Coneixem el Parc de la Torre d’en Dolça

Dins de les activitats del Pla d’Entorn promogudes per l’Ajuntament de Vila-seca, cada curs els nostres alumnes realitzen una visita al Parc de la Torre d’en Dolça.

L’activitat s’inicia a primera hora amb una xerrada per part de les monitores sobre l’aigua i les seves propietats. És una xerrada de caràcter pràctic on els alumnes, a l’aula, analitzen diferents paràmetres de l’aigua.

Seguidament, els estudiants es dirigeixen al parc on,  guiats per les monitores,  aprofundeixen en el coneixement d’aquesta àrea que habitualment visitem el dia de les curses de cavalls, durant la Festa Major de Sant Antoni.

Els joves aprenen sobre el terreny diferents qüestions sobre natura, botànica o fauna que pot trobar-se en aquest espai natural. L’objectiu és aprofundir en el coneixement d’aquesta zona verda per a estimar-la, protegir-la i, en definitiva, posar-la en valor com a espai privilegiat del qual gaudim els vila-secans.

Mosquis. Redacció.

Els alumnes d’Arts Escèniques estrenen Annie.

Juny és el mes de les estrenes teatrals al nostre institut. Aquesta vegada ha estat la versió adaptada del popular musical Annie. La història d’una òrfena que passa de l’orfenat a la casa d’un ric magnat de Nova York. El dia 11 de juny la peça… Llegeix més»

Fem de YouTubers de Ciències

Durant l’última setmana de classe,  els alumnes de primer han treballat les seves competències digitals i comunicatives fent de YouTubers de Ciències.Cada grup tenia assignada una qüestió clau dels continguts impartits durant el curs. Qüestions com: Per què el cel és blau? Què és la vida? Quines són les condicions que fan possible la vida al nostre planeta? La tasca consistia a elaborar un vídeo d’uns dos minuts explicant de forma didàctica i original el contingut de la pregunta. Els alumnes decideixen si volen aparèixer en el vídeo o si prefereixen utilitzar elements gràfics i o objectes per ajudar a l’explicació. Alguns fins i tot apliquen programes d’edició per fer més atractiva la seva presentació. Ells es responsabilitzen d’organitzar i lliurar la tasca en el termini acordat.

Aquesta és una forma diferent per treballar les competències de ciències, digitals i de comunicació. A més, és una fórmula que intenta trencar la dinàmica de classes dins l’aula en el mes en què la calor ja pica.

Mosquis. Redacció.

BLACK PINK A BARCELONA

El passat 28 de maig es va dur a terme un dels concerts més esperats de l’any. Aquest concert era, ni més ni menys, que el de Black Pink, un grup sudcoreà format per 4 noies: Jisoo, Jennie, Rosé i Lisa.
Va tenir lloc al Palau… Llegeix més»

Coneixent què és la espectroscòpia a l’ICIQ

El dilluns,  20 de maig,  vam anar a l’ICIQ, (Institut Català de Investigació Química a Tarragona). L’ICIQ freqüentement organitza tallers i sessions per divulgar la ciència i la química entre els estudiants.

Aquesta vegada, ens van oferir una sessió per conèixer en directe l’espectroscòpia infraroja, RMN i l’espectroscòpia de masses. Aquestes són unes tècniques molt utilitzades en l’anàlisi química per determinar l’estructura i el tipus de substàncies que hi ha en una mostra. La visita és doblement interessant,  ja que a les PAU de química fa anys que apareix alguna pregunta sobre espectroscòpia. Després de la detallada explicació teòrica, els nostres estudiants van tenir l’oportunitat de conèixer els laboratoris on estan instal·lats els espectroscopis. Són instruments molt cars, a l’abast només d’universitats o centres d’alta investigació i tenim el privilegi de poder-los visitar a uns escassos 10 minuts de Vila-seca. Esperem tornar l’any que ve.

Andreu Faro i Susana Mallafré. Departament de Ciències Naturals.

Tres alumnes del nostre centre, guanyadors del premi territorial Ficcions 2019

Tres alumnes del nostre centre, guanyadors del premi territorial Ficcions 2019

 El passat 21 de maig, va tenir lloc al Caixafòrum de Barcelona l’entrega de premis del concurs literari Ficcions, un dels concursos literaris adreçats als alumnes de secundària més importants en l’àmbit dels Països Catalans.

Tres alumnes de 1r de BAT B, l’Alba Beguer, l’Andrés Faro i la Noèlia Torres, amb el relat Sentenciat,  van arribar a la final d’aquest concurs, formant part dels aproximadament 200 finalistes entre els més de 3500 participants de tots els territoris de parla catalana: el Principat, les Illes Balears, el País Valencià, la Catalunya Nord i la Franja de Ponent.

Per als nostres alumnes arribar a ser finalistes ja era tot un triomf. Però van arribar encara més enllà: es van proclamar vencedors territorials de Tarragona, és a dir, el seu relat va ser considerat un dels millors de Catalunya.

Felicitem sincerament els guanyadors i us animem a tots a participar en els diversos concursos literaris que es convoquen al llarg del curs. Segur que el vostre talent, com el dels guanyadors, us pot fer arribar molt lluny!

Ruth Segado. Departament de Llengua Catalana

A peu per Vila-seca

El treball de Síntesi de 1r d’ESO l’hem realitzat aquest curs els dies 10, 11 i 12 d’abril i ha tractat de la descoberta del nostre municipi. Des del Departament de Socials hem organitzat quatre sortides amb cada grup classe per conèixer “in situ”el passat i la història de Vila-seca.

Hem recorregut els carrers del nucli antic començant pel Raval i el carrer del Mar (avui anomenat carrer de la Verge de la Pineda) que comunicaven la població amb el mar. Tot seguit hem anat al Portal de Sant Antoni, l’Església de Sant Esteve, la muralla, les Torres del Delme, de l’Abadia… fins arribar a la Plaça de les Voltes, la Cooperativa Agrícola i el Castell.

Els alumnes han anat completant un dossier amb tota la informació que han descobert al llarg del recorregut. Els professors acompanyants han estat la Sílvia Bonet, la Francesca Bultó, la Montse Font, el José Luís Martín, la Nico Muñoz  i el Miquel Reverter.

Montse Font. Professora del Departament de Ciències Socials

A peu per Vila-seca

La taula periòdica al vestíbul de l’institut

L’any 2019 és l’Any Internacional de la taula periòdica. Es compleixen 150 anys des que el químic rus Dimitri Mendeleiev va presentar les seves conclusions que donen origen a la nostra taula periòdica dels elements.

Per commemorar-ho, el Departament de Ciències Naturals va proposar als alumnes d’ESO i Batxillerat realitzar una taula periòdica gegant al vestíbul de l’institut. Sobre un tetrabric,  els alumnes havien de col·locar el nom, el símbol i el nombre atòmic de l’element. A més havien de col·locar sobre el tetrabric objectes en els quals es pogués trobar present l’element. Per exemple, el fluor es troba als dentifricis i també al tefló de les paelles.

Cada tetrabric té un color que ens indica si l’element és un metall, no metall, semimetall o un gas noble. Els alumnes van agafar la iniciativa amb entusiasme i finalment s’han pogut completar els 118 elements que té la taula periòdica actualment.

El resultat final estarà penjat a l’entrada de l’institut fins al final de curs.

Departament de Ciències Naturals

“Dracula”, teatre en anglès per als alumnes de 1r batxillerat.

El passat dimecres 13 d’abril,  els alumnes de 1r de batxillerat van traslladar-se al teatre Metropol de Tarragona per veure l’obra Dracula en anglès.

L’adaptació de l’obra clàssica de Bram Stoker, feta per la companyia IPA Productions ha estat, com a mínim, sorprenent. L’espectacle, un musical de 60 minuts de durada, era íntegrament en anglès i, en lloc de ser una història de terror, es podria dir que aquesta versió era més aviat  una comèdia. El Jonathan i la Mina, el professor Van Helsing i Dràcula ens mostren una història d’amor i vampirs molt divertida, on Dràcula és un gran fan del Rock i tots semblen embogits.

En finalitzar l’obra, tots nosaltres, alumnes i professores, teníem un gran somriure! És una adaptació còmica molt recomanable i la sortida va ser molt profitosa.

Sandra Hipp i Mònica Torregrosa. Departament Llengües Estrangeres

La motxilla bioclimàtica

La motxilla bioclimàtica és un projecte de CRP (centre de recursos pedagògics de Tarragona). Consisteix en un maleta que conté diferents instruments per mesurar les condicions mediambientals de qualsevol lloc. Mesura el CO2 atmosfèric, la humitat i la temperatura, la quantitat de rajos solars que ens arriben o la il·luminació de qualsevol lloc.

Els alumnes de 2n d’ ESO han realitzat, durant les hores de laboratori, un projecte, en grups, per determinar les condicions que ens poden trobar a l’institut i verificar si aquestes són les més favorables.

Un aquests equips és un mesurador de la concentració de CO2. Aquest gas és un dels gasos que provoquen l’efecte hivernacle.  Però no només afecta  l’atmosfera,  sinó també  la nostra salut. Un augment excessiu d’aquest gas podria causar-nos fins hi tot la mort. Però no ens espantem:  hauríem de superar els 30000ppm de concentració . No obstant, en concentracions entre 800-1000ppm ja notem males olors i fins i tot mal de cap.

El luxòmetre ens permet mesurar la il·luminació de les diferents zones de l’aula, per saber si arriba tota la il·luminació necessària , no només perquè no ens perjudiqui  la vista sinó també per ajudar el medi ambient i poder apagar els llums quan sigui necessari.

Aquest són alguns dels instruments que hem pogut utilitzar i treballar.

Lidia Ramón. Departament de Ciències Naturals.

Projecte solidari de l’INS Vila-seca i recapte de fons

En finalitzar la implementació del projecte solidari al nostre centre en aquest curs 2018-2019,  volem compartir amb vosaltres tant les diferents actuacions portades a terme com els resultats finals i la destinació del recapte de fons aconseguit.
Durant el mes de desembre, després de fer diverses… Llegeix més»

Cervera és plena de música

El passat dia 9 de maig,  es va celebrar la XXV Trobada de Corals a la localitat lleidatana de Cervera. Més de 4000 alumnes de diferents instituts de tot Catalunya es van reunir en una jornada plena de música i ball.

Els nostres alumnes van poder gaudir de dos tallers previs al concert: un de zumba i un altre de percussió corporal dirigit per Santi Serratosa.

Després de recuperar forces amb l’esmorzar,  era el moment de cantar el repertori treballat al llarg del curs. El marc era incomparable: el gran Teatre de la Passió.

Tot plegat, va ser una jornada de convivència on la música va ser la gran protagonista.

Raül París, departament de música.

Fòrum Trics

Aquest curs la celebració del Fòrum TRiCS ha arribat a la seva 13a edició. En una primera jornada, el dijous 4 d’abril s’han exposat treballs de l’àmbit humanístic i social i el divendres 5 d’abril els de l’àmbit científic tecnològic. Tots els alumnes de 1r de BAT de l’INS Vila-seca han pogut assistir a diferents presentacions i sis alumnes de 2n de BAT han exposat els seus treballs

 “ Ha estat un matí molt interessant, és una nova experiència per aprendre d’alumnes d’altres instituts que exposen els seus treballs.” Alumnes de 1r de BAT A

“ Des del nostre punt de vista,  l’experiència del Fòrum TRiCS ha estat molt enriquidora i també entretinguda i ens ha servit d’inspiració per a la posada en marxa dels nostres treballs.” Alumnes de 1r de BAT B

“ Tot i les adversitats, participar en el Fòrum TRiCS ha estat una gran experiència que mai oblidarem, la recomanem.” Aroa Cuenca, Julen Pérez i Iván Teruel de 2n de BAT A

“ Ha estat una experiència didàctica que ens ha proporcionat un canvi de perspectiva: hem passat de ser oients a ser ponents. Això ens ha omplert de responsabilitat perquè hem orientat a alumnes de primer en la seva futura recerca.”           Biel Graset, Carlos Muñoz i Mireia Oncins de 2n BAT B

El dia Pi

Cada any,  el Departament de matemàtiques organitza diferents activitats per a la seva divulgació. El 14 de març (mes 3) π = 3.14 distribuïdes per nivell.
1. ESO;  Van fer codificacions, amb diferents figures en què es representaven una part de les xifres del número pi.
2.… Llegeix més»

L’institut dona material per a la Fundació Vicenç Ferrer (Índia)

El nostre institut va fer una important donació de material, consistent en  samarretes i motxilles, que va ser entregada en mà a nois i noies discapacitats de la ONG Vicenç Ferrer (Índia).

Aquests nois i noies, que tenen entre 16 i 25 anys, actualment reben una formació per tal d’aprendre oficis i potenciar les seves capacitats esportives. D’aquesta forma, quan acabin el programa de formació, tindran la capacitat d’introduir-se en el món laboral i valdre’s per ells mateixos.

Aquest material donat va ser rebut entre cares d’alegria i il·lusió.

Daniel Rojo González

Activitat didàctica de 3r al Tibidabo

Una bona colla d’alumnes de 3r d’ESO van a anar el passat dilluns dia 25 de Març a fer una activitat didàctica de Tecnologia al parc d’atraccions del Tibidabo (Barcelona).
Els alumnes van rebre explicacions sobre el funcionament d’algunes atraccions, posant a prova els seus coneixements de tecnologia i física. També havien de respondre les preguntes d’un dossier per poder gaudir d’estones per pujar a les atraccions, com ara el Vaixell Pirata, el Virtual Express, el Diàbolo, el Crash Cars i la Muntanya Russa.
Finalment, vam dinar allà mateix, tot gaudint de les bones vistes i d’una estona més per pujar, els que van voler, a les atraccions històriques, com la sínia o la talaia.
Daniel Rojo. Departament de Tecnologia