Inici de curs amb tastets a l’institut Joan Amigó

Núria Ribes Novau
Coordinadora pedagógica

La Jornada de Portes Obertes a l’ Institut Joan Amigó de L’Espluga de Francolí ja fa tres anys que té una característica especial. No només l’alumnat s’enfronta per primera vegada a nous reptes, també els pares i mares entren dins una nova comunitat educativa que, de ben segur, compartiran al llarg de quatre anys. Les reunions a principi de curs permeten entendre la idiosincràsia pròpia del centre i sobretot mantenir un primer contacte amb els/les tutores que seguiran l’aprenentatge i el creixement dels seus fills i filles.
L’acolliment a les mares i pares de l’alumnat que comença primer d’ESO té lloc en dissabte i després de comentar les característiques generals del curs, com la línia pedagògica, les instal·lacions,les novetats educatives o la nova avaluació per competències, se’ls convida a participar en un tastet de matèries. Els papers canvien: els pares i mares esdevenen un altre cop estudiants. Enguany, el professor de ciències experimentals, Miquel Valls, i la professora d’anglès, Rita Prats, van oferir dues activitats. En el primer cas, en l’àmbit del laboratori, van disseccionar una ceba i a través del microscopi van visualitzar les cèl·lules vegetals en un tel. En canvi, en la classe següent, van passar de ciències a lletres a través d’un kahoot sobre cultura anglesa. D’aquesta manera s’apropen a la línia pedagògica del centre amb l’aplicació de les noves tecnologies i veuen les diferents maneres d’ensenyar i aprendre adaptades als temps que corren, reflexionant i compartint coneixements que facilitaran l’adquisició de les competències bàsiques. L’intercanvi de papers permet activar l’empatia i converteix l’experiència en positiva, fet que ens encoratja a seguir en aquesta línia i ampliar-ne l’oferta. Cal agrair al professorat la seva generositat i disponibilitat per realitzar aquestes activitats.
Creiem que és molt bàsic el contacte amb les famílies i el fet que s’involucrin des del primer moment en l’aprenentatge dels seus fills i filles coneixent el funcionament del curs, com també les competències que haurà d’assolir l’alumnat al llarg d’aquesta etapa, sempre ben acompanyats de pautes i consells per poder utilitzar. Tots compartim el mateix objectiu: treballar junts per a formar persones que al finalitzar l’etapa d’educació secundària prenguin consciència del seu potencial i el pugin aplicar per integrar-se plenament i amb garanties dins la societat que els tocarà viure.

SONY DSC