Conquesta del Castell de Burriac narrada per Quintiliano

Una aventura de la FP de Grau Bàsic: Veni, vidi, vici!

Tal com va dir Juli Cèsar quan va proclamar la victòria del seu exèrcit contra el rei Farnaces II l’any 47 aC, nosaltres també podem cridar ben alt: Hem fet el cim, el castell és nostre!

Algunes veus poc hi confiaven, però el nostre batalló, ben motivat i ben aprovisionat amb aliments alts en proteïna, ha sortit amb les seves motxilles carregades (fins el punt que semblava que anés a fer nit al ras) i amb la intenció de demostrar que no només seria capaç de pujar-hi, sinó de fer-ho per un camí secret per tal de sorprendre l’enemic i conquerir la torre per la rereguarda i sense ús de les armes.

Per dur a terme aquesta proesa ha estat indispensable el treball en equip, i és que, quan tots anem a una, la nostra colla és imparable. Des de la base d’operacions IPM, com l’Antonia construïda per Herodes el Grande, en Dario Ramos ens ha anat proporcionant tota la informació que els seus espies obtenien, la qual ens ha permès evitar l’adversari en tot moment. No obstant això, durant el primer tram de pujada, un dels nostres expedicionaris més valents, en Máximo Gallego, ha resultat malferit i ha hagut de retirar-se en un carruatge motoritzat. Donem les gràcies al nostre centurió Pol Ontiveros, qui ha ajudat i acompanyat el seu company fins a l’últim moment.

Malgrat l’entrebanc, la pujada ha estat un èxit. L’Àlex Alcántara ha agafat les regnes i, juntament amb els nostres guies, en Joan Godet i l’Àngela Moreno, ha liderat una ascensió que s’inscriurà en tots els llibres d’història. En Víctor Pastor ens ha ajudat a reconèixer el camí amb les seves pujades i baixades incessants, No està clar si el RedBull dona ales, però ha quedat demostrat que, de cames, sí que en dona! I, tot parlant de cames, la nostra unitat és insuperable amb els bessons d’en Kevin Cadeliña!

Pel centre de la nostra columna s’enfilaven els aeneatores Yaya, Kadially, Mamadu, Cesc i Pau, els quals, gràcies al ritme dels seus instruments de vent, han aconseguit mantenir ben motivat el nostre destacament. La gràcia del polifacètic Yaya, a més, ha despertat l’admiració de quanta ibera i romana ens hem trobat pels voltants de Cabrera de Mar, una de les tres localitats, juntament amb Emporiae (Empúries) i Tarraco (Tarragona), per on es va iniciar la romanització del territori.

Per la cua, vigilant que en cap moment l’enemic ens agafés per sorpresa, hem tingut al nostre Imaginifer, en Juan Vázquez, qui, amb la seva destresa, ha protegit la rereguarda. Val a dir, però, que ha comès una errada que s’hagués pogut pagar molt cara, i és que ha perdut en un giravolt l’aparell anomenat mòbil emprat per comunicar-nos amb el nostre informant, en Dario. Sort que, en adonar-se’n, ha enfilat el turó més ràpid que el mític Kilian Jornet i en menys de 30 segons ja l’havia recuperat.

Assolida la missió, el descens ha estat una altra cosa. El centurió Oriol Oliveres ha patit molèsties originades en una anterior operació no gaire reeixida. Tanmateix, l’Arnau Sánchez, en Yassin, en Yassir, en Joshua i l’Aleix Mont, han mantingut en alt el pavelló per tal d’afrontar aquest gran repte.

Per últim, hem d’agrair al nostre orador, en Kevin Carbó, que ens hagi entretingut amb la seva loquacitat al llarg del camí. L’ha calgut doble ració d’entrepà per compensar el desgast de les seves cordes vocals.

Tenim clar que el triomf també és cosa dels companys Usu Crubally, Joan Sendra, Raúl Iglesias, Sami, Arnau, Iker, Jose Zhao i Ventura, els quals, per un o altre motiu, no han pogut ser amb nosaltres en aquesta ocasió. De ben segur hi seran en un futur!

I, per demostrar que tot va passar segons relato en aquesta crònica, aquí van unes il·lustracions:

La Setmana de la Ciència a Ràdio Premià i xerrada sobre el talent (in)visible

La Mouna, l’Àlex i la Noa, de 1r d’ESO han explicat aquest dimecres les seves vivències durant la Setmana de la Ciència i la Tecnologia de l’IPM. També han comentat quin és el programa d’activitats dintre i fora de l’aula que els diferents departaments han organitzat, així com l’exposició de llibres relacionats amb la Ciència i la Tecnologia que la nostra Biblioteca ha preparat.

Si vols sentir el programa:

Aquest mateix dia, l’alumnat de 4t ha gaudit de la presentació de la Núria Salán, professora del Departament de Ciència dels materials i Enginyeria metal·lúrgica, sotsdirectora de Promoció institucional i estudiantat de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), i presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia.

La Núria ha parlat sobre “el talent (in)visible”, tot emfatitzant la tasca de diferents dones al llarg de la història en els avenços de la Tecnologia. La seva idea l’ha sintetitzat en un breu paràgraf: “Si un dels motius pels quals, fins ara, no hi ha hagut gaires noies en estudis de tecnologia, ha estat per la manca de referents. Fem visible el talent històric i actual de les dones tecnòlogues i canviem les xifres”.

 

Primeres activitats de la Setmana de la Ciència

L’alumnat de Batxillerat, en el marc de la Setmana de la Ciència, va rebre dilluns una interessant xerrada sobre Biologia Sintètica per part de Pau Marín, ex-alumne del nostre Institut que ha estudiat Ciències Biomèdiques a la UB i màster d’Immunologia Avançada per la UAB i UB, a qui agraïm la seva col·laboració.

Per altra banda, l’alumnat de 2n ESO va participar en la presentació de Sandra UVE sobre Biòlogues marines i sostenibilitat, amb la col·laboració de l’AFA de l’Institut.

La Biblioteca IPM al màster de Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura de la Universitat de Barcelona

El passat dilluns 14 de novembre la nostra bibliotecària va participar en una classe del màster de Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura que ofereix la Universitat de Barcelona. La Marta Cava va explicar als alumnes el funcionament, l’organització i l’evolució de la biblioteca del centre, fent especial incidència en les activitats tant de promoció de la lectura però sobretot destacant tota l’activitat formativa relativa als drets d’autor, la cerca d’informació i la citació bibliogràfica. D’aquesta manera els alumnes participants poden conèixer de primera mà com és el dia a dia d’una biblioteca en un centre de secundària.

Programa de la Setmana de la Ciència 2022 (14 a 20 de novembre)

Compartim el programa d’activitats de la Setmana de la Ciència i de la Tecnologia que comença avui a l’IPM. A més, es complementa amb un cartell de l’exposició de materials que es fa a la Biblioteca, i d’una selecció de llibres que ha preparat la nostra bibliotecària, la Marta Cava. Per a dur a terme aquest programa ha estat cabdal l’aportació de la nostra AFA.

Finalitza l’estada a Mòdena amb l’Erasmus

L’estada amb el programa Erasmus arriba a la seva fi aquest dissabte, 12 de novembre, amb una visita al museu del famós vinagre balsàmic de Mòdena. Després d’haver treballat molt, hi posem un punt dolç al comiat, tal i com és caractarístic en aquest conegut producte gastronòmic. Pel camí, a més de feina amb el projecte Sonolux, l’aprofundiment de l’amistat, del coneixement i del gaudi. Fins i tot les televisions locals i altres mitjans de comunicació se n’han fet ressò. Més endavant compartirem un video i més material per resumir i promoure l’experiència.

 

 

Pilotatge de venda de productes del Cicle de Jardineria

El dia 9 de novembre, dimecres, es va encetar des del Cicle de Jardineria una experiència pilot de venda dels productes que l’alumnat generi amb les seves activitats: composicions florals, productes frescos d’horta, etcètera. D’aquesta manera, l’alumnat pot observar l’abast de tot el cicle útil d’allò que fa, es cohesiona l’esperit de grup i els lligams amb el centre i, a més, es monetaritza la producció amb l’objectiu de reinvertir el petit ingrés en la millora del Cicle.

Es va procedir a la venta de rams florals a l’hivernacle, des de les 10 a les 11:30h, on els rams estaven exposats per la venda a professorat i Personal d’Administració i Serveis. Tota la flor es comprada en el Mercat de la Flor de Vilassar, és producte de qualitat i de proximitat.

No descartem que l’experiència es repeteixi de tant en tant i que, potser, ja no sigui tan restringida. De moment, va resultar molt satisfactòria.

Cartells guanyador i finalistes de la Setmana de la Ciència

Hem clos el procés per adjudicar el cartell de difusió de la Setmana de la Ciència a l’IPM, de la qual publicarem el programa en breu. D’entre els presentats, fruit d’una pràctica de Plàstica, s’ha seleccionat com a guanyador el de la Gina Juanmartí, de 1r d’ESO A (a dalt), i com a finalistes els d’Aitana Jordana i Pol Busquets, de 1r ESO D (a sota i d’esquerra a dreta). Enhorabona!

Volem donar les gràcies a l’AFA per la seva aportació per al finançament de les activitats de la Setmana de la Ciència.

Actualització de l’estada a Mòdena

Actualitzem la informació de l’estada a Mòdena:

El diumenge, l’alumnat va passar la tarda amb les famílies d’acollida. Estan molt contents de la rebuda. Dilluns, 7 de novembre, es va iniciar el programa d’activitats a l’institut italià, començat per una visita del centre. El que més els va sobtar va ser veure aules del 1933 operatives a data d’avui. Més tard, es va treballar amb Ragazze digitale de l’associació Agenda Digital d’Emilia Romagna, i es va acabar amb les pràctiques amb FEM, Future Education of Modena, amb dispositius que segueixen la línia dels dispositius que hem treballat a classe.

El 8 de novembre es dedica a fer la producció dels vídeos que es presentaran a les diferents plataformes institucionals. Amb la participació de tothom, s’ha escollit una de les idees per generar el vídeo des de la perspectiva de gènere. L’alumnat està establint lligams i els moments de lleure són particularment divertits. És un programa molt intens, però estan gaudint de cada moment.

Sara Montesinos al nostre Club de Lectura

El dijous 3 de novembre, es va iniciar el club de lectura per a l’alumnat del nostre centre. Va ser una sessió especial, no només per ser la primera sinó perquè també vam tenir la sort de comptar amb l’autora del llibre triat: la Sara Montesinos, exalumna de l’institut, periodista de formació i sòcia de la cooperativa periodística Agència Talaia. La Sara, juntament amb el seu soci, Martí Albesa van publicar l’any 2020 Tan sols viure, un llibre adreçat al públic juvenil que recull testimonis de joves migrants. L’alumnat participant va poder no només conversar sobre el llibre sinó també parlar i preguntar sobre la feina de periodista, el racisme, els refugiats o el moviments migratoris.

El club està organitzat per la biblioteca i rep el suport de la biblioteca municipal Martí Rosselló.

Va ser un plaer i estem molt agraïts per la visita de la Sara al nostre club!

Sonolux a Mòdena, 2n intercanvi del Programa Erasmus

L’alumnat de 2n de batxillerat tecnològic, acompanyats per les professores Marta Pérez i Cristina Blaya, han arribat a Mòdena (Itàlia), on es produirà el segon intercanvi del programa Erasmus. La durada de la visita serà del 6 al 12 de novembre. Las famílies italianes acolliran els nostres alumnes durant aquest període.

Els objectius del programa són la creació de prototips que controlin so i llum a les incubadores neonatals, la creació d’un vídeo sota la mirada STEM sense oblidar la perspectiva de gènere, i la creació dels manuals amb diversos idiomes.

En aquest moment, ja han sorgit en els diferents països els prototips, ara convergirem en els nostres esforços, i anem a fer la creació del vídeo, entrevistes amb la Rai3, i generar el material per l’edició, post-producció,  visitar Mòdena i Bologna, i el més important de tot, mantenir lligams entre tots els participants i col·laboradors de l’Erasmus.

El nostre Tríptic de comprensió lectora a la revista Articles

A 1r d’ESO, quan treballem la comprensió lectora, fem servir un tríptic de comprensió marc dirigit a treballar qualsevol gènere discursiu per tal que l’alumnat entengui el text i, a la vegada, prengui consciència del procés de comprensió lectora i s’acostumi a centrar-se en aquelles preguntes clau que ens ajuden a entendre allò que llegim en qualsevol situació comunicativa.
El tríptic està estructurat de tal manera que l’alumne, a mesura que el va fent seu, va aprofundint en els nivells de lectura: Què diu el text? (Lectura literal), Com ho diu? (Inferencial) i Per què ho diu? (Lectura crítica).
En el número 94 de la Revista Articles de didàctica de l’Editorial Graó s’ha publicat un article en què s’exposa el funcionament d’aquesta metodologia al nostre institut, emmarcat en la difusió de bones pràctiques sorgides de la recerca. Aquí us deixem l’enllaç del contingut del número i la referència de l’article.

Institut Premià de Mar Report

Aquest curs 2022-2023, des de l’IPM, hem engegat un nou projecte de revista digital: l’Institut Premià de Mar Report. Els encarregats de tirar-la endavant som un grup d’alumnes de 3r d’ESO, dirigits per la nostra professora de català, l’Anna Ribé. 

L’IPM és, enguany, un dels centres col·laboradors del diari Junior Report, diari juvenil que forma part del grup La Vanguardia, d’entre una setantena de centres educatius espanyols i estrangers. Aquesta col·laboració ens permet, per un costat, poder tirar endavant aquest projecte propi, i, per un altre, que alguns dels nostres articles puguin aparèixer publicats en aquesta revista digital d’àmbit més general com és Junior Report.

Per portar a terme aquest projecte, comptem amb la col·laboració de la Maria Castanyer, periodista de Junior Report que és qui publica els nostres articles a aquest diari. L’IPM Report, doncs, neix amb la voluntat de donar a conèixer temes d’actualitat que puguin ser de l’interès dels  nostres companys i d’altres més estretament relacionats amb el nostre entorn. Per aquesta raó, estarem encantats de rebre col·laboracions d’aquells alumnes que hi vulgueu participar. 

Estem molt il·lusionats amb aquest nou mitjà que engeguem aquest curs i us en volem fer partícips.

Marina de la Fuente i Júlia Gras

https://inspremiademar.junior-report.media/

El projecte Premià es llegeix al IV Congrés internacional Geografies literàries

Dijous 27 d’octubre vam presentar el projecte que es realitza a 1r d’ESO, Premià es llegeix, al IV Congrés internacional Geografies literàries que es dugué a terme a la Facultat de Magisteri de la Universitat de València. El títol del congrés era “Mirades socials i educatives des de les ciutats escrites” i tenia com a objectiu posar en comú i analitzar situacions d’aprenentatge en què es treballen els sabers curriculars a través d’experiències reals que vinculen l’alumnat de secundària amb el seu entorn immediat, els seus pobles i les seves ciutats. Es van presentar diversos treballs molt interessants, la majoria relacionats amb els espais literaris o literaturitzats (espais en què creem literatura) on podem apreciar la importància d’un aprenentatge significatiu centrat en tot allò que envolta la vida de l’alumnat en el seu dia a dia. Volíem esmentar especialment la presència de Joaquim Dolz, catedràtic de didàctica de la llengua i la literatura de la Universitat de Ginebra (Suïssa), que va oferir una de les conferències plenàries.

Us deixem la presentació que vam exposar al congrés i que explica el projecte que es realitza a 1r els darrers cursos

Jordi Piccorelli dirigeix la Simfònica de Sant Cugat a Vilassar de Dalt

El nostre professor de música Jordi Piccorelli portarà la batuta a la sala La Massa Teatre de Vilassar de Dalt el dia 30 d’octubre a les 19h. Amb aquest concert es recupera la tradició europea d’interpretar un “Rèquiem” en dates pròximes a “Tots Sants”. El de Fauré és una obra hipnòtica, d’una bellesa extraordinària. L’Orquestra presentarà una formació inusual amb un paper destacat de violes i violoncels.

Intèrprets: Júlia Sesé (soprano), Josep Ramón Olivé (baríton), Cor Bruckner i Orquestra Simfònica Sant Cugat.

Repertori:

  • Johannes Brahms (1833-1897): Serenata núm. 2
  • Gabriel Fauré (1845-1924): Rèquiem en Re menor Op. 48

Informació: https://www.lamassateatre.cat/espectacle/requiem-de-faure/

Èxit de les Jornades de promoció de la FP Dual

Els passats dimarts 25 i dimecres 26 d’octubre, l’INS Premià de Mar va organitzar dues jornades per donar a conèixer els beneficis i avantatges de la FP DUAL.
A l’acte organitzat el dia 25, van assistir l’Ajuntament de Premià de Mar, l’Ajuntament de Premià de Dalt, així com una trentena d’empreses de la zona, a més de representants de diversos sectors empresarials, com la Confederació d’Horticultura Floral de Catalunya (i Viles Florides). El dia 26 estava reservat per a xerrades internes per al nostre alumnat.
En ambdós actes han participat experts de reconegut prestigi en l’àmbit educatiu i professional, com el Sr. Àlex Visus, Coach/Formador/Conferenciant/Assessor Estratègic en Innovació Educativa, el Sr. Josep Maria Calafell responsable de l’empresa TURISTIUM, així com nombroses empreses i alumnes que han explicat les seves experiències en l’àmbit de la Formació Professional DUAL
Tots els participants varen coincidir i confirmar que la FP DUAL fa que l’alumne millori considerablement el seu aprenentatge, rendiment i competències professionals, i que en un 80% dels casos, aconsegueixen que l’empresa els contracti com a treballadors per formar part del seu equip de treball.
Aquestes jornades s’han organitzat dins del marc de desenvolupament d’accions d’impuls a la formació professional DUAL que promou el Departament d’Educació, Ministeri d’Educació i Formació Professional i el Fons Social Europeu.
La bona acollida de les jornades per part d’empreses i alumnes motiva a l’Institut en repetir aquesta experiència en un futur, i organitzar d’altres esdeveniments per seguir promovent la Formació Professional DUAL.