- L’energia és un concepte que fem servir per seguir la pista dels canvis.
(quan una cosa es refreda, una altra s’escalfa; heu tocat el serpentí de la banda del darrera d’una nevera?…)
- L’energia es transfereix d’un sistema a un altre a través de canvis encadenats.
(el foc escalfa l’olla i l’olla escalfa la sopa…)
- Tot i que la quantitat d’energia a l’univers sempre és la mateixa, en tots els canvis es degrada irreversiblement i es fa menys útil.
(el foc del carbó d’una màquina de tren de vapor té més energia aprofitable que la que finalment mou les rodes del tren)
- Tots els éssers vius intercanvien energia amb l’entorn, utilitzant-ne una part i emmagatzemant-ne una altra.
(la vida necessita energia…)
- Només podem aprofitar l’energia si tenim les eines adequades per fer-ho.
(fa dos segles, no hi havia motors de combustió…)
- Tot model energètic va de la mà d’un model socioeconòmic i cultural.
(volem grans empreses energètiques, o cooperatives locals?
volem combustibles fòssils o energies verdes?))
- L’aprofitament de l’energia sempre implica un impacte ambiental.
(no podem pensar en mantenir el nostre nivell de vida sense impactes…)
- L’energia és un bé comú, i tothom ha de tenir el dret d’usar-la i el deure de fer-ne un bon ús.
(hauríem d’estalviar recursos i energia…)
(molta gent, al món, no té electricitat)
(calen debats i cal que tots hi participem…)
- El control de l’energia porta sempre associat conflictes socials, polítics i econòmics.
(de qui són el Sol, el vent i l’aigua?)
(qui ha de decidir si es posa un parc eòlic o solar a un determinat municipi?)
- La nostra actitud i la nostra presa de decisions pot fer canviar el model energètic.
(tots en som responsables; hem d’estar informats, parlar-ne, i saber què volem)
Notes sobre l’ensenyament de l’energia: Extendida i Resumida