VOLUNTARIAT PER LA LLENGUA A L’INSTITUT

El passat 18 de Novembre vam iniciar una nova activitat al centre, el Voluntariat per la Llengua. És una iniciativa promoguda des de l’aula d’acollida i la coordinació LIC amb l’objectiu de fomentar l’intercanvi entre cultures i també impulsar l’aprenentatge de la llengua catalana de l’alumnat nouvingut.

Aquesta activitat aportarà tot un seguit de coneixements i valors als alumnes. A més a més, el fet de tractar-se d’un aprenentatge entre iguals els conscienciarà de les dificultats que comporta aprendre i ensenyar una llengua i farà que busquin estratègies per tal d’aconseguir els seus objectius.

El voluntariat permetrà que els aprenents puguin posar a la pràctica allò que van treballant i també aprendre coses noves dels seus voluntaris. Així mateix, els voluntaris, a més d’ajudar un company amb dificultats, aprendran coses sobre altres cultures i també reforçaran els seus coneixements en llengua, ja que haver d’explicar conceptes a algú amb pocs coneixements de llengua no és fàcil i sempre s’ha de buscar una altra manera per dir les coses, per fer-se entendre.

En la primera sessió, tots els participants en aquesta iniciativa (26 voluntaris i 12 aprenents) van rebre una formació inicial per part d’una tècnica del voluntariat per la llengua. En aquesta formació es va explicar en què consistia el voluntariat i es van presentar diferents tipologies d’activitats amb les quals s’anirà treballant al llarg del curs. En aquesta sessió també van poder posar a la pràctica algunes de les activitats i els alumnes voluntaris van poder conèixer els seus aprenents.

Les sessions de conversa es fan a l’hora del pati un cop per setmana. I tant aprenents com voluntaris intercanvien experiències, coneixements, costums, etc. Cada sessió tractarem una temàtica diferent mitjançant diferents activitats que serviran com a inici de converses que poden continuar fins i tot fora de les sessions de voluntariat. Del que es tracta és que els aprenents comuniquin com més millor i al mateix temps facin noves amistats i s’integrin a l’aula, al centre, al poble… Com a conseqüència, a poc a poc van avançant acadèmicament.

Aquesta setmana hem fet la tercera sessió i la veritat és que el temps ens passa volant. Tant aprenents com voluntaris s’han implicat molt en les sessions de conversa. Si continuen així segur que tots aprendran molt.

Us animem a ajudar, vosaltres també, als nostres nouvinguts, a parlar-los en català sempre que pugueu (al pati, pels passadissos, pel carrer…). A tothom ens agradaria ser ajudat en la mateixa situació i com més contacte tinguin amb la llengua d’arribada, més ràpid l’aprendran.