PROJECTE DE CONVIVÈNCIA: SOM UN EQUIP

MILLORAR LA CONVIVÈNCIA ÉS UN TREBALL D’EQUIP !

SOM UN EQUIP s’inicia el curs 2015-2016 com a projecte interdisciplinari per treballar la part emocional de l’alumnat del centre. Donat la bona acollida i els resultats obtinguts es continua aplicant els següents cursos. El curs 2017-2018 forma part d’una prova pilot del Departament d’Educació per a validar els protocols dels centres educatius de Catalunya per poder considerar-se un projecte d’innovació. El curs 2018-2019 es presenta aquest projecte al Departament d’Educació i és considerat un Projecte d’Innovació educativa.

Actualment el projecte continua sent molt present a les aules, tal i com marca el projecte, cada mes es reuneixen els delegats de les classes per a valorar-ne el propòsit o propòsits que s’havien marcat aconseguir. Per tal d’observar el resultat i que tots els companys tinguin evidències del que han treballat a les aules i com ho han valorat; cada delegat/da porta una graella o taula per poder veure’n els resultats. Resulta molt gratificat escoltar com van exposant els reptes i les solucions aconseguides. Finalment anem al mural del projecte SOM UN EQUIP per a fer-hi visible el resum del què s’ha acordat a l’assemblea general.

El projecte inclou aspectes de treball de diferents àmbits incidint en l’autonomia de l’alumne, en la presa de consciència i la recerca d’informació prèvia a la presa de decisions, en la resolució de conflictes a través del diàleg i en l’autoavaluació i la valoració grupal. Les evidències es poden constatar a l’hora d’esbarjo, a les assembles d’aula i de centre, amb l’assoliment dels propòsits i en plantejar la recerca de solucions davant de les dificultats.

Les emocions són molt importants en les nostres vides. No són bones ni dolentes, ens donen informacions a l’hora de prendre decisions, que sempre hem d’enfocar cap al nostre benestar o al dels altres.

En l’educació socioemocional dels fills cal tenir en compte els aspectes següents:

• La vinculació emocional amb ells, que es va teixint al llarg de la vida a partir de l’afecte, la cura i l’atenció.
  • L’escolta activa, que implica estar atent al que us expliquen i així demostrar-los que us importa el que us diuen.
  • L’acompanyament als fills perquè identifiquin les emocions pròpies i les dels altres.
  • La resiliència, que és la capacitat d’enfrontar-se a les dificultats i fracassos i aprendre’n, sempre amb una actitud positiva.