Sortida monuments arqueològics

Els alumnes de 3r d’ESO de l’Institut Joan Amigó visiten el Columbari romà de Vila-rodona, el Pont del Diable i la Pedrera del Mèdol de Tarragona.

El passat 18 de desembre, els alumnes de 3r d’ESO van realitzar una sortida a diversos monuments arqueològics pertinents a la civilització romana presents a les comarques de Tarragona. La sortida formava part de l’assignatura “Cultura Clàssica”, una de les optatives ofertes a l’Institut Joan Amigó.

La visita guiada anava a càrrec d’un monitor de Còdol Educació, el qual va fer una explicació acurada de cadascun dels monuments seleccionats de les nostres contrades. Seguint l’itinerari proposat, en primer lloc es va visitar el Columbari romà de Vila-rodona. Aquest edifici va ser construït per enterrar els difunts pertinents a la provable vil·la romana que aleshores ocupava la zona. El sistema funerari formava part del ritu de la incineració, vigent en el món romà fins a principis del s. II dC. La construcció presenta una sala on hi ha petits nínxols adossats a les parets. El fet que se li atorgui el nom de Columbari es deu a la similitud que l’edifici guarda amb els colomers.

En segon lloc i seguint la ruta, la visita va girar rumb cap a Tarragona, fins a arribar a l’Aqüeducte de les Ferreres, o també anomenat el Pont del Diable. Aquest, és un dels aqüeductes romans més ben conservats i el més important de Catalunya. Els aqüeductes tenien la funció de dur l’aigua des del seu origen, un riu per exemple, fins als nuclis de població. La construcció consta de diferents pilars que sobresurten del sòl, formant diversos pisos. Cadascun dels pisos està format per arcs semicirculars successius. A la part superior s’hi troba el canal per on circula l’aigua. Actualment, s’ha habilitat aquest tram superior de l’aqüeducte perquè es pugui travessar a peu sense cap perill. Els alumnes van poder circular-hi sense cap tipus de problema i, d’aquesta manera, van gaudir encara més d’aquesta magnífica obra arquitectònica.

La tercera i última parada va ser la Pedrera del Mèdol, situada a 10 km de Tarragona. Aquesta pedrera és una de les més ben conservades de l’antiguitat i forma part del patrimoni mundial de la UNESCO. Aquest espai fou una peça imprescindible per la Tàrraco romana, ja que la capitalitat de la ciutat feia necessària la disponibilitat d’una gran quantitat de pedra per tal d’abastir les seves construccions (se’n van arribar a treure més de 150.000 m 3 de pedra). D’aquest indret cal destacar la presència d’una agulla central de pedra no excavada, és a dir, una columna de 16 metres d’alçària que indica el nivell inicial on es va començar a explotar la pedra. Els alumnes van poder passejar-se per tot el recinte i comprovar la seva grandària, a més a més d’observar les parts que configuren la pedrera: l’àmbit septentrional, el passadís, el clot i els nou fronts. Des dels seus miradors van poder observar les esplèndides vistes de la zona. Actualment la Pedrera del Mèdol pertany a la Fundació Abertis, la qual ofereix visites i activitats guiades per aprofundir encara més en la història del Mèdol.

A través d’aquestes tres visions de l’acció romana al nostre territori, els alumnes van poder entendre i gaudir in situ de les magnífiques obres que els romans van deixar a les nostres comarques.