Hem tornat al paleolític

Els alumnes de 1r d’ESO el dijous 31 d’octubre van haver de retrocedir uns quants milers d’anys, concretament 40.000, per a la matèria de ciències socials i van elaborar una eina paleolítica amb el seu equip base de treball cooperatiu.

Així, tal com l’home de Talteüll, deslliurades les mans gràcies a haver abandonat la marxa quadrúpeda que el va permetre construir estris, els alumnes de 1r s’han hagut d’agrupar (el grup feia la força, no era fàcil enfrontar-se a un mamut!) i amb el material que tenien al seu abast: pedres, branques, ossos i… cordes (els hem hagut de deixar que portessin cordes perquè aconseguir tendons d’animals no era feina fàcil i manipular-los no hagués estat massa agradable), han fet els utensilis (destrals, llances, arcs).

També han intentat emular als artistes de les coves, a falta de cova bona és una pedra plana, i amb sang (de porc senglar o conill, no ens espantem) en comptes de tintura i amb plomes en lloc de pinzells. En realitat els colors vermellosos no s’aconseguien amb sang però no era fàcil tampoc trobar els minerals o animals d’on s’obtenien (els d’origen animal, insectes i musclos que segregaven certs tints principalment vermells i de color purpuri, i els minerals dels òxids de ferro i el cinabri); així que ens hem conformat amb la sang que també dóna aquell toc prehistòric i primari a l’activitat. La majoria han fet imatges de caceres i animals molt llevantines i esquemàtiques en comptes de naturalistes i cantàbriques, tal com correspon a un homo sapiens sapiens de la zona de llevant, demostrant així que han entès força bé el tema concloent-lo de forma cooperativa i molt rupestre.