El 25 N a l’Institut

El passat 25 de novembre es commemorava a tot el món el Dia Internacional per a l’eliminació de la violència contra les dones.
Aquesta data recorda l’assassinat de les germanes Mirabal, activistes contra la violència de gènere, l’any 1960.
El nostre centre s’ha sumat als actes d’aquest dia amb diferents activitats i sessions formatives adreçades a l’alumnat i al professorat.

A través de la imatge d’un iceberg, els alumnes debatran sobre el grau d’importància que tenen certes actituds dels homes contra les dones i les situaran en aquesta imatge. Així, prenent-la com a símbol, es farà una reflexió sobre els diferents tipus de violència que pateixen les dones en la societat actual (crítiques a la forma d’anar vestides o a l’aspecte físic, judicis sobre la vida sexual i afectiva, continguts sexistes en la música, etc.). Amb això es busca que tant alumnes com professors ens adonem que tenim comportaments masclistes i que el primer pas per erradicar-los és identificar-los.

A part d’aquesta dinàmica, realitzada i adaptada a tots els cursos, es van instal·lar a les portes del centre unes enormes ulleres liles que simbolitzen una mirada diferent de la nostra societat.

Esperem que amb accions com aquestes, el nostre centre contribueixi a l’eliminació d’aquesta xacra que és la violència masclista. Cada acció compta!

Comissió d’inclusió.

World Press Photo 2020, el poder factual de les imatges

Quin paper pot tenir la fotografia com a document social i històric del temps present? Com es poden explicar i visibilitzar realitats del món a través de les imatges? Quina feina desenvolupen els fotoperiodistes? Aquestes i altres qüestions van emergir arran de la visita a l’exposició World Press Photo 2020 que els alumnes d’Història del Món Contemporani de 1r de Batxillerat vam fer al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) el passat 18 de novembre.

El World Press Photo, que es remunta fins el 1955, és el concurs més prestigiós de fotoperiodisme a nivell mundial, on milers de reporters gràfics provinents dels cinc continents presenten els seus treballs en vuit categories, que van des de temes contemporanis, medi ambient, notícies generals, natura, retrats, projectes a llarg termini o esports. El jurat acaba escollint un conjunt de 157 imatges, que són les que vam poder observar a l’exposició, per la seva capacitat d’informar, emocionar i fer reflexionar alhora.

En aquest sentit, les històries que hi ha darrere les fotografies i reportatges guanyadores obtenen una gran visibilitat, sense censura i arreu del planeta. Sovint són realitats que no han estat difoses pels mitjans de comunicació tradicionals, per això, el concurs ofereix una gran dosi d’informació alternativa i no manipulada, alhora que s’erigeix en un acte a favor de la llibertat d’expressió, investigació i de premsa. Són, al cap i a la fi, històries que enriqueixen la nostra visió del món present.

Els temes més recurrents al llarg d’aquesta edició han estat l’emergència climàtica -amb la respectiva destrucció d’hàbitats naturals- i els moviments de protesta ciutadana. La foto guanyadora del World Press Photo de l’any, la del fotoperiodista japonès Yasuyoshi Chiba, n’és un exemple. Presa el 19 de juny del 2019 a Khartum (Sudan), hi veiem un jove il·luminat per telèfons mòbils i recitant un poema de protesta, mentre un conjunt de manifestants canten consignes demanant un govern civil durant un apagada elèctrica a Khartum, Sudan. La força de la fotografia recau en la determinació i dignitat que transmet el jove, que esdevé un símbol d’una joventut lluitant pels seus drets en contra d’un govern militar. Ni la repressió, ni la violència, ni les apagades perpetrades per un govern autoritari els detenen.

Josep Roig. Departament de C. Socials.

L’origen de les estacions.

Els alumnes de 1r d’ESO E han fet una pràctica per a poder observar in situ el moviment de rotació (gir de la Terra sobre si mateixa) i translació (gir de la Terra al voltant del Sol).
Aquest últim moviment juntament amb la inclinació de l’eix de rotació de la Terra, que és d’aproximadament 23 º, originen les estacions de l’any.
Els alumnes van veure que al Pol Nord i al Pol Sud, durant les estacions d’hivern-estiu, podia arribar a ser de dia i de nit més de 24 hores seguides. Aquest fet es coneix com a nit, dia polar o sol de mitjanit. A més van apreciar com incidien els rajos de Sol segons l’època de l’any i l’hemisferi.
Molt enriquidor i recomanable per fer-ho a casa amb les famílies!

Vanessa Alegre. Departament de Ciències

Demostrar la Llei de conservació de la massa al laboratori

Una de les lleis més conegudes de química és la Llei de la conservació de la massa. Ens diu que en una reacció química els grams, al començament, són els mateixos que al final. O sigui, que la massa no es crea ni destrueix, només es transforma.
Una cosa és llegir-ho en el llibre i una altra ben diferent és comprovar-ho al laboratori. Els estudiants han fet reaccionar bicarbonat i vinagre amb producció de diòxid de carboni. Ho han fet en recipients oberts, en un matràs tancat amb un globus, en un pot de plàstic i en un matràs tancat hermèticament amb un tap. En algun cas es mantenia la massa i en d’altres no. Els nois i noies han hagut de reflexionar si realment es compleix la llei de la massa o si per a demostrar-la hem de dissenyar un bon experiment amb el material adequat.
Totes les seves observacions i conclusions hauran de ser reflectides en un informe final de laboratori.
En definitiva, aquesta activitat intenta promoure l’observació, l’anàlisi crítica i la demostració de les hipòtesis a través de dades fiables de laboratori. És a dir: aplicar el mètode científic.

Andreu Faro. Departament de ciències

Al mal virus… buena lectura

Así es. No hay mejor manera de evadirse de la realidad circundante que sumergirse en una buena lectura. ¡¡Y qué mejor que hacerlo que hacerlo al aire libre!! Por eso, en la optativa La aventura de las letras, siempre que el buen tiempo nos lo permite, tomamos nuestra Historia de una gaviota y del gato que le enseñó a volar, y salimos al jardín a adentrarnos en las aventuras del gato Zorbas y su pandilla felina.

Zorbas debe enseñar a volar a la gaviota Afortunada, que quedó huérfana cuando su madre murió tras ser impregnada por un vertido de petróleo… Su autor, Luis Sepúlveda, recientemente fallecido por coronavirus, nos lleva a un recorrido por los mares del norte, y nos enseña el amor a los animales, a la naturaleza; una reflexión sobre la huella del ser humano en el planeta, y la esperanza de un futuro con mayor conciencia medioambiental.

Sara Antequera. Departament de Castellà.

Nova convocatòria “DELF Scolaire”

Malgrat les circumstàncies adverses i després d’algun ajornament de data, per fi, 4 dels nostres alumnes de francès de Batxillerat s’han presentat a les proves DELF (nivell A2), titulació que té validesa internacional. S’han preparat per aquest examen al llarg de la seva escolarització a l’ESO.

Segur que aquest títol els serà molt útil tant en la seva trajectòria acadèmica com professional.

L’esforç haurà valgut la pena!

I vosaltres…Us hi animeu?

Rosa Blaya, professora de francès.

Sortida al parc de La Torre d’en Dolça

El dia 20 i 28 d’octubre, els alumnes de 1r d’ESO vam fer una sortida al parc de La Torre d’en Dolça. Ens van acompanyar els tutors i uns monitors de l’Ajuntament de Vila-seca. L’objectiu era conèixer una mica més el nostre entorn. Vam aprendre molt sobre la fauna, la tradició agrícola, la vegetació mediterrània i la història del nostre poble. Com que vam anar-hi caminant i vam passar tot el matí al parc, també vam gaudir molt de la natura. Va ser un dia divertit, entretingut fora de les aules i molt interessant.

Els alumnes de 1r ESO

Disfresses macabres per Tots Sants/Halloween

El dijous 29 d’octubre el nostre centre va autoritzar l’alumnat a  venir disfressat  amb motiu del dia de Tots Sants / Halloween. Així, durant tota la jornada escolar, vam poder veure a les aules i al pati  joves disfressats amb vestits propis d’aquesta època de l’any. Un motorista calavera a classe de física o una monja zombie demanant guix a les conserges, entre els vistos pels passadissos.

Mosquis. Redacció

Cementiri il·lustrat: Vides, pensaments i epitafis del Segle de les Llums 💀

A partir del cartell introductori sobre el corrent filosòfic, polític i social de la Il·lustració, així com de les làpides de diferents personatges que hi van estar relacionats, podreu descobrir el llegat que aquest moviment va deixar en el pensament i la història occidental des del segle XVIII fins als nostres dies. Qüestions plenaments vigents en els debats d’avui dia com la tolerància religiosa, la separació de poders en un estat, el liberalisme econòmic o la preponderància del pensament racional tenen l’origen aquí. Us convidem a descobrir-la i a utilitzar-la!

Un agraïment especial al Jordi Bosque, l’ Andreu Faro i l’equip de consergeria.

Josep Roig. Departament de C.Socials

Visita al museu Maricel i al Cau Ferrat a Sitges

El passat divendres, 16 d’octubre, els alumnes de l’assignatura de Literatura Catalana de 2n de BAT A, acompanyats de les professores Montse Marcè i Ruth Segado,  van realitzar una visita guiada al Museu Maricel i al Cau Ferrat a la capital del Garraf, Sitges. Aquests espais estan molt vinculats a la figura de Santiago Rusiñol, autor de L’alegria que passa, llibre de lectura obligatòria d’aquest primer trimestre.

El tren ens va deixar a l’estació i,  des de l’arribada, vam poder veure l’ambient del Festival de Cinema Fantàstic i  de Terror,  que s’ha celebrat justament aquests dies.  Tot passejant , arribàrem als recintes previstos,  on ens esperava un guia que ens va explicar de manera molt amena les curiositats d’aquests museus. La visita va resultat molt interessant i útil per als alumnes.

A l’hora de dinar ja érem de tornada, després d’haver gaudit d’un esplèndid dia de sol en una meravellosa ciutat. Hi tornarem!

Ruth Segado.  Professora de Llengua catalana i literatura.

Fabricant gel hidroalcohòlic al laboratori

Els alumnes de tercer d’ESO han elaborat gel hidroalcohòlic dins de les seves pràctiques de laboratori de química. Si els continguts impartits han de tenir relació directa amb la realitat de l’alumne, creiem que aquesta és una bona opció. Per realitzar el gel s’ha seguit el procediment de l’organització mundial de la salut, l’OMS. Un 80% de metanol i la resta: glicerina, aigua oxigenada i aigua. Els alumnes han après a mesurar volums amb precisió utilitzant el material del laboratori correctament. Després de la pràctica, els alumnes han lliurat un informe amb el resum del procediment i les conclusions de l’experiència. Hem fet una estimació i podríem dir que el gel elaborat d’aquesta manera casolana surt aproximadament un 50% més barat que comprat en una botiga. Podeu trobar la guia per a l’elaboració del gel segons l’OMS a la pàgina oficial de l’organització: https://www.who.int/ o escrivint a Google: “guía para la elaboración gel hidroalcohólico OMS”

Andreu Faro. Departament de ciències naturals.

El curs 2020-21 ja ha salpat.

El curs més atípic i incert dels últims anys ja s’ha posat en marxa.
El nostre centre ha fet uns enormes esforços per adequar nous espais per tal d’aconseguir que el nombre d’alumnes per aula estigui al voltant dels 20.
S’han habilitat noves aules al gimnàs, on s’intentarà ubicar el nombrós grup de primer de batxillerat. També hem convertit la cafeteria en dues aules noves. El mateix que la sala de reprografia i sala de l’ampa, que han passat a ser una aula de docència.
Creuem els dits perquè passi aviat aquesta crisi i poguem recuperar espais tan emblemàtics dins de l’esdevenir de l’institut.
L’equip directiu s’ha esforçat perquè la implantació de les noves ordres no afecti ni les matèries optatives ni les hores partides del taller de ciències i tecnologia.
Aquest curs també ha vist com la Sandra Hipp, la nostra eficient cap d’estudis durant anys, ha passat el testimoni a la Monica Torregrosa. Agraïm tota la bona feina a la Sandra i tot el nostre suport a la Mònica, que s’estrena en un curs realment complicat.
També acomiadem amb afecte la nostra estimada conserge Francesca Cabré, que arriba a la jubilació i serà substituïda per Antònia Mallol.
La implantació de la mascareta obligatòria s’està respectant de forma adequada. Tots ens estem intentant acostumar a portar aquesta peça de vegades una mica molesta, especialment en els dies de calor.
La comunitat educativa donarà tot el millor de si mateixa perquè els nostres joves rebin una educació de qualitat encara en temps tan incerts com els actuals.
Agraïm tots els esforços a docents, personal, famílies i, per descomptat, als alumnes, que han entès perfectament unes mesures de vegades incòmodes però necessàries.
Mosquis. Redacció

Full de Declaració Responsable

Benvolgudes famílies,

En compliment de les recomanacions per la situació de pandèmia provocada per la Covid-19, cal que ompliu i signeu un Full de Declaració Responsable.

Els alumnes l’hauran de portar a l’Institut a l’inici del curs o el podeu enviar per correu electrònic al tutor.

Moltes gràcies.

Preparatius del curs 2020-21

Dimarts 1 de setembre l’institut va obrir les portes amb la incorporació dels membres de l’equip directiu i el personal d’administració i serveis, tot i  que durant  tot l’estiu s’ha estat treballant per a coordinar un curs atípic a causa de les mesures COVID.

Segueixen els treballs de redistribució dels nous espais per reduir la ràtio dels diferents grups: el gimnàs i la zona de bar, per exemple, s’aprofitaran com a aules.

L’equip directiu i els coordinadors tenen pràcticament finalitzada la distribució de grups, espais i assignació de professors.

S’han dedicat moltes hores per tenir a punt l’organització de centre d’acord amb les directrius del departament d’educació.

Els professors s’acosten a l’institut de manera individual o en grups reduïts i sempre que es pugui  les reunions de coordinació seran de manera virtual.

El web de l’institut i les comunicacions telemàtiques mantindran informades a les famílies sobre les novetats i els protocols a seguir.

Serà, sens dubte, un curs totalment diferent dels altres. Amb l’esforç i col·laboració dels professionals, les famílies i els alumnes farem tot el que estigui a la nostra mà per oferir una educació de qualitat en un entorn segur.

Mosquis. Redacció

 

Institut Vila-seca, seu de les PAU 2020

Entre dimarts 7 i divendres 10 de juliol, en una situació complicada per la Covid, l’Institut Vila-seca ha estat triat per ser, per primera vegada, seu de les PAU del curs 2019-20. Prop de 170 alumnes de segon de batxillerat dels municipis de Vila-seca i Salou s’han enfrontat a aquesta etapa tan important de les seves vides. A les instal·lacions de l’Institut Vila-seca han fet les proves els alumnes de tots els centres de batxillerat dels dos municipis: l’escola Elisabeth, l’escola Internacional del Camp, l’Institut Jaume I, l’Institut Marta Mata, l’Institut Ramon Barbat i l’Institut Vila-seca.

Des del centre s’ha fet un important esforç per poder respondre a aquest nou repte i fer que els alumnes es puguin sentir el més còmodes possible. S’han habilitat 23 aules pels alumnes i altres espais per tal que els vigilants, correctors i vocals dels diferents centres poguessin fer la seva feina i seguiment dels alumnes amb el màxim de seguretat.

La bona comunicació, la facilitat d’aparcament de què es disposa al campus, així com la qualitat de les seves instal·lacions, han estat els motius pels quals la Universitat Rovira i Virgili ha decidit donar un vot de confiança a l’Institut Vila-seca per organitzar aquest esdeveniment tan important.

Tant alumnes com professors han coincidit en la bona organització a l’hora de les entrades i sortides durant la realització dels exàmens, així com en la qualitat de les instal·lacions i en la bona acollida que han tingut aquests dies tan difícils.

Els alumnes de l’Institut Vila-seca, a més, han pogut gaudir de veure les aules que han compartit els darrers sis anys convertides en aules preparades per afrontar un repte diferent. Tots coincideixen en mostrar-se contents i satisfets de poder passar aquest tràngol en un ambient familiar, i els alumnes de la resta de centres es mostren també satisfets per l’acollida que s’ha fet des de l’Institut.

Després d’aquests dies intensos d’exàmens i nervis, els alumnes de segon de batxillerat tanquen la seva etapa preuniversitària i afronten el seu futur amb optimisme després d’haver superat una més de les proves que el destí els ha posat al davant: examinar-se de la temuda selectivitat d’una manera més difícil i diferent a com ho han fet els darrers anys.

Javier del Río, coordinador pedagògic.

Comiat a 2n de batxillerat

L’equip docent de 2n de Bat us volem dedicar unes paraules de comiat, les quals demostren l’apreci i estima que tenim a l’alumnat de 2n de BAt 2020. Esperem que us agradi molt i recordeu que no som periodistes ni reporters!

Moments de l’ESO

Helena Oncins ens ha preparat un vídeo amb imatges del pas de l’alumnat del 4t de l’ESO per l’Institut Vila-seca!

 

Elsa Salvatierra, premi Elena Maseras

El passat dimarts dia 30 de juliol la nostra alumna Elsa Salvatierra, estudiant de segon de batxillerat, va rebre el premi Centre d’Estudis Vila-secans Maria Elena Maseras, Dones i gènere, que lliura la Biblioteca de Vila-seca.

Al treball de recerca que porta per títol La Dona a la Publicitat l’Elsa fa un recorregut des dels anys 50 fins els nostres dies mostrant els diferents rols amb els quals es representa la dona al món de la publicitat.

Amb un bon recull d’imatges corresponents a anuncis publicitaris de diferents èpoques podem veure com el paper de la dona va canviant al llarg dels anys: comença amb anuncis que mostren la dona sempre amb el rol de bona esposa i mare, bona mestressa de casa, bonica i dedicada completament a la seva família fins a la publicitat del segle XXI, on la sexualització i cosificació de la dona arriba a nivells esgarrifants.

El treball ha estat tutoritzat per la professora del departament de Ciències Socials Nico Muñoz.

Felicitem l’Elsa pel treball ben fet i el seu esperit crític i observador.

Nico Muñoz, tutora del treball de recerca.

 

1r Premi TDR Universitat de Barcelona-Banc Santander. Maria Ferré

Quan fa uns anys entrava a la vostra classe a agitar-vos una miqueta el cervell i fer alguna xerrada provocadora tu escoltaves amb molta atenció, curiositat i sobretot, esperit crític. Passats uns anys em vaig convertir en tutor teu al TDR i des del primer minut em vas demostrar que segueixes sent molt treballadora, autònoma i que no et conformes si no dones el millor que pots. Penso que en el teu camí per Batxillerat i explícitament al TDR has evolucionat com a persona d’una manera que et pot ajudar molt en el futur i estic segur que ho has incorporat a la teva motxilla de súper-eines.

Has guanyat el 1r Premi UB-Santander de la Facultat de Medicina i de Ciències de la Salut amb un treball on plantejaves des de l’inici el teu esperit crític i volies esbrinar si és veritat que els probiòtics ens ajuden tant com ens volen vendre. Vas sortir fora de l’Institut (gràcies Javi!), vas anar a la URV a investigar i l’Aitor Balmaseda et va ajudar molt. En aquest camí has tingut dubtes i moments en què has hagut de treballar i modificar, modificar i modificar. Qualsevol “millora” que et proposava tu l’acceptaves gustosament…tu sempre buscant fer-ho el millor possible!

En resum, s’han presentat gairebé 600 treballs de més de 200 centres de tota Catalunya repartits entre les 16 facultats, sent la Facultat on tu et presentaves la que ha rebut més treballs. Uauuu!! Felicitats!!

Deixa’m si us plau, Maria, que les últimes línies no siguin només per a tu, ja que penso que un èxit com aquest ha estat possible gràcies també a tots els teus companys. No parlo només del teu grup d’amigues més properes (espectaculars i divines totes!) sinó a tot el grup-classe on al llarg d’aquests anys heu sabut generar entre tots un clima de treball i de motivació que desitgem us doni a tots els seus fruits en el futur.

Us trobarem a faltar molt a tots!!

Germán Gil, tutor del treball de recerca

La van trobar surant al port

Cada any l’institut Vila-seca presenta alumnes de 2n batxillerat al premi port de Tarragona. És un concurs per a joves estudiants que demostren les seves habilitats creadores a l’hora d’escriure un relat curt: d’entre les normes que els participants han de seguir, la que més destaca és que s’ expliqui un fet que succeeixi al litoral tarragoní. Enguany l’alumna Andrea Corral de 2n batxillerat A hi ha participat. Tot i la pandèmia que estem vivint i que ha  fet anul·lar molts actes i esdeveniments, aquest concurs ha pogut sobreviure pel fet que tot era on line.

I ahir es va saber el veredicte: l’Andrea no ha guanyat el primer premi però sí que ha estat seleccionada perquè el seu conte acabi formant part d’un llibre en format digital. Tota una bona elecció per part del jurat. No us explicaré de què va el conte tot i que ho podeu intuir pel títol: això ho deixo per vosaltres quan el pugueu llegir i de ben segur que no us defraudarà gens.

Montse Marcè

Aquest curs l’institut em va proposar participar en un programa d’intercanvi que havia organitzat la Generalitat de Catalunya juntament amb altres alumnes que no van poder fer-ho. Era un intercanvi a França de dos mesos: el primer, el viuria a la casa de la francesa… Llegeix més»