VISITA A HALF HOUSE

VISITA A HALF HOUSE AMB ELS ALUMNES DE VOLUM DE 1r DE BATXILLERAT

El barri de Sant Martí es caracteritza per ser un dels districtes més creatius de la ciutat. La gentrificació dels darrers anys ha fet que molts artistes i nombrosos projectes culturals, i també centres d’art de reconeixement internacional, s’hagin traslladat cap a aquesta part de la ciutat de Barcelona.

El nostre institut es troba en una situació privilegiada respecte a aquest mapa cultural, ja que molts d’aquests tallers d’artistes, centres d’art, fàbriques de creadors o centres d’exposicions es troben tan a prop del nostre centre que s’hi podria anar a peu. En canvi tota aquesta activitat cultural passa sovint desapercebuda i és completament desconeguda pels alumnes.

Amb aquestes visites programades es vol, precisament, fer conèixer als alumnes tot aquest mapa cultural i establir-hi relacions de proximitat, no amb artistes d’altres èpoques i altres països sinó amb artistes i esdeveniments artístics que estan tenint lloc a uns pocs carrers d’on ells estudien.

La llista de centres d’exposició o de creació al costat del nostre institut és ben llarga. Hi trobem indrets tan reconeguts com La fàbrica de creació i centre d’Art Fabra i Coats, El Centre d’art Can Felipa, els centres de residències Artístiques HANGAR, o l’Escocesa, Sant Andreu Contemporani, etc.

Dins aquesta xarxa, a 15 minuts a peu de l’institut hi trobem el centre de creadors Half House, espai expositiu i d’artistes residents que fa dos anys va obtenir el premi ciutat de Barcelona.

Half House és un centre privat on exposen i treballen un nombre reduït d’artistes. Aquesta col·laboració que hi hem fet al desembre del 2019 és la primera vegada que es fa. Half House no havia rebut visites d’instituts abans. Molts dels artistes s’hi han implicat, i el fet de tenir un grup reduït ha facilitat la visita, que no s’hagués pogut realitzar amb un grup més nombrós.

Hem conegut l’obra dels artistes Sinéad Spelman, Daniel Encesa i Dionís Escorsa, que en aquell moment tenia una exposició a l’espai. Els alumnes han pogut conèixer com treballaven artistes al seu taller i han conegut l’obra de cadascun d’ells de primera mà.

Sinéad Spelman ha estat mostrant els seus dibuixos i explicant quines són les raons que l’empenyen a crear. Ha demostrat com a partir de la senzillesa es poden expressar sensacions molt profundes. Els seus dibuixos són molt intimistes. Resulten a la vegada tendres i pertorbadors.

Daniel Encesa ha estat mostrant les seves escultures, els seus quaderns i els seus dibuixos, ensenyant tot el procés des d’una idea fins a la seva realització artística en una forma tridimensional. Ens ha sorprès la varietat de formats i de dispositius que fa servir, des de dibuixos de molt gran format, fins a ceràmiques o escultures guiades per l’atzar realitzades amb materials informals.

Dionís Escorsa, un dels millors videoartistes del panorama espanyol en l’actualitat, aprofitant que tenia la seva exposició en curs ens ha mostrat la seva darrera pel·lícula i ens ha parlat de la seva obra. Un dels moments més apreciats és quan ens ha ensenyat els dibuixos originals que ha realitzat durant tot un any per a l’exposició actual. És una forma directa de veure el treball de l’artista sense la mediació de la exposició o el museu.

Amb aquesta visita és pretenia que els alumnes coneguessin de primera mà com els artistes creen dins del taller, i que veiessin que molt a prop d’ells hi ha artistes de ressò internacional que estan desenvolupant la seva trajectòria ara mateix. Esperem que aquesta experiència els hagi estimulat i inspirat per a la seva projecció futura.