Sortida al Teatre Centru de Vila-seca del grup d’arts escèniques

Hem conegut l’espai i un membre de La Tramoia, en Robert Rodriguez.

El grup d’arts escèniques de 4 d’ESO  busca obra per estrenar a finals de curs. Mentrestant s’inicia amb la introducció al teatre i a la dansa. Aprenen nocions com l’òpera, el circ, la màgia, la prestidigitació, el ballet, el breakdance… i altres sabers transversals com el gest, la parla, l’entonació, el ball. I amb tot això ens comencem a conèixer per decidir l’espectacle final.

Per aquest motiu, el passat dilluns dia 18 d’octubre van visitar el teatre Centru de Vila-seca i van aprendre termes o nocions com el prosceni, la tramoia, les gametes…i van preguntar a en Robert, membre del grup teatral de la Tramoia, aspectes sobre els assajos, les emocions, la trajectòria del grup des dels inicis… En Robert, a més d’actor, és director-guionista i pertany al grup Amics del Teatre de Vila-seca.

El teatre Centru de Vila-seca fa més de 20 anys que és la seu dels Amics del Teatre. Aquí programen una sèrie d’obres i entre aquestes, algunes de pròpies L’alumnat de 4t va preguntar molt i va gaudir de la possibilitat de veure un teatre per dins. Va ser una experiència molt interessant i instructiva, fet que esdevé el punt de sortida d’aquest curs a les arts escèniques

Mercedes Bermejo. Professora del grup d’arts escèniques

Sortida al Museu de la Vida Rural

Dimarts 26 d’octubre els alumnes del PFI van realitzar una sortida al Museu de la vida rural. La proposta seleccionada pels estudiants va ser JUGAR AMB FOC. L’activitat els va permetre acostar-se de manera didàctica al foc com a element natural, element tan necessari com perillós alhora. Amb el foc aliat dels humans hem posseït el poder per transformar la matèria: la ceràmica, el vidre, el ferro forjat i la cuina en són bons testimonis. Quan el foc es desferma, els incendis poden ser devastadors.

Històries, emocions i reflexions ens duran a plantejar-nos quina és la nostra responsabilitat en aquest futur immediat. I acabàrem jugant amb foc, expressant tot allò que vam viure amb la creació d’una obra artística col·lectiva.

Jordi Noguera. Professor del PFI

Francès a l’Institut

Els nostres alumnes de francès ens expliquen la seva experiència al centre després d’obtenir el certificat DELF A2 i abans de marxar a realitzar altres estudis.

Je vous souhaite … BONNE CHANCE !

Rosa Blaya. Professora de francès

J’ai commencé à étudier le français en 1ère année d’ESO sans en avoir la moindre idée. Après 5 ans, j’ai appris beaucoup de choses et j’ai pu faire beaucoup de voyages en France grâce à l’apprentissage  de cette langue.

J’ai pu aussi m’inscrire pour passer le DELF et je l’ai réussi grâce aux bons enseignements que j’ai reçus.

Pendant ces 5 années, j’ai passé de bons moments en classe et j’ai beaucoup appris aussi.

Je veux juste dire « Merci, Rosa, pour ces 5 années fantastiques».

Daniel Olivenza. Alumne de 2n de batxillerat      

La meva experiència estudiant francès

Vaig arribar a l’institut més perdut que un pop en un garatge. El primer dia ens van fer una presentació, la presentació de tot el que ens trobaríem en els propers quatre anys al centre, incloent-hi una part important: les assignatures optatives. Jo  tenia molts dubtes i realment no sabia què triar, però la meva mare ja havia escollit per mi: faria francès.

A primer d’ESO recordo que vam ser moltíssims alumnes a la classe de francès, la qual cosa va fer molt difícil mantenir un ritme. Amb el pas dels cursos i dels anys cada vegada érem menys alumnes fins arribar al meu últim any de francès, primer de Batxillerat, on només vam ser-ne 4 preparant-nos per a l’examen oficial que no vam poder fer a causa de la pandèmia i que es va posposar un any.

La Rosa, la nostra professora, ens va ajudar molt en tots els moments del procés.Fou un llarg camí on va ser clau la seva ajuda i dedicació amb tots nosaltres. De 34 alumnes que van començar, van acabar el cicle complet 4;  això no vol dir que fos molt difícil, sinó que cal una dedicació i una mica d’esforç. El fet d’aprendre una nova llengua no és gens fàcil. No negaré que va ser dur, però crec que va valdre la pena cada una de les classes

de francès d’aquests cinc anys. Poder entendre textos de llibres, fragments de cançons, pel·lícules i sèries de televisió sense cap mena de problema… és un moment en què t’adones que tot el que has treballat té un sentit.

Marcos Sánchez Navarro. Alumne de 2n de batxillerat         

La meva ruta en l’aprenentatge de la llengua francesa comença a 1r d’ESO. A la classe érem 32 alumnes, si no recordo malament, i el primer examen que vam fer va ser just el dia següent: una petita prova de la vocalització de la <u>. Aquest fet en un principi em va espantar, però va resultar ser una prova molt lleu, un avís per a què no perdéssim l’atenció a classe. Així que les classe següents es van succeir sense cap problema: la professora era exigent en els exàmens, però la matèria no era difícil si l’escoltàvem.

Els cursos següents vaig continuar cursant l’idioma i a 4rt d’ESO va arribar el moment de fer un intercanvi amb França per a demostrar els meus coneixements, tot i que no em sentia preparada. “Parlar amb aquelles persones que viuen més enllà dels Pirineus? Com les entendré si parlen tan ràpid?” Però la meva professora sabia que sí tenia els coneixements suficients. Finalment, vaig pujar a l’avió i vaig sotmetre’m a una estada d’un mes a França en què vaig riure i parlar molt, que va ser una grata sorpresa per a mi.

Actualment, a 2n de Batxillerat, havent fet ja l’examen oficial de Francès per a l’A2, estic molt contenta de tots els coneixements que he adquirit gràcies a cursar l’optativa de Francès durant quatre anys. Soc capaç de comunicar-me fàcilment en francès amb qui ho necessiti, vaig fer molt bons amics durant la meva estada a França (i que encara mantinc) i he conegut molts aspectes i moltes tradicions de la cultura francesa.

No obstant, crec que hi ha alguns aspectes que podrien millorar, com el llibre de text, que podria tenir un aspecte més formal i un contingut amb més varietat, de manera que s’aconseguís aprofitar millor les hores i obtenir una fluïdesa de la llengua francesa major a l’A2. Però, malgrat tot, agraeixo a l’Institut haver-me donat l’oportunitat d’assolir aquests coneixements del francès que m’han portat tan bones experiències.

Helena Oncins. Alumna de 2n de batxillerat     

Math-bits a 1r d’ESO

Aquest curs el departament de Matemàtiques treballarà a 1r d’ESO amb el material de l’editorial Math-bits. Aquest material es basa en el model d’ensenyament 5E, model basat en els fonaments teòrics del constructivisme científic i que gaudeix d’un creixent suport de la recerca educativa que en corrobora l’efectivitat i ha tingut un impacte significatiu en l’ensenyament de la ciència i les matemàtiques en els últims 30 anys. El contingut matemàtic està generat i supervisat per un grups de professors universitaris de Didàctica de les Matemàtiques que al seu torn continuen en actiu com a professors de secundària. La implantació d’aquest material implica un repte pels professors del nostre Departament pel canvi en la metodologia de treball en certs moments de les lliçons  i també una motivació per a potenciar l’aprenentatge dels alumnes.

Germán Gil

Departament de Matemàtiques

Aula d’Acollida

No és una aula qualsevol, és una aula que rep alumnes de tot el món. Quan entres a aquesta aula pots veure que és molt colorida i a les seves parets hi ha una miqueta de la vida dels alumnes d’aquest lloc. Per aprendre no només tenim una pissarra, sinó que hi ha llibres visuals i per llegir, diccionaris, ordinadors, làmines…Tot per millorar l’aprenentatge dels alumnes. No penseu que tot és estudi, també hi ha jocs per jugar com el bingo, cartes, etc. Clar, sense oblidar a la professora Paula; és molt divertida i ensenya amb amor. Per part nostra, l’aula d’acollida és fantàstica i estem molt feliços d’estar aquí.

Vladyslav Lysyy i Ania Atencio. Alumnes de l’aula d’acollida

Visita al Cau Ferrat i al Museu Maricel de Sitges

El passat divendres 15 d’octubre, els alumnes de Literatura Catalana de 2n de Batxillerat van visitar Sitges i els seus museus més emblemàtics: el Cau Ferrat i el Museu Maricel.

La visita guiada ens va il·lustrar sobre diferents aspectes de la vida i l’obra de Santiago Rusiñol, autor de l’obra L’alegria que passa, la primera de les sis lectures que analitzarem a classe durant aquest curs.

També vam poder observar magnífiques peces artístiques en un entorn inoblidable, ja que l’edifici que és seu d’aquests museus és situat just damunt del mar.

A la ciutat, a més, se celebra durant aquests dies el Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya. Així, els nostres estudiants van poder gaudir de l’ambientació dels carrers que es fa amb motiu d’aquest esdeveniment.

Va ser una jornada molt profitosa. Esperem tornar-hi el curs vinent!

 Ruth Segado. Professora de llengua catalana i literatura.

Sortida dels alumnes del PFI pels establiments de restauració de Vila-seca

El dilluns 27 de setembre, els alumnes del PFI de l’INS VILA-SECA (Auxiliars en establiments hotelers i de Restauració) van realitzar una sortida amb el seu tutor amb l’objectiu de visitar alguns dels establiments de restauració més coneguts de la població.

La finalitat era realitzar un petit estudi sobre el mobiliari i l’interiorisme d’aquests establiments i, de pas, conèixer la seva ubicació i tenir un contacte directe amb els seus gestors.
El matí va transcórrer de manera agradable i vam tornar a l’aula amb la sensació d’haver après coses noves.

Jordi Noguera. Professor del PFI

 

Inici de curs 2021-22

Aquest curs s’ha iniciat amb total normalitat tot i no haver dit adeu a la pandèmia.

Com a novetats cal destacar que s’ha creat un altre curs de primer de batxillerat. A batxillerat també estrenem una sèrie d’optatives com Disseny i Cultura audiovisual, que són assignatures que pertanyen al batxillerat artístic que nosaltres podem impartir. Aquesta optativa ajudarà a alumnes que en el futur vulguin optar per estudis artístics.

Continuem amb cinc grups per nivells a l’ESO, excepte a quart.

Es continua oferint el PF de cuina i hostaleria que segueix funcionant a la perfecció i donant als alumnes una formació inicial en aquest àmbit laboral.

Es manté el pla de gestió COVID amb les entrades i sortides esglaonades. Es mantenen els grups bombolla però a diferència del curs passat aquest any es podrà obrir la biblioteca i realitzar activitats esportives a l’hora de pati.

Aquest curs seguim realitzant la docència compartida que substitueix els grups flexibles de cursos passats.

També destaquem que el centre està rebent assessorament per a la innovació. És un Pla de formació de centre. La gran majoria de professors rebran hores de formació en l’avaluació competencial.

A causa de la manca d’espai, el Departament d’Educació ens ha confirmat que el curs que ve el nostre centre podrà disposar de barracons per a realitzar les classes i en breu esperem la tan anhelada ampliació.

Per últim dir que es respira un cert optimisme per l’evolució de la pandèmia. La gran majoria de la comunitat educativa ja està vacunada i creuem els dits perquè aquesta època d’incertesa passi i tornem a la nostra enyorada normalitat.

Mercedes Bermejo, directora

 

Alumnat guanyador dels concursos del dia PI

Dues de les activitats proposades aquest curs pel dia de les Matemàtiques (dia PI) estaven plantejades en format concurs. Aquestes dues activitats són les corresponents a 2n d’ESO (Calidocicles) i a 1r de BAT. (PI-relats).

Des del departament de matemàtiques volem congratular les dues guanyadores: Paula Roca (2n ESO) i Cèlia Pastor (1r BAT)…moltes felicitats a totes dues!!

Germán Gil. Departament de Matemàtiques

eTwinning europeu a l’Institut Vila-seca

Ya tenemos listo el producto final colaborativo europeo, que este año han llevado a cabo los alumnos de primero de Bachillerato B, desde la asignatura de Lengua Castellana. Con este proyecto euorpeo los alumnos han trabajado la temática de la discriminación en diversos ámbitos de nuestra sociedad, alcanzando un alto grado de concienciación colectiva.

Montse Marsal Haya

Orles 2020-2021

Després d’un curs complicat a causa de la pandèmia i de moltes incerteses, l’alumnat de 4t de l’ESO i el de 2n de Batxillerat va poder celebrar els dies 7 i 18 de juny respectivament els seus festivals de lliurament d’orles. Van ser uns actes molt emotius i preparats amb molta il·lusió. Ells mateixos es van encarregar de la decoració, la presentació i l’ambientació  musical. Aquests dos actes van ser amenitzats per un grup musical que s’ha format al centre entre alumnes i professors, i ells, amb les seves cançons, igual que tots nosaltres els desitgem QUE TOT ELS VAGI BÉ, QUE TROBIN ALLÒ QUE BUSQUEN I QUE ES LLENCIN.

Imma Marlés, Coordinadora

Esmorzars del PFI

La setmana passada, el dilluns dia 7 i el dimarts dia 8 de juny, els alumnes  de PFI  de l’institut van oferir un servei d’esmorzars a un grup de professors/es.

L’esmorzar va consistir en la degustació d’una oferta gastronòmica (a base d’entrepans) que els estudiants, amb la col·laboració dels seus professors/es, han creat al llarg del curs dins del Projecte Integrat.

Les sensacions van ser molt positives: el grup de professors/es van gaudir de l’esdeveniment i van felicitar els alumnes pel treball realitzat.

Enhorabona tant a l’amable clientela com al grup  d’alumnes que van fer possible la trobada pel clima de cordialitat i de simpatia que van mostrar durant tot moment.

Jordi Noguera, tutor PFI

Los elegidos

Era un divendres normal i corrent de començament del mes de febrer, i estàvem fent classe de ciències socials. Ens vam quedar molt sorpresos quan un professor va entrar a l’aula dient que venia a buscar la Paula i  la Marina. En aquell moment ens vam espantar perquè vam pensar que havíem fet alguna cosa dolenta, i quan vam seguir les seves instruccions, ens vam trobar en una aula on hi havia més nens de 1r d’ESO. Hi havia nois i noies de tots els grups de 1r. En total érem en aquella aula unes 10 persones. Tots teníem bastanta por però, al mateix temps, molta intriga per saber què era el que estava passant.

 En aquell moment va entrar el Javi del Río i ens va explicar que volia que l’ajudéssim a preparar un vídeo per a les portes obertes del nostre institut. En aquell moment, ens vam quedar molt sorpresos però, òbviament, vam decidir acceptar la seva proposta. Seria una nova experiència! En aquell moment ens vam posar tan contents que vam decidir crear un grup de Whatsapp que es va dir “Los elegidos”. Aquest nom el vam pensar perquè era el que el Javi havia fet amb nosaltres: triar-nos. Des d’aquell moment, el grup el vam utilitzar per proposar espais, per preparar-nos el que havíem de dir i per distribuir-nos la feina. De fet, de vegades l’utilitzàvem també per demanar al profe que ens traiés de classe a altres hores!! He he he.

Tots els divendres el Javi ens agafava per poder gravar aquest vídeo de portes obertes. Tot era increïble! Vam entrar a les diferents aules i vam gravar mentre els nostres companys feien classe. Fins i tot un dia la Laura Nomen ens va fer una classe al laboratori on vam poder experimentar amb els colors.

 Finalment va arribar l’últim dia de gravació i ens vam quedar una mica tristos. Llavors li vam dir al Javi que un dia ens havia d’agafar i fer una bona celebració. Això ho va fer quan vam finalitzar de gravar i es va pujar el vídeo de les portes obertes.

Un dia el Javi ens va fer una sorpresa. Ens va dir que a l’hora del pati ens vindria a buscar per convidar-nos a un esmorzar. Vam anar a un pati privat, on ens van tractar

com si estiguéssim en un restaurant. Ens van repartir entrepans i begudes i vam gaudir de la darrera hora  que ens reuníem “los elegidos” per fer una celebració com Déu mana. Vam estar molt a gust i vam poder gaudir d’estar una hora fent tik toks, fotos, parlant i un munt més d’activitats; i tot això sense profes!!! Va

estar molt “guai”!!

Tots els que formàvem part de “los elegidos” estàvem flipant: gràcies al Javi per fer això possible i gràcies a tot l’equip del PFI que ens van preparar de tot!!

Paula Sánchez i Marina Moncunill, 1r ESO E

Participem a l’Olimpíada d’economia

Malgrat les dificultats que ha ocasionat la pandèmia, els alumnes de 2n de batxillerat no han faltat a la seva cita anual de participar a l’olimpíada d’economia que organitza la Facultat d’economia de la Universitat Rovira i Virgili. Aquest any l’ olimpíada es va celebrar el passat dia 17 de març de manera telemàtica. Tot i això, i que les alumnes han hagut de respondre a preguntes sobre els temaris de les matèries d’economia i d’economia de l’empresa, ha fet que la prova hagi estat més complicada que els anys anteriors.

Les dues alumnes que finalment es van poder apuntar a la prova van tenir dues hores per respondre a unes preguntes molt exigents, tant per la seva complexitat com per la dificultat afegida d’haver de respondre utilitzant unes eines que no són les que utilitzem diàriament a l’institut.

Després de la seva participació, tant la Sana Kabiri com l’Elba Fierro van coincidir en considerar aquesta participació com una molt bona experiència i han estat recompensades amb un diploma de participació.

Esperem que aquest tastet de vida universitària us serveixi per al vostre futur!

Javier del Río, Departament de matemàtiques

A peu per Vila-seca


El 9 de juny es va realitzar amb tots els alumnes de 1r ESO la sortida per Vila-seca, englobada dins del Crèdit de Síntesi d’aquest curs 2020-2021.

L’activitat, batejada com “A peu per Vila-seca” ,va ser capitanejada pels professors del Departament de Socials i acompanyats pels tutors dels diferents grups.

Aquesta excursió es va dur a terme des de les 9h fins a les 13.30h i estava estructurada en diferents parades:

PARADA 1: Carrer Verge de la Pineda

PARADA 2: El Portal de Sant Antoni

PARADA 3: El Raval de la presó

PARADA 4: La Torre de les Tuies del cafè

PARADA 5: La Plaça de l’església

PARADA 6: Les Torres del Clos interior (Torre de Ca Poblet i Torre del Delme)

PARADA 7: La Plaça de les voltes

PARADA 8: El Celler

PARADA 9: El Castell

A cada parada, el professor de Socials de cada grup feia l’explicació del monument o indret i a continuació i en grups de 5 persones, els i les alumnes havien de respondre a les activitats del dossier per a poder superar la part de Socials del crèdit de síntesi; també i de forma individual, van haver de realitzar un dibuix d’un dels monuments visitats durant la sortida.

Va ser una jornada força calorosa i entretinguda en la qual els alumnes han pogut conèixer més detalls històrics, artístics i culturals del seu municipi.

Cristiano Casà, Departament de Ciències Socials

Darrer dia de les proves PAU

Finalment, ha arribat el dia que els nostres alumnes de 2n de Bat tant havien esperat: el darrer dia dels exàmens de selectivitat.

Després de molts dies de nervis (sobretot el primer)  i de moltes hores d’estudi, els nostres estudiants han donat per acabada la setmana més dura del curs.

La impressió general ha estat molt positiva i els nois i noies han sortit de la majoria de proves amb molt bones sensacions.

Ara només els queda esperar els resultats, que es publicaran el dia 25 de juny. Estem convençuts que, després d’un curs tan especial i complicat, rebran el resultat merescut.

Enhorabona a tots i gaudiu de les vacances!

Ruth Segado. Vocal de l’Institut Vila-seca a les PAU

Cultura cinematogràfica

A l’optativa de cultura cinematogràfica de 2n d’ESO aprofundim una mica més en tot el que es refereix al món del cinema.

Principalment, fem dos tipus d’activitats: d’una banda, tenim un dossier on s’explica la història del cinema, els seus grans creadors, com van aconseguir l’èxit, les dificultats que es van trobar pel camí i els descobriments que van suposar un gran avenç per al setè art. D’altra part, també acostumem a veure clàssics del cinema per després fer-ne una crítica i així poder saber com es fan les pel·lícules. De vegades, les analitzem més detingudament amb dossiers específics que contenen curiositats i preguntes sobre les obres que hem vist.

És una assignatura que ens ha sorprès molt,  ja que pensàvem que seria avorrida i ha resultat ser tot el contrari.  La recomanem molt!

Eva Beteta.

Alberto Cifuentes.

Claudia Lancharro.

2n d’ESO A

El dia de les matemàtiques

El curs passat el nostre Dia de les matemàtiques (14 de març) no es va poder celebrar.

Es van tancar les portes el dia anterior….això és quedar-se amb la mel als llavis!!

Aquest any, però, les matemàtiques han tornat a omplir de màgia les aules del nostre institut i els alumnes han pogut gaudir de diferents activitats en cada curs:

1r ESO: la codificació amb colors del nombre Pi on a cada xifra se li assigna un color diferent.

2n ESO: els calidocicles de cada any, que consten de 12 cares formades per tetraedres que permeten el gir i la combinació de dissenys.

3r ESO: uns kirigamis…l’art del paper retallat.

4t ESO: anamorfisme….la deformació reversible d’una imatge gràcies al canvi de coordenades cartesianes a polars.

1r BAT:   Concurs π relat.  Els alumnes han de construir un relat on el nombre de lletres de cada paraula ha de correspondre al nombre de decimals del número π. En aquesta activitat volem agrair als departaments de llengües per la seva col·laboració com a jurat…..gràcies companys/es!!

En resum, un dia on les matemàtiques omplen els espais del nostre centre i es deixen veure més que qualsevol altre dia.

Germán Gil. Departament de Matemàtiques

L’institut Vila-seca presenta el llibre Des d’altres ulls

Com tots sabem, aquest ha estat un curs excepcional. Moltes de les activitats que el departament de Llengua catalana i literatura acostumava a organitzar en el nostre centre (teatre, xerrades, concursos presencials…) es van haver d’anul·lar.

Per tot això, vam considerar la possibilitat de realitzar un projecte que impliqués tots els alumnes d’una manera diferent i original.

Des de fa alguns cursos, el nostre departament organitza un concurs de microrelats. Sempre hem celebrat la qualitat i originalitat de molts dels microcontes presentats. És per això que vam decidir de publicar-los en forma de llibre. A més, volíem comptar amb la col·laboració del departament d’educació visual i plàstica per tal que cadascun dels microrelats seleccionats tingués la seva corresponent il·lustració.

Després de fer una tria entre més de 400 relats, en vam seleccionar 27. Cadascun d’ells aniria acompanyat de la il·lustració d’un alumne o alumna de 4t d’ESO. Els alumnes d’aquest curs van triar l’estil d’un artista reconegut per tal d’inspirar-se i realitzar la seva obra. En total, 55 alumnes del centre han participat en el projecte.

El resultat és el llibre que us presentem: Des d’altres ulls. El recull pren el títol del relat de l’alumna Carla Teruel, de 4t C, autora també de la il·lustració de la portada. És un títol molt significatiu, ja que representa la visió que els nostres alumnes tenen de temes molt interessants: l’ecologia, l’amor, la por, la solitud…La vida, en definitiva.

En un any ple de virtualitat i pantalles, hem volgut reivindicar el valor de l’art i la lletra impresa. Esperem que gaudiu tant d’aquesta obra com nosaltres hem gaudit elaborant-la.

Ruth Segado. Cap de departament de Llengua catalana i literatura

Llibre de la nostra exalumna Miriam Fonts

La maldición de las estrellas , publicada recentment per Amazon, és la primera novel·la escrita per la nostra estimada exalumna Míriam Fonts Plaza.

Podem llegir a la contraportada : “Esta es la historia de un anillo con dueño, el secreto major guardado y la lenta muerte de unos ideales milenarios”.

La veritat és que el llibre promet. Jo ja el tinc i estic desitjant començar a llegir-lo; quina  manera més bona de començar les vacances! Serà la meva primera lectura de l’estiu. Us animo a tots a fer el mateix i al setembre, en parlem.

Susana Mallafré