A-prenem el vent

En el món actual, un món cada dia més complex i que està canviant a una velocitat fins ara desconeguda, és una veritat reconeguda universalment, i publicada en molts llocs, que és més important que mai preparar els infants de la nostra societat en habilitats, coneixements bàsics i destreses que els permetin seleccionar i avaluar evidències amb les quals donar solucions a nous reptes.
Són aquestes destreses que els nens i nenes han de desenvolupar durant el seu aprenentatge de les matèries de ciències, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques, conegudes en conjunt com STEAM, a les quals s’uneixen les ciències de la computació (CS) com a eina bàsica en aquest nou paradigma.
L’ensenyament STEAM-CS en la infància també estarà connectada, lògicament, amb l’estratègia global encaminada a aconseguir el millor de les capacitats competitives de la societat.

I en concret, el projecte “A-prenent el vent” va arrencar a l’inici de l’any 2023 i finalitzarà al final del curs 2024, doncs, les classes i tallers requerits fan necessària aquesta durada. Durant l’any 2023 s’ha fet tot el treball previ de contextualització del projecte amb els alumnes de primària dintre dels estudis del magnetisme i tota la part d’experimentació i de preparació de les píndoles formatives amb el club de “makers”.

El procés d’aprenentatge  consisteix en;

1. Selecció amb el claustres de les escoles dels objectius globals a assolir per l’alumnat
2. Disseny de les píndoles formatives per voluntaris de STEAM4ALL
3. Validació del bon funcionament de les propostes en el clubs de makers
4. Transferir al professorat, en una sessió setmanal, el coneixement requerit per conduir les classes
5. Assistència presencial dels voluntaris a classe, donant suport al professorat

El projecte “A-prenem el vent” consisteix en treballar a les tres escoles de la ZER el Moianès Llevant (el Moianès):

1. L’energia: fonts d’energia, cadenes energètiques, ús responsable.
2. La construcció d’estructures senzilles i circuits elèctrics.

a) Construcció de circuits elèctrics elementals per arribar a construir un semàfor per invidents Curs 2021-2022: A-Prenem el Sol – 2021-2022

b) Introducció a la creació d’objectes 3D i nou maquinari tipus micro:bit Curs 2022-2023: Resum de l’activitat

c) Construcció de circuits elèctrics elementals per arribar a construir un reg automatitzat Curs 2023-2024: Lluitadors del foc_v2

3. La tecnologia i la vida quotidiana.
4. La producció d’energia: fonts d’energia renovables i no renovables.
5. Fluxos d’energia amb origen en el vent
6. Flux energètic del vent a la terra
7. Vents a la nostra comarca
8. Flux energètic elèctric eòlic