L’INS JOAN AMIGÓ, UN CENTRE MEDIADOR A TOT TREN

Escrit per Eulàlia Amigó i Gemma Palau

La mediació al nostre centre, des del curs 2001, no és només una pràctica de tècniques dialogants, és quelcom més, és una manera d’entendre la convivència i la comunicació entre tots,

entranya una filosofia educativa a favor de l’entesa, el consens i la interrelació positiva.

Els objectius bàsics del programa de Mediació escolar, al nostre centre, són:

• Potenciar un canvi cultural al centre que permeti tractar el conflicte de manera constructiva i positiva.

• Mostrar als joves alternatives no violentes per afrontar els conflictes.

• Desenvolupar la capacitat de les persones d’atendre i resoldre per elles mateixes els seus propis problemes.

• Aprendre habilitats socials i comunicatives que promoguin relacions més solidàries, participatives, de compromís, responsabilitat i respecte.

• Promoure més relacions horitzontals entre els membres de la comunitat educativa: alumnes, professors, personal no docent.

• Aconseguir un ambient d’aula més pacífic i productiu.

• Promoure la construcció d’espais de negociació al centre, on s’abordin els conflictes de manera constructiva, des del diàleg i a la recerca d’acords consensuats.

Aquests objectius específics, es podrien resumir en dos de generals: el de millorar el clima de convivència al centre i el d’oferir una alternativa possible al tractament dels conflictes escolars.

El servei de mediació a l’INS Joan Amigó ja té una llarga trajectòria. Es va iniciar amb una formació per part del professorat i personal d’administració del centre i aquesta s’ha ampliat a l’alumnat en forma de matèria optativa. Actualment l’esmentat servei compta amb un total de 35 mediadors alumnes i 10 mediadors adults.

En principi la mediació tenia l’objectiu de resoldre els conflictes escolars entre iguals seguin els passos estàndards de la mediació. Amb els anys i l’experiència ens hem adonat que tot i que els passos per fer una mediació són molt importants de saber-los i aplicar-los amb correcció, el que sí és imprescindible, és la voluntat i la predisposició de tota la comunitat educativa a favor de fer córrer aquest tren que va a una única direcció: la d’ajudar a l’alumnat a resoldre els seus propis conflictes i desenvolupar les seves habilitats socials i personals. Els conflictes entre adolescents necessiten la mirada de l’adult, una mirada atenta, detallista fins l’última peça del puzle. Sota la perspectiva de l’adult podem pensar que és cosa de nens, d’adolescents, “tonteries de nens” però el conflicte és el conflicte i el patiment sempre té la mateixa essència, tinguis l’edat que tinguis: fa mal i fa patir.

Per això, la mediació al nostre centre és oberta: professors, personal d’administració i serveis, alumnat… i actualment ja no resol únicament conflictes entre iguals sinó que s’obre també a tota la comunitat educativa. Per a què sigui balsàmica ha de ser així, oberta, per a què tothom pugui aportat el seu granet de sorra, per a què tots i totes tinguem un seient al tren de la bona convivència.

Quan els alumnes de 1r d’ESO arriben al nostre centre se’ls explica detalladament en què consisteix el Servei de Mediació del nostre centre, com utilitzar-lo, com distingir els mediadors de guàrdia a l’hora d’esbarjo, passadissos…  També se’ls hi  fa una dramatització, on s’hi representa una mediació simulada. Aquesta, la fan els alumnes de 4t d’ESO, actualment mediadors del centre. L’alumnat nou pot veure i escoltar en què consisteix una mediació i se’ls anima a utilitzar el servei sempre que tinguin algun problema amb els companys o amb algun membre de la comunitat educativa.

Tanmateix, l’alumnat de 3r mediador, en caràcter voluntari, rep una formació complementària per part dels mossos que fan un difusió pedagògica de la importància de resoldre els conflictes al mateix centre escolar i amb dinàmiques tutoritzades. Aquest alumnat, una vegada format, imparteix xerrades divulgatives a l’alumnat de 1rESO.

Eulàlia Amigó i Gemma Palau

Servei de Mediació escolar. INS Joan Amigó