Departament de Matemàtiques

EXPERIÈNCIES DE LA PROVA CANGUR

Les proves Cangur són un concurs de matemàtiques que es fa a diferents nivells d’ESO i Batxillerat. Són organitzades al nostre país per la Societat Catalana de Matemàtiques, que és membre de l’associació internacional Le Kangourou sans frontières, creada el 1994 sota l’empara del Consell d’EuropaTenen per objectiu la popularització de la cultura matemàtica entre els estudiants joves, mitjançant la convocatòria d’una prova anual que vol arribar al màxim nombre d’estudiants d’arreu del món. Els alumnes del nostre institut fa anys que hi participen.

Les proves es realitzen simultàniament a seus diverses: instituts, universitats, etc. El grup del nostre institut (uns 20 o 30 alumnes) sol anar a la UPF, al Campus de la Ciutadella. Es convoquen un dijous de març i tenen una durada d’una hora i quart, durant la qual es plantegen 30 qüestions de resposta múltiple i de grau creixent de dificultat. Les qüestions fan èmfasi en la lògica i l’enginy, i resulten atractives per a qualsevol persona amb curiositat per les matemàtiques. Les proves volen potenciar aquesta curiositat en un ambient col·lectiu. Sempre hi ha alumnes del nostre centre que obtenen bones puntuacions, tot i que l’aspecte competitiu no és el més destacat d’aquest projecte.

Prova Cangur 2019

Volem felicitar a l’alumne Víctor González Porras, que ha anconseguit un premi a la Prova Cangur 2019. El Víctor ha quedat desè en el seu nivell, primer de Batxillerat, entre un total de 6.610 partipants. Enhorabona Víctor!

Us deixem l’escrit sobre la sortida que ha fet el Bernat Jané Gol, un altre alumne de primer de Batxillerat, que també va participar a la Prova Cangur:
Us he de dir una cosa, tots aquells que diuen que les matemàtiques són només un conjunt de fórmules i operacions que es resolen de forma monòtona i mecànica s’equivoquen. I ho fan rotundament. I això us ho podem dir uns quants alumnes de 4t d’ESO i de Batxillerat de l’Institut Infanta Isabel d’Aragó, que el passat 21 de març vam anar a la facultat de telecomunicacions de la Universitat Politècnica de Catalunya a provar sort amb les Proves Cangur.
Alguns hi anaven més mentalitzats i preparats per treure la màxima puntuació, alguns altres hi anàvem amb ganes de passar un bon dia fent problemes matemàtics no tan habituals, i siguem sincers, amb més o menys ganes de saltar-nos una mica de classe. I és que no tan sols era anar a fer 30 problemes, cada un més difícil que l’anterior i que només podies resoldre amb un enginy molt agut, sinó que també hi havia unes pràctiques que ens volien demostrar com la ciència està present en el nostra dia a dia i que és molt més accessible del que ens pensem. Per exemple, vam veure com després d’un esforç físic els nostres pulmons expulsen quantitats de CO2 més grans o com una bicicleta podria generar suficient electricitat per fer moure un cotxe de scalextric. La llàstima és que hi havia molta gent i potser faltava una mica d’organització, per tant no hi havia lloc a totes les pràctiques i en algunes havies d’esperar sense poder fer res. Però tranquils, tot just era el primer any que ho feien, així que l’any que ve de ben segur que ja ho hauran millorat.
En resum s’ha de dir que és una experiència molt recomanable, ja que aprens a veure les matemàtiques des de una altra perspectiva, i justament això és lo que ens fa falta als estudiants, diferents perspectives envers el coneixement. Sapere aude.
Bernat Jané Gol
1K

CONCURS  FOTOGRAFIA  MATEMÀTICA

Els alumnes de tercer de la ESO tenen la oportunitat de participar en el concurs de Fotografia Matemàtica, que fem coincidir amb els premis de Sant Jordi. Els alumnes poden presentar una o dues fotografies impreses i en format digital, que facin referència a algun tema matemàtic. Es valora sobretot la creativitat de les imatges i també la seva qualitat tècnica. La participació és força alta i solen haver-hi fotografies molt originals.

CLASSES DE REFORÇ

Des de fa diversos cursos el Departament de Matemàtiques ofereix classes de reforç en horari no lectiu. Aquestes classes les imparteixen els mateixos professors del departament, són totalment gratuïtes i van adreçades a aquells alumnes que tenen dificultats amb la matèria però una actitud positiva.

Cada curs oferim reforços als nivells que considerem més necessari