L’alumnat de l’Institut visita la residència Jaume I

Ja fa quatre cursos que l’alumnat de l’Aula Implica’t, participa en un projecte de convivència i valors a la Residència d’avis Jaume I de l’Espluga de Francolí.

Aquests projecte es desenvolupa els dimarts al matí i té una durada aproximada de dues hores. Són les mateixes àvies de la Residència amb la supervisió de l’animadora cultural i la mateixa tutora dels alumnes, qui dirigeixen els tallers i fan de professores i guies del treball a realitzar. La coordinació entre l’institut i la Residència s’estableix a principis de setembre i s’hi marquen els objectius a treballar i la finalitat educativa de les activitats que s’hi realitzaran.

Avui dia, un centre escolar ja no s’entén, com un edifici hermètic que obre les seves portes a l’hora en punt i es posa a treballar al sonar el timbre. L’aula ja no es composa, prioritàriament, d’una filera de pupitres que marquen l’espai particular de cadascú i separat del company. Al mateix temps, ja no es concep l’institut i els professors com a únics posseïdors de coneixements, sinó que es té en compte que l’alumne ja té un bagatge i unes experiències fora del centre i que a més, l’entorn natural, social, cultural… condiciona el ritme i la qualitat del seu propi aprenentatge.

Tanmateix, l’objectiu bàsic i primordial d’aquestes trobades entre l’alumnat de l’institut i els residents és establir un contacte humà intergeneracional en el que tots aprenem de tots.

A més ens proposem desenvolupar en l’alumnat competències tan bàsiques com:

• Saber comunicar i fer-se entendre
  • Adquirir el gust per fer les coses ben fetes a partir d’activitats plàstiques motivadors i d’iniciativa pròpia
  • Posar-se a la pell dels altres i desenvolupar l’empatia amb la gent més gran.
  • Adquirir confiança en un mateix i adaptar-se a les circumstàncies.
  • Tenir autocontrol dels propis impulsos.
  • Desenvolupar la capacitat per aprendre dels propis errors i per rectificar-los
  • Aprendre de la vida d’ahir per entendre la vida d’avui
  • Desenvolupar l’expressió oral, fent-nos entenedors i parlant a poc a poc i sense crida
  • Valorar la saviesa de la gent gran i el treball cooperatiu intergeneracional.

Agraïm de tot cor a la Direcció de la Residència, als seus treballadors i molt especialment als avis i àvies residents, el seu suport, la seva paciència i la seva col·laboració en aquest treball d’interrelació afectiva que vol fomentar els valors i la bona convivència entre persones de generacions molt diferents que aprenen a apropar-se a través de l’empatia i la voluntat d’aprendre uns dels altres. També, l’agraïment explícit a un ex alumne del nostre institut, el Sergio Gozalo, que voluntàriament ens ha reforçat amb les seves habilitats i explicacions el taller de braçalets, que hem realitzat aquest setembre.

Gràcies a tots i totes.

Gemma Palau. Tutora Aula Implica’t.