Xerrades sobre sexualitat i anticoncepció a 3r d’ ESO

Tal i com s’estableix al currículum d’ESO, dins la matèria de biologia s’estudia l’aparell reproductor a 3r; això permet introduir qüestions sobre sexualitat als alumnes. Durant el mes d’abril, l’alumnat ha tingut l’oportunitat de compartir una xerrada amb l’infermer del centre. El tema tractat era sexualitat i mètodes anticonceptius.

L’infermer està en contacte directe amb aquest tipus de qüestions ja que a la seva consulta rep joves que acostumen a plantejar-li aquests temes.

La xerrada es va desenvolupar en dues parts: en una primera meitat es van abordar temes generals de sexualitat i educació afectiva. Tot seguit, es van tractar els diferents mètodes anticonceptius més adequats per als adolescents.

Els alumnes van participar activament en la dinàmica ja que és un tema que, com és sabut, els resulta motivador i proper als interessos de la seva edat.

Mosquis. Redacció

Mes de març, mes de les matemàtiques

No hi ha dubte que el mes de març és el mes de les matemàtiques: celebrem  les proves Cangur i molt especialment el dia Pi (14 de març = 3/14).

El dia Pi és un dia molt especial….sabíeu que un 14 de març va néixer Albert Einstein?, i que un 14 de març va morir Stephen Hawking?…no pot ser casualitat!  (el 14 de març també va néixer Stephen Curry, però això és un altre tema…).

En fi, que aquest 14 de març les matemàtiques han tornat a omplir de màgia les aules del nostre institut i els alumnes han pogut gaudir de diferents activitats en cada curs:

1r ESO: Una llarga cadena (on a cada xifra se li assigna un color diferent) i que hem construït gràcies a la feina de totes les classes. 

2n ESO: els calidocicles de cada any, que consten de 12 cares que formen tetraedres que permeten el gir i la combinació de dissenys.

3r ESO: Arbre pitagòric…un fractal (cos geomètric que repeteix en diferents escales la seva estructura bàsica)  construït a partir del Teorema de Pitàgores…mare meva, que xulos que queden!

4t ESO: Triangle de Sierpinski, un altre fractal format per tetraèdres….no, no és una piràmide….

1r BAT:   Concurs π relat.  Els alumnes han de construir un relat on el nombre de lletres de cada paraula ha de correspondre al nombre de decimals del número π. En aquesta activitat volem agrair als departaments de llengües  la seva col·laboració com a jurat…..gràcies companys/es!

Per altra banda, aquest curs les proves Cangur es van celebrar en una jornada atípica per la convocatòria de vaga (17 de març). Tot i així, hi van participar 34 alumnes de 1r d’ESO, 30 de 2n, 27 de 3r, 11 de 4t i 14 de 1r de Batxillerat que van esforçar-se en donar el millor del seu raonament….felicitats!

En resum, un mes on les matemàtiques omplen els espais del nostre centre i es deixen veure més que en qualsevol altre moment de l’any.

Germán Gil. Departament de Matemàtiques

Viatge a Madrid de 2n de BAT. Gener 2022

Com a últim tren per agafar en la nostra estada a l’Institut Vila-seca, se’ns va presentar l’oportunitat de fer una sortida cultural a Madrid de 4 dies. Ni l’esquiada tradicionalment realitzada a primer d’ESO ni tampoc la festiva sortida a Tenerife de 4t d’ESO es van fer realitat per als alumnes de la promoció 2016-2017, i per tant, com a grup, necessitàvem un viatge especial; un viatge com  ha sigut el de Madrid, que complint i superant de llarg les expectatives, ha aconseguit deixar un millor sabor de boca de l’etapa estudiantil a l’Institut per als qui van poder assistir-hi.

 El que semblava que havia de ser només un viatge per visitar museus, edificis i la ciutat va acabar convertint-se en una escapada on sí que vam aprendre, però on també vam connectar molt més entre tots els qui vam anar-hi, i no només parlo entre els alumnes, sinó també amb els professors que van venir, que ho van fer tot més fàcil.

 Vam tenir temps per fer de tot: per riure, per conèixer coses noves, per cantar, per comentar-ho tot, per dormir (poc), per caminar molt i per perdre’ns pels carrers de Madrid pensant si arribaríem o no a l’hora que el Javi i la Mónica havien deixat clara.

 No és gaire difícil no tenir unes expectatives altes quan et diuen que el viatge serà només cultural i que és l’única cosa que pots aprofitar després d’haver tingut tanta mala sort els anys anteriors… Malgrat això, l’escapada va acabar sent d’allò més entretinguda i necessària per a tots. Els qui hi vam assistir no ens penedim d’haver-hi anat i no ho oblidarem mai.

 Cèlia Pastor, 2nBAT A. Marc Márquez, 2n BATB

Taller de cuina intergeneracional

 

El 9 i 16 de març ens vam posar les nostres millors gales per a una visita molt especial.

Els residents de la Residència de Vila-seca ens esperaven per a realitzar un taller de cuina intergeneracional.

El matí va passar volant. Varem aprendre noves receptes, vam compartir rialles i confidències amb els residents i vam sortir d’allí contents i alegres, convençuts que els residents van sentir el mateix que nosaltres.

PIF Ins. Vila-seca

Partit de voleibol PCEE (23-03-22 al pavelló de Sarral)

Tarda excel·lent al pavelló de Sarral amb un partit de voleibol (novetat d’aquest any) en què dos centres, el M.D.Serra i l’ Institut Vila-seca han apostat pel voleibol dins del seu centre educatiu, una idea genial dins la diversificació de l’esport i apostant per l’esport femení.

S’ha de destacar el bon ambient i el comportament de les jugadores i familiars, que van poder gaudir del seu primer partit de voleibol.

Les jugadores del Vila-seca van anar jugant de menys a més i  cada set es va anar igualant. També hem de  comentar que les jugadores de Montblanc eren de 3r i 4rt de l’ESO. La propera més i millor.

 

M.D.SERRA  – INSTITUT VILASECA

1r set    25 – 8

2n set   25 – 5

3r set   25 – 10

4rt set  25 – 9

Per què fem vaga?

Durant aquest mes de març, moltes professores i professors de l’INS Vila-seca ens hem reunit per decidir la nostra posició respecte les vagues convocades. En general, pensem que hi ha molt a millorar en el sistema educatiu: volem que es destini un 6% del PIB a l’educació (tal com aconsellen molts organismes mundials) i que es reverteixin les retallades dels últims deu anys. Volem que es tingui en compte la nostra opinió respecte les decisions curriculars, metodològiques i pedagògiques als nous currículums. Volem millores laborals, com ara l’equiparació dels salaris del professorat de formació professional o l’estabilització del personal interí. També defensem un model d’escola catalana com un model decisiu pel que fa a la inclusió i la cohesió social. 

Per aquestes i altres raons, moltes professores i professors del centre hem fet vaga aquests dies i hem sortit al carrer amb pancartes i megàfons per defensar la qualitat de l’educació pública i els nostres drets laborals. Hem cridat lemes, hem inventat cançons i proclames i hem fet caminades. No només hem fet vaga, sinó que ens hem organitzat i manifestat col·lectivament. 

Ara, les persones que vam fer vaga a l’INS Vila-seca, volem demanar a les autoritats pertinents que el sou que se’ns ha restat de la nòmina pels dies de vaga vagi directament al nostre institut. Volem que aquests diners serveixin per alleugerir l’economia del centre i que repercuteixin positivament en el nostre alumnat. 

Sabem que la nostra mobilització altera el dia a dia de tota la comunitat educativa, especialment al nostre alumnat. Però ens mobilitzem perquè considerem que és una manera de lluitar pel futur i que és l’únic camí possible per fer front col·lectivament a aquesta situació de deixadesa per part del Departament d’Educació. Us donem les gràcies per la vostra solidaritat. 

Col·lectiu del professorat en vaga de l’INS Vila-seca

Cors bells amb b…

Aquests temps que corren no conviden a l’ optimisme, però a l’INS Vila-seca seguim entestats en posar el nostre granet de sorra per mirar de trobar la cara amable de la vida i seguir creient en el poder curatiu dels somriures i les abraçades postpandèmiques.

Un cop superada la incertesa inicial que plantejava l’encara no resolta crisi sanitària, hem pogut engegar el primer dels projectes del Servei Comunitari d’ aquest curs 2021-22: la col·laboració amb la Residència Vila-seca. Enguany, i gràcies al relaxament dels protocols imposats per la Covid, hem canviat les trobades virtuals del curs passat per encontres presencials a l’ interior del centre. Els nostres alumnes fan tasques de suport en les activitats de lleure programades per l’Educadora Social, Marta Bellón, a qui volem agrair des d’ aquestes línies la seva confiança en nosaltres i la feina encomiable que fa amb els nostres grans.

Els nois i noies que fins ara han participat en el projecte n’estan molt satisfets i relaten amb emoció com ha estat de colpidora l’experiència per a ells. Amb els avis i àvies estan compartint passejades pel poble, partides de dòmino, sessions de bellesa i manicura, i llargues converses en les quals absolutament sempre s’ acaben manifestant les bondats i l’enriquiment que implica aquest exercici d’intercanvi generacional tant per als grans com per als joves.

Lliçons de vida que arriben al cor, sense passar per la ment…

Lliçons de veritat…

Seguim!

Raquel Gancholas Aranda, Servei Comunitari

 

Nou Projecte eTwinning

Els alumnes de 1ºd’ESO-A comencen un nou Projecte eTwinning des del departament de castellà. Aquest cop investigarem els països de parla Hispana arreu del món sota el nom de: “Vámonos de viaje”, juntament amb Alemanya, Finlàndia, França i Portugal. Seguim millorant!

Visita a la Boella

 

El passat 8 de març vam anar de visita a la Boella, un complex dedicat a l’hostaleria, i vam poder descobrir com es treballa en el sector a nivell professional i com es cuiden fins als més mínims detalls perquè els seus visitants se sentin en una espècie d’oasi en la terra.

Visitàrem l’Hotel, el restaurant, el celler, els jardins i fins i tot una piscina situada en una terrassa impressionant en què més d’un s’hagués capbussat si el temps hagués acompanyat.

PIF INS Vila-seca

 

El poder del RAP

El dimarts 22 de febrer nosaltres, els alumnes de l’aula d’acollida, vam fer un taller de rap amb el raper de Fetitxe 13. Nosaltres vam aprendre l’evolució del rap al llarg de la història i els seus passos; també vam practicar la velocitat del ritme en les cançons, tot mitjançant dinàmiques molt divertides. Al final vam crear el nostre propi rap, inspirat en la vida del carrer i tot el que passa.

Aquesta és la cançó de rap que vam crear:

Armes i drogues, gent sota un pont

diners no són bons, destrueixen el món

divideixen la gent, pobres i rics

a moltes estafes no hi va la police

 (X) , (X)   En aquest país

o pagues al banquer o te’n vas al carrer

(X) , (X)  no et fa feliç

perquè voler no sempre és poder.

On estan les (X), és una part del tempo, on hem de fer la pausa. La cançó té rimes al final del vers i rimes internes i a cada vers hi ha 4 tempos. Aquesta activitat ens va agradar moltíssim, perquè hem practicat el català d’una forma molt divertida.

 

Vladyslav Lysyy, Pavel Soshenko, Ania Atencio, Mariana Barraza i Renzo Narváez ;). Alumnes de l’aula d’acollida

Projecte solidari de l’Institut Vila-seca

El dia 10 de març finalitzarem les diverses actuacions que s’han dut a terme al nostre Institut pel que fa referència al Projecte Solidari i que, des fa 6 anys, portem a terme al centre, amb la col·laboració de tots/es els membres de la comunitat educativa.

Us fem una petita ressenya del que hem anat fent fins al moment, tot i que ja en sou coneixedors/es: 

1. Un any més s’ha fet palès l’esperit solidari que especialment ha manifestat gran part del claustre de professorat del nostre Institut, com anys enrere, amb els nens i nenes més desfavorits amb què treballa el Comitè Oscar Romero de Tarragona i Reus a Colotenango (Guatemala) per tal que puguin continuar estudiant allà: entre els mesos de novembre i desembre HEM RECAPTAT 1610 EUROS gràcies a les diferents donacions individuals i voluntàries de 20 professors/es del nostre centre: GRÀCIES A TOTS/ES ELS QUI HI HEU PARTICIPAT!! Aquesta quantitat es va lliurar al Comitè Oscar Romero, i amb això hem aconseguit enviar a Colotenango (Guatemala) una “abraçada” d’igualtat i justícia social perquè la vida i l’accés a l’ educació d’uns 17-18 nens/es d’aquest lloc pugui ser una realitat, i de fet, ja ho és.

2. Durant el mes de novembre i, ara, al mes de març, diversos grups de 3r i 4 d’ESO, així com de 1r de BAT, han rebut diverses xerrades de sensibilització portades a terme per diversos membres del Comitè Oscar Romero. Entre les diverses xerrades s’ha parlat  de “Persones sense sostre, experiències”;  “Consum responsable”; “Violació dels Drets Humans” i “Experiències de viatges al tercer món”.

L’alumnat, en general, ha quedat molt satisfet per la informació rebuda sobre aquesta temàtica; de la mateixa manera  també han quedat molt satisfets els ponents del Comitè tant per la rebuda tinguda al centre com pel bon comportament i participació de l’alumnat.

ENHORABONA A TOTS/ES ELS QUE FEU POSSIBLE QUE EL NOSTRE CENTRE SIGUI TAMBÉ UN REFERENT EN L’EDUCACIÓ EN VALORS I UN CENTRE SOLIDARI AMB ELS MÉS POBRES I DESFAVORITS DEL NOSTRE MÓN!

Silver Linares. Professor de religió

Carnaval a l’Institut Vila-seca

El Rei Carnestoltes, avorrit pels dos anys de pandèmia, ens va fer arribar un ban per aixecar els ànims i fer-nos gaudir d’una jornada única al centre. Amb la seva autoritat ens va ordenar vestir-nos de colors i omplir l’esperit d’alegria.

Amb la música i el sarau que ha muntat Radiopati, l’alumnat que ha volgut ha presumit de la seva disfressa. L’ordre era: groc per 1r d’ESO, vermell per 2n d’ESO, verd per 3r d’ESO, blau per 4t d’ESO, rosa per Batxillerat, lila pel professorat i blanc pel personal auxiliar. S’han vist abelles, plàtans, tutús de colors, pingüins, pallassos, ballarines, purpurina, bruixes, mags i magues, albergínies… Einstein perdut pel pati amb un llacet lila tot ho admirava.

Tot i que vergonyosos, s’han premiat les disfresses individuals més originals i els grups millor conjuntats. Esperem que Sa majestat, el Rei Carnestoltes, hagi quedat ben cofoi amb la festa que s’ha muntat i l’any que ve ens repti a una nova gresca.

Comissió de festes i activitats

A l’institut estem mooolt enamorats!

Si aquesta setmana entreu a l’institut veureu que el color vermell enlluerna el vestíbul del centre. I la raó no és altra que la celebració de Sant Valentí per part de l’alumnat. Des de la Comissió de la Biblioteca es va organitzar una activitat dedicada a l’amor: amb unes plantilles en forma de cor els alumnes havien d’escriure una dedicatòria o una frase d’amor a partir del títol d’un llibre. La idea va resultar d’allò més engrescadora pels nois i noies, ja que el romanticisme (tal i com l’entenen ells) agrada molt i per nosaltres, encara més, ja que d’una manera o altra s’ajuda l’alumnat a conèixer més títols de llibres fent una cerca per la biblioteca.

Ara toca gaudir-ne i esperar l’altra festa de l’amor, la de Sant Jordi. Si és que a l’institut estem mooolt enamorats!

Comissió de la Biblioteca

El professorat de l’INS Vila-seca participa en la segona sessió del Club de lectura juvenil per a docents

El passat dia 2 de febrer un grup de professors de l’INS Vila-seca va celebrar el 2n Club de lectura de literatura juvenil del centre.

El club té diverses finalitats, entre les quals: per una banda, fer un anàlisi en grup de les lectures que llegeixen el nostres alumnes i per altra banda, fer una selecció de llibres per poder recomanar al nostre alumnat.

Pensem que la millor manera d’animar a llegir és ser exemple i sobretot estar al dia de les lectures de moda en aquest moment.

La lectura que es va proposar per aquesta segona sessió ha estat la novel·la d’André Aciman Llámame por tu nombre. Ens va cridar l’atenció que tot i no ser novel·la juvenil fos una de les lectures més demanades a la nostra biblioteca escolar. Així que, tot i que alguns profes ja havien vist la pel·lícula, ens vam animar a llegir-lo per saber què hi trobaven els alumnes en aquest llibre. La sorpresa va ser general: no és un llibre fàcil de llegir, ni una prosa àgil, però el missatge ens va agradar a tots. El missatge sí que és fàcil i àgil!

Us animem a llegir-lo i que ens doneu la vostra opinió! I és que un altre dels objectius del Club és poder compartir la lectura amb els companys i companyes, tot un plaer i un luxe tenir aquest parell d’horetes al mes per expressar el que hem sentit  durant la lectura i deixar-nos anar imaginant què en pensaran de tot això els nostres alumnes.

Per cert, la propera lectura serà Negorith d’Iván Ledesma. La coneixeu? Us animeu a participar al Club?

Comissió biblioteca