposició de l’escultor Josep Clarà. De la mà de Còdol Educació vam visitar diferents sales del castell i vam conèixer les diferents obres de l’escultor català. Va ser realment interessant.

Jordi Noguera. Professor del PFI

Proyectos eTwinning con países europeos

Un año más, nuestro centro ha iniciado nuevos proyectos de colaboración con otros países europeos, promovidos desde el departamento de castellano e inglés y con la colaboración del departamento de Visual y Plástica, lengua francesa y Música.

Esta vez estamos trabajando en 3 proyectos eTwinning con diferentes alumnos y distintos socios.

El primero de ellos, lo llevamos a cabo con los alumnos de 1 de la ESO-A. Desde la asignatura de Inglés y Castellano. Y el pasado 15/11/21 hicimos nuestra primera conexión. Fue todo y éxito. Así que ahora seguiremos trabajando colaborativamente con los socios de Italia, Portugal y Turquía (foto 1)

El segundo proyecto, lo llevamos a cabo con los alumnos de 2 de la ESO-D y 3º de la ESO-B. Esta vez desde el dep de Castellano vamos a trabajar los medios de comunicación con los socios de Francia, Portugal e Italia. Los alumnos ya están elaborando material colaborativamente. (foto 2)

Y el tercer proyecto, se lleva a cabo con la clase de 2 de la ESO-F. Los socios esta vez son franceses y alemanes. Con ellos nuestros alumnos esperan aprender mucho. (foto 3)

Seguiremos informando de los avances de dichos proyectos.

Montse Marsal. Departament de Castellà

Booktubers a l’Institut

 

Si parlem de El Rubius, VEGETTA777 i Willyrex, per exemple, molts ja sabran que són els youtubers més influents a dia d’avui. Són joves que dediquen la seva vida a retransmetre en directe com jugar a determinats jocs, quines novetats tecnològiques hi ha, vídeos sorprenents, entre d’altres.

Però sabeu que també existeixen els booktubers? Sí, sí, aquells que ens parlen de llibres: expliquen quins els han agradat més i per què. Són autèntics lletraferits.

I aprofitant que el currículum de 4rt d’ESO parla de saber fer una bona exposició oral, els alumnes de 4t d’ESO C han provat de convertir-se en veritables booktubers. S’han agrupat per parelles, han escollit un llibre que els ha agradat i l’han explicat a través d’un vídeo que podria penjar-se al youtube. El resultat ha estat sorprenent tot i que no és gens fàcil posar-se davant d’una càmera ni afegir algun efecte especial. Ells mateixos reconeixen que s’ho han passat molt bé fent aquesta activitat i esperen que pogueu gaudir de la lectura igual que han fet ells.

I vosaltres, us atreviríeu a fer de booktubers?

Montse Marcè, professora de llengua catalana i literatura

25N Dia internacional per a l’eliminació de la violència contra les dones

 

El proper dijous 25 de novembre és el Dia internacional per a l’eliminació de la violència contra les dones i des de la comissió d’Inclusió del centre, formada per alumnat i professors/es, hem organitzat un conjunt de dinàmiques i activitats durant aquesta setmana per tal de posar-hi el nostre gra de sorra.

Vídeo sobre el 25N 

Fet per l’alumnat de la comissió; es projectarà al monitor de l’entrada de l’institut. Entrevistes al nostre alumnat sobre el tema.

Mural Red / Green flags 

Al vestíbul, on convidem a tota la comunitat educativa a visibilitzar actituds masclistes del nostre entorn. Fins a finals del mes de novembre!

Taller de xapes

També al vestíbul i durant les hores del pati de la setmana podràs agafar o fer-te la teva xapa personalitzada contra la violència cap a les dones.

Capsa lila de testimonis

Es col·locarà en un lloc visible de l’entrada durant tot el curs per denunciar situacions de discriminació.

Us animem a col·laborar-hi!

Comissió d’Inclusió

Auca de l’Institut

Al llarg del 1r trimestre, l’alumnat de 2n d’ESO, hem treballat l’auca a Llengua catalana. L’experiència ha estat molt enriquidora. De fet, en inventar els rodolins, hem practicat la imaginació, la sinalefa i l’elisió. Ens ha ajudat, també, a saber rimar paraules i a realitzar dibuixos corresponents amb cada rodolí.

A l’hora de fer l’auca, vàrem anar pas a pas:

–          Primer, vam decidir quants rodolins faríem, i al final vam decidir de fer-ne dotze.

–          Segon, vam començar a pensar una història sobre l’Institut i la vam transformar en rodolins.

–          Tercer, vam donar els rodolins a la professora per a la seva correcció.

–          Quart, vam fer la divisió dels dotze rodolins a la cartolina DIN A-3.

–          Cinquè, vam copiar els rodolins i vam dibuixar i pintar els dibuixos.

–          I per acabar, vam guarnir els últims detalls de l’auca.

Recomanem que tot l’alumnat s’animi a fer una auca; això sí, que cadascú triï sobre què o qui la vol fer.

Leyre Bueno i Régine Serrano, alumnes de 2n D d’ESO

Fem sabó tal i com ho feien les àvies.

Els alumnes de 3r d’ESO han experimentat la utilitat de les reaccions químiques fabricant sabó al laboratori. Ho han fet a partir d’oli reutilitzat i sosa càustica, probablement com ho feien moltes de les nostres àvies. Els resultats han estat força satisfactoris.

Pràcticament la totalitat dels experiments ha donat una pastilla de sabó apta per a rentar. Això s’ha comprovat ja que al laboratori s’ha tacat una bata blanca amb greix de bicicleta i tot seguit hem pogut comprovar que gràcies al sabó de fabricació casolana gairebé ha sortit tota la taca.

L’objectiu d’aquesta pràctica és comprendre que en les reaccions químiques s’obtenen substàncies noves diferents de les inicials i entendre la química com una ciència eminentment pràctica que aporta solucions útils a la nostra societat.

Per cert, moltes d’aquestes pastilles han acabat als lavabos dels alumnes i són utilitzades per les seves famílies.

Andreu Faro. Departament de Ciències

Celebrem la Castanyada i Halloween

Un altre curs més el nostre institut ha celebrat a finals d’octubre la festivitat de Halloween i la Castanyada.

Els membres de la comissió d’activitats es van encarregar de decorar l’entrada i els passadissos del centre amb motius tenebrosos. Dels sostres i parets penjaven carabasses, bruixes, calaveres, i tots aquests elements que intenten fer por però que ,en definitiva, ens ho fan passar bé.

Divendres 29 d’octubre es va donar permís a alumnes i personal del centre perquè poguessin venir disfressats. Per les aules i els passadissos vam poder trobar esquelets, zombis, éssers foscos i ja posats també, mitja dotzena de plàtans.

Tot s’hi val per fer que aquest dia sigui una mica diferent.

Mosquis. Redacció

Presentació de les activitats de la biblioteca al claustre

Aquest matí la comissió de la biblioteca ha presentat el seu projecte al claustre de l’INS Vila-Seca per tal de fer extensives a tots els departaments les activitats que es volen dur a terme al llarg del curs des de la biblioteca.

Per a nosaltres aquest petit i humil racó de l’institut hauria de ser un centre neuràlgic on els alumnes aprenguessin i valoressin la importància de gaudir de la lectura. És important que l’alumnat sigui conscient que la biblioteca no és només un lloc on trobaran les lectures obligatòries de les matèries de llengües sinó que aquí també hi trobaran llibres i documents recomanats pel professorat de ciències, arts plàstiques, educació física… perquè la lectura és cosa de tots i totes i als llibres no només hi trobem novel·les de Cervantes o Rodoreda, sinó que també hi podem trobar biografies d’esportistes, enigmes de ciències i còmics amb il·lustracions precioses.

Per acabar volem citar unes paraules del nostre col·lega de professió en Cristian Oliver al seu llibre Una educació rebel. El poder de transformar la societat: “La lectura pot servir per a qualsevol disciplina. Les biblioteques no són espais reservats només per als professors de llengua i literatura. La lectura, per tant, tampoc no ha de ser-ho. Al llibre Profes rebels. El repte d’educar a partir de la realitat dels joves (2020) vaig afirmar que el dia que el professor de ciències (o d’una altra matèria) demani als alumnes que llegeixin una novel·la per completar el que s’ha après a classe voldrà dir que no caldrà tenir lectures prescriptives a l’assignatura de llengua i literatura. Potser ha arribat el moment.”

Benvinguts i benvingudes a la biblioteca.

Comissió de la biblioteca

Trivial Black Ràdio

A l’optativa de Ràdio treballem a classe però també fem un programa de ràdio en directe tots els divendres. La instal·lació ens la va facilitar el Jordi i consta de dos altaveus, una taula de so i un ordinador per posar música. Els programes que fem solen tenir dues parts: a l’inici fem algun joc o una activitat i l’última part deixem que els alumnes vinguin a dedicar cançons. A més a més, ara estem començant a fer podcast a classe, el tema és lliure, el triem nosaltres i ens serveix per ampliar els nostres coneixements sobre la ràdio.

Al programa de divendres passat vam fer un trivial entre alumnes i professors. El joc és senzill i es basava en fer una pregunta i donar tres respostes possibles. Els participants havien d’escollir la que pensaven que era correcta. Als guanyadors els vam donar un petit premi, en aquest cas llaminadures.
El grup que va guanyar és va classificar per a la següent ronda, les inscripcions encara són obertes així que si algun grup es vol apuntar, us animem a fer-ho ja que les preguntes són molt fàcils i al remat es tracta de passar una bona estona.

Equip de redacció de Black Ràdio.