L’alumnat de segon d’ESO visita l’entorn de Poblet per investigar sobre l’època medieval en un projecte interdisciplinari de les àrees de l’àmbit humanístic i artístic

Aquest 29 de novembre l’alumnat de segon d’ESO ha visitat l’entorn del monestir de Poblet per posar-se en la pell dels habitants de l’època medieval. En concret, les àrees de socials, llengua i literatura catalana, llengua i literatura castellana, i visual i plàstica estan duent a terme aquest projecte que comparteix un engranatge comú: fer més propera una època històrica crucial en el nostre entorn com és l’Edat Mitjana gràcies a l’aprofitament d’un territori que ens és proper (el Monestir de Poblet).

Qui eren els reis de la corona catalanoaragonesa? Fins on van estendre els seus dominis? Quina llengua s’hi parlava? Com es narraven les conquestes? Per què Poblet era tan important per a aquests reis? Aquestes i altres preguntes es van desvetllar a partir de la sortida. En concret, els alumnes i les alumnes van fer uns tallers de coneixement del monestir a nivell històric i arquitectònic. I van poder investigar sobre les cròniques que es van escriure entre els segles XIII i XIV. Els tècnics del Camp d’Aprenentatge dels Monestirs del Cister (CdA) van ser els guies de la jornada.

Ara els aprenentatges adquirits es continuaran plasmant a l’aula. D’una banda, visual i plàstica treballarà la perspectiva a través de l’arquitectura del monestir i el retrat de persones d’aquell moment històric a través dels personatges de la novel·la “L’Oreneta del Collell”. D’altra banda, des de llengües es llegeix i comenta la novel·la, alhora que s’elaboren textos descriptius que complementaran els retrats dibuixats.

Els projectes finals es compartiran amb l’autor del llibre, en Xavier Llopart, el qual vindrà al centre durant el mes de gener per parlar amb l’alumnat sobre les impressions que ens ha causat la lectura de “L’Oreneta del Collell”. L’entrevistarem. Els alumnes i les alumnes especialment li faran preguntes sobre temes que han investigat i que han nascut dels dubtes i inquietuds que la lectura els ha provocat, i que des de l’àrea de socials han pogut resoldre.

Què narra “L’Oreneta del Collell”? Concretament, la novel·la comença situant els lectors a l’edat mitjana, a l’època del cap dels almogàvers Guillem Galceran de Cartellà. Un grup d’adolescents del segle XXI investiguen sobre aquest cabdill durant les seves colònies d’estiu i viuen un munt d’aventures.

Què hem pretès? Hem volgut que els i les nostres alumnes investiguin igual que aquests joves que protagonitzen la novel·la. Ells han valorat positivament la prosposta. I a tots vosaltres us animem a llegir “L’Oreneta del Collell”, que està plena de peripècies, perquè també pugueu ser investigadors per uns instants.

Àlbum de fotos de la sortida