Educar per un nou model energètic.

A-prenem el SOL

En aquest vídeo hi ha una introducció al projecte A-prenem el Sol

i en aquest pdf: A-Prenem el Sol – 2021 trobareu la presentació que la ZER Moianès Llevant va fer servir el 2 d’abril del 2022 en el taller L’ensenyament sobre energia (Terrassa) que va organitzar l’Institut Català d’Energia

La veu dels alumnes / Sant Quirze Safaja.

Durant aquest trimestre hem estat treballant les energies renovables. El primer dia les mestres ens van posar un vídeo sobre energies renovables i vam recordar que són les següents: l’energia hidràulica, l’eòlica, la solar i la tèrmica. També vam veure les energies no renovables: el petroli, l’urani, el gas natural i el carbó.
Ens van explicar que és important canviar d’energies no renovables a renovables i és perquè les energies renovables no s’acaben mai, no contaminen i són gratuïtes, en canvi les altres contaminen i es poden arribar a gastar. També ens van ensenyar com anava el Tinker Cad, que és un programa per fer circuits elèctrics. El primer programa que vam fer va ser Mi vieja linterna. Ens van donar un kid principal per començar a fer circuits a la vida real. En aquest kit hi havia: una resistència, leds, cables, una placa, discs i per últim un interruptor. També eines com alicates i tenalles.
Les classes les duem a terme amb gràfics, dibuixos, exemples i explicacions del Joaquin i de la Eli. Aquests últims dies hem fet un semàfor per cotxes i peatons i l’hem adaptat per a cecs.

En definitiva, el propòsit d’aquest projecte és fer-nos veure que el desenvolupament de les energies netes és imprescindible per combatre el canvi climàtic i limitar els seus efectes més devastadors.

Alumn@s de cinquè i sisè.

La veu dels alumnes / L’Estany.

L’objectiu per aquest curs era aconseguir carregar els tribots EV3 que utilitzen els nostres companys i companyes de 4t sense gastar electricitat.

Per començar aquest projecte vam parlar i definir la paraula energia i també vam parlar de les energies renovables i no renovables i de diferents catàstrofes que han ocasionat les no renovables.

El següent pas va ser observar diferents circuits elèctrics de l’entorn com el pastor elèctric, una làmpada, el llum de la nevera, un timbre i un semàfor.

Vam construir el nostre primer circuit, un circuit bàsic utilitzant una pila, un interruptor i una bombeta. Seguidament vam parlar de la utilitat d’una resistència ja ens vam adonar que si l’energia no està regulada per una resistència el led explota. En aquest moment vam buscar qui eren els senyors Volta, Ampere i Ohm.

Llavors vam substituir la pila del circuit bàsic per una placa solar i vam veure que si li tocava el sol el led s’encenia, però si no li tocava el sol no funcionava.

Vam tenir la idea de simular un semàfor de cotxes, un de vianants i un de persones invidents utilitzant un brunzidor. Aquesta simulació la vam fer virtualment amb el Tinkercad i Scratch i llavors la vam construir físicament amb un Arduino.

Se’ns va acudir de fer una proposta de semàfor del poble, la vam preparar i vam anar a la Sala de Plens de l’Ajuntament de l’Estany a presentar-la a la regidora.

Finalment, hem muntat la placa solar per completar el nostre objectiu. El muntatge és una placa solar de 24 volts, una bateria de 12 volts i dos reguladors per l’energia.

Hem completat el nostre objectiu i hem comprovat que quan posem la placa solar al sol, comença a generar energia que s’emmagatzema a la bateria per poder carregar els tribots EV3.

Nens i nenes de 5è i 6è

Ensenyament sobre l’energia

L’Institut Català d’Energia convida a la comunitat educativa el dia 02.04.2022 a una jornada on es presentarà el Currículum operatiu de l’energia, un material per als docents que desenvolupa els continguts i metodologies que s’han de treballar a cada nivell del sistema educatiu reglat per a que l’alumnat pugui estar preparat per entendre, participar i transformar el nou model energètic de Catalunya.

Pla STEMcat

El pla d’impuls de les vocacions científiques, tecnològiques, en enginyeria i matemàtiques en els estudiants de Catalunya (STEMcat), elaborat pel grup de treball interdepartamental creat per l’Acord de govern GOV/19/2017, de 28 de febrer, és una iniciativa que respon a la necessitat d’enfrontar-nos a la situació actual de desequilibri en la demanda laboral en certs sectors relacionats amb la ciència i la tecnologia, claus per al desenvolupament econòmic del país, i la manca de professionals preparats per satisfer-la i d’endegar les actuacions necessàries per evitar que aquest desequilibri s’incrementi. Si aquesta situació està generalitzada a Europa, és encara més accentuada a Catalunya.
D’altra banda, a la manca de professionals formats per aquests sectors cal afegir els reptes no resolts d’aconseguir una major participació de la dona en aquestes professions, i una major presència de persones de nivell socioeconòmic baix. La diversitat de professionals des de la perspectiva de gènere i del seu origen social i cultural comporta un factor de riquesa i de millora de l’activitat econòmica, a més de constituir objectius de justícia social i d’equitat.