STEAM-CS

Els criteris pedagògics que han animat a la ZER Moianès Llevant a modular alguns dels apartats dels àmbits de matemàtiques, medi i competències digitals entre altres, sota el paradigme d’STEAM-CS, coincideixen amb els que el 2016 ja van especificar Pedreira i Márquez i que resumim:

1. Propostes que mobilitzin idees sobre algun àmbit STEAM del currículum.

2.Proposts que han de tenir un sentit pels menors sense la presència o acompanyament dels adults.

3. Propostes amb intencionalitat clara i ben definida d’aprenentatge, però a la vegada obertes a permetre coses no previstes.

4. Propostes amb reptes.

I que de manera més informal amplia en Josep Biayna (2023) al dir que el nou currículum posa de manifest la riquesa de projectes com el de l’STEAM4all:

• Aprenentatges amb sentit
  • Plantejant reptes que es puguin resoldre de diferents maneres
  • Mobilitzar els aprenentatges adquirits per respondre als principals desafiaments a què haurà de fer front al llarg de la seva vida
  • La meta no és la mera adquisició de sabers, sinó aprendre a utilitzar-los per solucionar necessitats encarnades en la realitat.
  • Projectes transversals
  • Treball cooperatiu
  • Equitat
  • Perspectiva de gènere (les vocacions científiques en les nenes es perden als 10-11 anys)
  • Esperit crític

En aquest apartat de la web de la ZER s’aniran emmagatzemant els treballs que han realitzat els alumnes perquè sigui una forma de consulta permanent i oberta a qualsevol escola o organització sense criteris comercials, pugui utilitzar-los esperant a canvi rebre una retroalimentació que ajudi a millorar i evolucionar els treballs exposats, fins aconseguir objectius d’excel·lència.

El projecte STEAM-CS és part d’un projecte més ampli dins de la ZER que fomenta el treball integral de tres llengües: català, castellà i anglès siguent una metodologia del seu ús i encara siguent una evolució dins aquest apartat.

Els treballs es classificaran en grans grups depenent del suport d’experimentació utilitzat:

• Cursos 4t, 5è i 6è
    • LEGO MINDSTORM EV3
    • SCRATCH 3.0
    • MISIÓ ALBA
    • TINKERCAD
    • ARDUINO
    • micro-.bit
    • 3D

El projecte STEAM-CS a les escoles de la ZER Moianès Llevant està sent possible gràcies al suport d’STEAM4all.eu, del Consell Comarcal del Moianès, de l’ajuntament de Collsuspina, de l’Ajuntament de l’Estany, de l’ajuntament de Sant Quirze Safaja i de la comunitat de mestres, mares i pares de la ZER.