Descobrim la relació de Milmanda amb la cultura clàssica

L’alumnat de 3r d’ESO va fer una sortida al Castell de Milmanda com una activitat especialment ideada per complementar els continguts abordats en una de les matèries optatives ofertes a l’Institut Joan Amigó de l’Espluga de Francolí: «Cultura Clàssica». L’objectiu de la sortida era analitzar el passat i l’emplaçament d’aquest castell. Tot i ser un edifici de l’Edat Mitjana, la visita va permetre que els alumnes construïssin relacions entre les bases clàssiques existents a la zona i la posterior edificació de la fortalesa. És a dir, van descobrir les gestes històriques que van portar a l’home a ubicar castells a diversos llocs estratègics del territori.

Segons els referents històrics, el castell de Milmanda tenia orígens ibers. No obstant això, posteriorment també s’hi va ubicar una vil·la romana, d’aquí ve el nom de Scurpianda que rebia la zona. A prop del castell de Milmanda, a la Granja Mitjana, també s’hi han trobat restes romanes: recipients colgats a terra que antigament s’empraven per conservar el gra o el vi, peces de ceràmica i tombes. Així doncs, hi ha més d’un indici que confirma que les terres properes al castell de Milmanda foren ocupades pels romans. Altres petjades romanes a la zona són: finques agrícoles, viles i trams de la Via Aurèlia (camí que anava de Tàrraco fins a Ilerda durant l’època romana).

Tornant a l’eix cronològic, després de l’enderrocament de l’Imperi Romà, l’indret pertinent a l’actual Castell de Milmanda fou ocupat pels sarraïns fins l’any 1149. El 1164, Bernat de Granyena, va donar les terres al Monestir de Poblet. En aquella època es va construir la torre per l’abat Cupons de Poblet, on avui en dia s’hi pot veure el seu escut. Amb la posterior desamortització, el Castell de Milmanda i les seves terres foren venudes a particulars. Avui en dia pertany a la Casa Torres i s’ha convertit en un important centre vinícola de la Conca de Barberà.

Tot això i més fou el que la professora explicà als alumnes de 3r d’ESO sobre la història de Milmanda. Al seu torn, els joves van realitzar un reportatge fotogràfic sobre el castell i van plasmar els aprenentatges a través d’un mural. Tot plegat ha resultat un enriquidor procés d’aprenentatge vivencial i significatiu sobre les arrels del Castell de Milmanda i la seva posterior influència a la Conca de Barberà.

Cesca Solé

Professora de Ciències Socials