L’IPM a la prestigiosa “Copa Colegial” de Bàsquet

L’equip de bàsquet de l’Institut, format per alumnes del cicle d’esports de bàsquet i de batxillerat, va iniciar el passat dimarts la seva aventura a la prestigiosa Copa Colegial. En el seu primer partit, van demostrar un bon nivell de joc guanyant a l’Institut d’Argentona per 42 a 70. Cal destacar el bon ambient que es va respirar a les grades del pavelló de l’equip argentoní, on l’afició local no va deixar d’animar fins l’últim moment.

L’equip va demostrar una gran cohesió i esperit competitiu. El seu entrenador és l’insigne premianenc Jaume Comas, professor d’Educació Física del centre, ex-jugador ACB i de la selecció espanyola als Jocs Olímpics d’Atenes 2004. La participació en aquesta gran competició consolida el compromís del nostre centre amb l’esport i posiciona l’Institut de Premià de Mar com un dels candidats a tenir en compte en aquesta edició.

Amb aquesta primera victòria l’equip es prepara per continuar lluitant i deixar empremta a la competició. Els jugadors fan una crida als alumnes i professors, per tal de que vinguin a animar al proper partit, el qual s’esdevindrà el dijous 13 de febrer a les 16 hores al pavelló de Premià de Mar, contra l’institut Thalassa de Montgat.

Èxit del Challenge Maresme 2025 a l’IPM

L’FP Challenge Maresme 2025 celebrat el passat 27 de gener a l’Institut Premià de Mar, va reunir més de quaranta alumnes i una vintena de professors, incloent-hi l’equip organitzador, els tribunals formats pels equips directius dels centres participants i el personal de l’empresa que va plantejar el repte.
El treballador de la Fundació Maresme, en Sergi, va exposar la realitat de les persones amb discapacitat cognitiva i va plantejar el desafiament de fer més accessibles els esdeveniments culturals per a elles.
Els vuit equips, formats de manera diversa amb estudiants de l’Institut Thos i Codina, l’Institut Miquel Biada, l’Escola Pia de Mataró i l’Institut Premià de Mar, van treballar conjuntament durant tot el matí per trobar solucions innovadores. A través de la metodologia Design Thinking, basada en la creativitat, la multidisciplinarietat i el treball en equip, l’alumnat va generar propostes viables i amb un gran potencial d’impacte.
Ha estat una jornada dinàmica i enriquidora, on els participants no només han desenvolupat habilitats tècniques i col·laboratives, sinó que també han pres consciència sobre la importància d’una cultura inclusiva. Aquesta experiència ens ha deixat amb solucions inspiradores i el compromís de continuar treballant per garantir l’accessibilitat cultural per a tothom.
Des de l’Institut Premià de Mar, volem agrair a l’alumnat, el professorat i la Fundació Maresme la seva implicació i dedicació, així com als altres centres participants per la seva col·laboració. També agraïm especialment el suport de totes les persones que han fet possible aquest esdeveniment. Sens dubte, una iniciativa que marca el camí cap a una societat més oberta i inclusiva, i que esperem repetir en futures edicions.

Difusió dels museus virtuals amb Cristina Blaya

La professora Cristina Blaya ha assistit en qualitat de ponent a la Primera jornada de IA para la FP coordinada per Alfredo Paches, Sergio García, Sandra Pulido i Teresa Pablo a la Conselleria d’Educació de València per explicar com treballem els museus virtuals amb intel·ligència artificial a l’Institut Premià de Mar.

Fou el dimarts 28 de gener, en què va ser convidada pels coordinadors del CIPFP Misericòrdia per explorar com la intel·ligència artificial està revolucionant l’educació i el món laboral. Aquesta jornada està dissenyada per a docents de Formació Professional i estudiants interessats en descobrir aplicacions pràctiques de la IA i preparar-se per als reptes del futur tecnològic.

Continguts destacats:

• Aplicacions pràctiques de la IA a l’educació i el treball.

• Alfabetització digital amb IA a FP.

• Debats sobre usos ètics i fraudulents de la IA.

• Creativitat i solucions innovadores impulsades per la IA.

Gràcies a totes aquestes persones fem visible el que fem a altres universitats, instituts i empreses.

Teniu més informació i enllaços aquí: https://dossier.xtec.cat/cblaya/2025/01/29/1a-jornada-ia-a-valencia/

Èxit de la Xocolatada solidària de San Prem amb la col·laboració de 2n de CFGS de Màrqueting i Publicitat

El passat 19 de desembre es va organitzar una gran xocolatada solidària a la Plaça dels Països Catalans gràcies a la col·laboració entre San Prem i els alumnes de 2n de CFGS de Màrqueting i Publicitat de l’IPM.

Centenars de veïns i veïnes van gaudir d’una tarda plena d’activitats lúdiques enfocades a tota la família, amb l’objectiu de recaptar fons per a diversos projectes de l’associació.

Entre d’altres, es va poder tastar una xocolata calenta mentre els assistents van gaudir de la proposta organitzada pels alumnes de jocs i activitats pels més petits, un punt d’informació sobre l’associació així com una parada solidària de roba i accessoris tradicionals. Aquests moments de diversió van ser també una oportunitat per conscienciar i involucrar els assistents en les causes socials.

San Prem és una associació sense ànim de lucre fundada el 2002 gràcies a la col·laboració entre persones originàries de Gàmbia i d’altres de Premià de Mar. Concretament, té com a objectiu principal el codesenvolupament, treballant per garantir un futur sostenible per a la comunitat del poble de Sanunding. Mitjançant les activitats solidàries a Premià de Mar, l’associació promou projectes que ajuden a millorar la qualitat de vida d’aquesta comunitat, fomentant la seva autosuficiència i desenvolupament.

Els fons recaptats durant l’esdeveniment es destinaran a diversos projectes socials, com la cobertura d’àpats per a nens i nenes a l’escola, el manteniment de l’hort comunitari i la reparació de l’ambulància de Sanunding, essencial en el dia a dia de la comunitat.

 

Proposta d’extraescolar per a jovent d’entre 14 i 17 anys: Sigues un CodiCrack!

Des de l´AFA ens hem posat en contacte amb la UPC (Universitat Politècnica de Catalunya) per desenvolupar una activitat fora d´horari lectiu adreçada a joves de 14 a 17 anys. Es tracta de CodiCrack, una formació de 30 hores finançada amb fons europeus que té l’objectiu de garantir la inclusió digital i l’adquisició de competències digitals entre l’alumnat.

Al llarg de l’activitat l’alumnat resoldrà missions i reptes que afavoriran un aprenentatge actiu i aplicat, i abordarà els punts següents:

1- Creació de continguts digitals per fomentar hàbits saludables en l’ús de les tecnologies.

2- Desenvolupament d’habilitats digitals mitjançant activitats com la creació de podcasts i murals virtuals.

3- Protecció de les dades personals i la identitat digital davant els riscos en línia.

4- Realització de missions interactives que aborden la ciberseguretat i la convivència digital.

5- Competències digitals aplicades a la recerca de feina i el desenvolupament professional.

Aquesta formació no tindrà cap cost per a les famílies, però volem saber prèviament quin grau d’interès genera per poder oferir-la.

Les classes s’impartirien en una aula d’informàtica de l’Institut, la tarda del dia o dies de la setmana a determinar, en sessions d’una hora i mitja a dues hores, des de finals de febrer fins el maig.

Per això, us demanem que ompliu el següent formulari i marqueu TOTES les franges horàries en què es podria apuntar l’alumne/a. Ompliu un formulari per cada fill o filla que desitgeu inscriure (si us plau, preferentment abans de diumenge 26).

Aquest formulari NO ÉS una inscripció. Només volem copsar l’interès de les famílies i la disponibilitat horària més viable. En breu us arribarà informació sobre els horaris definitius i una fitxa d’inscripció.

https://forms.gle/BX3UCDezyHkbU3ZP7

Si voleu més informació podeu trobar-la a CodiCrack.

Xerrada informativa “Després de l’ESO” el 30 de gener

Ja tenim en marxa la segona xerrada de l’AFA dirigida a famílies amb fills/es que acaben la secundària, serà el dijous 30 de gener a les 18h al Centre Cívic.

Aquesta sessió ajudarà en el coneixement dels mapes educatius, els diversos itineraris, les convalidacions i la tria d’assignatures, entre d’altres aspectes interessants per acompanyar els nostres fills i filles a triar què seguir estudiant després de la secundària. En aquest cas, el focus es centrarà especialment en la Formació Professional.

FP Challenge Maresme a l’IPM

El proper dilluns, 27 de gener, l’Institut Premià de Mar acollirà una trobada especial en què més de quaranta alumnes s’uniran per donar resposta al repte plantejat per la Fundació Maresme.

Aquest repte està estretament vinculat amb la missió de la Fundació Maresme, una entitat social compromesa amb la millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual.

Els participants provenen de quatre instituts de la comarca: l’Institut Miquel Biada, l’Escola Pia de Mataró, l’Institut Thos i Codina i l’Institut Premià de Mar. A més, pertanyen a diferents cicles formatius com Jardineria i Floristeria, Guia del Medi Natural, Gestió Administrativa o Comerç, entre d’altres. Aquesta diversitat permet formar equips interdisciplinaris amb una visió àmplia i complementària per trobar solucions creatives i eficaces que contribueixin a millorar la societat.

Des de l’Institut Premià de Mar estem molt orgullosos de ser l’amfitrió d’aquest esdeveniment i esperem que tant l’alumnat com el professorat, les direccions i l’empresa participant puguin aprendre, créixer i gaudir d’aquesta experiència tan enriquidora.

Visita al taller de Màquines Elèctriques del Tecnocampus

El passat 15 de gener, l’alumnat de 2n de batxillerat va estar al taller de Màquines elèctriques del Tecnocampus de Mataró, acompanyats per les professores Elena Martínez i Cristina Blaya.

En Josep  López Xarbau, professor del TCM, ens va guiar per fer les pràctiques de control i de potència de les diverses tasques previstes, tot aplicant molts conceptes que, sense el seu guiatge, costaria molt de fer aterrar al cap: que si connexions en triangle, en estrella, arrencada per enclavament, marxa i aturada d’emergència o canvi de sentit en motors trifàsics… Així, l’alumnat ha assimilat conceptes tècnics complexes d’una manera pràctica i dinàmica, afavorint així la seva comprensió i la motivació per continuar explorant el món de la tecnologia i l’enginyeria.

Reunions de seguiment del curs amb les famílies de l’ESO

Tal com us vam comentar a l’inici de curs, enguany volem reforçar els espais de comunicació amb les famílies per compartir valoracions sobre el progrés de l’alumnat d’ESO, així com resoldre qualsevol dubte o inquietud que pugui sorgir en els àmbits acadèmic i/o organitzatiu.

Per aquest motiu, us convoquem a les reunions de seguiment del curs que tindran lloc els dimarts 21 (2n i 4t d’ESO i, ATENCIÓ! 1r ESO A) i 28 de gener (resta de 1r i tot 3r d’ESO), a les 18:00 h, a les aules respectives de cada grup, on us rebrà directament el tutor o tutora corresponent.

La vostra assistència és molt important ja que compartim un objectiu comú: acompanyar els nois i noies en el seu camí d’aprenentatge i ajudar-los a assolir l’èxit acadèmic i emocional.

A continuació, us detallem el calendari específic:

Dimarts 21 de GENER, 18h, aules respectives de cada grup a l’edifici Serra de Marina 
1r ESO: A
2n ESO: A, B, C, D, E
4t ESO: A, B, C, D

 

Dimarts 28 de GENER, 18h, aules respectives de cada grup a l’edfici Serra de Marina
1r ESO: B, C, D, E
3r ESO: A, B, C, D, E

Espectacle teatral “Cajalidades”

Els dies 14 i 15 de gener, l’alumnat de 1r d’ESO va poder gaudir de l’espectacle Cajalidades, representat a l’escenari de la sala d’actes de l’institut. Aquest espectacle pretenia apropar la figura de Santiago Ramon y Cajal, pare de la neurociència moderna, per tal de conèixer el seu llegat humà, científic i artístic. De la mà de la científica Esther Gratacós i l’actriu Sandra Rossi, aquest espectacle, finançat pel Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades, mostra l’amor de Cajal per la pintura i com la seva curiositat, enginy i persistència van portar-lo a fer descobriments importantíssims, malgrat els entrebancs que va trobar en el context que va viure.

Col·laboració entre l’Institut i el centre d’empreses La propagadora

L’Institut Premià de Mar i el centre d’Empreses La Propagadora, dins del marc de la xarxa Emprèn, han iniciat una nova etapa de col·laboració per potenciar l’esperit emprenedor i fomentar la creació d’associacions entre l’alumnat.

D’una banda, es treballarà des del centre per facilitar la creació d’associacions estudiantils que fomentin la participació activa i l’organització col·lectiva. D’altra banda, La Propagadora oferirà espais de treball i assessorament personalitzat per a aquells estudiants que vulguin donar forma a les seves idees i transformar-les en projectes empresarials reals.

Aquesta iniciativa permet establir un vincle directe entre l’educació i el món empresarial, oferint als estudiants una oportunitat per entendre millor els processos de creació d’empreses i associacions.

Des de l’Institut Premià de Mar estem molt il·lusionats amb aquesta col·laboració i creiem fermament que pot ser l’embrió de grans projectes. Esperem que sigui un punt de partida per impulsar l’esperit emprenedor i fomentar el desenvolupament d’idees amb impacte positiu per a la comunitat.

Escriu-nos a empren@ipm.cat per saber-ne més.

Barcelona per Nadal a l’Aula d’Acollida

El passat 17 de desembre l’alumnat d’Aula d’acollida que ha arribat a Catalunya aquest any 2024 va visitar Barcelona. Es va sortir de l’estació de Premià de Mar direcció a Plaça Catalunya per passejar pels carrers i llocs més emblemàtics del casc antic. 

La primera parada va ser la fira de Santa Llúcia on van gaudir amb les parades de figures del pessebre, tions, caganers i altres decoracions nadalenques. Van visitar el típic pessebre de la catedral, la plaça Sant Jaume, Santa Maria del Mar, el fossar de les moreres… les rambles i per últim el mercat de la boqueria.

El vincle que es va crear entre totes les persones que hi va participar va ser màgic: respecte, cura i comunicació entre persones d’origen molt divers.

Aquesta sortida pretén ser l’inici de moltes altres per conèixer l’entorn.

Exposició de les constel·lacions literàries

Cada curs, pels volts de Nadal, als passadissos del Serra, hi trobem l’exposició de les constel·lacions literàries elaborada per l’alumnat (enguany de 2n d’ESO) dins de la matèria de Llengua catalana i literatura. Un dels grans reptes actuals és aconseguir que els joves llegeixin i una manera d’engrescar-los és a través d’experiències literàries significatives, enteses com a accions que relacionen l’alumnat amb la literatura d’una manera autèntica. Una de les idees més interessants en aquesta direcció l’ofereix Guadalupe Jover en el seu llibre Un món per llegir i passa pel dispositiu de les constel·lacions literàries. Una constel·lació literària està formada per un grup de llibres que mantenen alguna relació entre ells (el gènere literari, el tema, l’autoria…) i que poden presentar diferents nivells de dificultat. La idea de constel·lació és molt potent perquè permet que cada lector hi entri per l’estrella (pel llibre) que més li cridi l’atenció, pot transitar pel camí que desitgi, pot comentar els seus progressos i inquietuds amb els companys, pot tenir elements de referència comuns amb tot el grup independentment del que hagi llegit i, a més a més, pot ampliar la constel·lació si coneix algun llibre que li pugui semblar pertinent. 

Aquest curs, el procés de la constel·lació s’ha iniciat amb una sessió a la biblioteca, en la qual la nostra bibliotecària, l’Ariadna, ha preparat una activitat amb tot de llibres vinculats, d’una manera o altra, amb la lectura de la primera avaluació, El like blau, de Gemma Pasqual. Ha estat un moment molt especial perquè s’ha sortit de l’aula i hem anat a un espai de silenci en què l’Ariadna els ha presentat lectures molt diverses per tal d’arribar a cada alumne segons els seus gustos i aficions. Un cop entesa i assimilada l’activitat, cada grup s’ha responsabilitzat d’un panell i ha creat una constel·lació amb els llibres que han llegit els membres de l’equip. Ha estat una experiència enriquidora i volíem agrair a l’Ariadna la seva disponibilitat. És un luxe tenir bibliotecària!

Jornada d’intercanvi i compromís mediambiental amb alumnes de Saint-Brieuc

El passat dimarts, 17 de desembre, ens van visitar 53 alumnes de Saint-Brieuc, França, en una jornada plena d’activitats que uneixen educació, sostenibilitat i innovació. Aquesta trobada no només fomenta els vincles entre estudiants de diferents països, sinó que també és una oportunitat per reflexionar sobre el nostre paper en la protecció del medi ambient i l’ús de la tecnologia per preservar el patrimoni cultural.

El matí ha començat amb una activitat organitzada dins del programa Oceans Initiative, un projecte en què participen l’alumnat de 1r i 4t de l’ESO de l’institut i els nostres convidats. De 9 a 11h del matí, s’ha treballat en la recollida de residus a les platges de Premià de Mar. Aquesta acció busca sensibilitzar els joves sobre l’impacte dels residus plàstics en els ecosistemes marins i reforça els valors que promou la UNESCO sobre sostenibilitat i protecció del medi ambient.

Després d’esmorzar, a les 11:30, els estudiants francesos van assistir a una presentació a la sala d’actes sobre el Museu Virtual amb IA creat pels alumnes de 4t d’ESO en el marc de la matèria de Digitalització. Aquest museu digital és un exemple de com la tecnologia pot ser una eina per immortalitzar creacions que, per la seva naturalesa, són efímeres. Aquesta iniciativa està vinculada amb el projecte Re-animar desenvolupat pels alumnes de 1r d’ESO. Re-animar busca donar una segona vida a objectes en desús o creats pels mateixos alumnes, demostrant el potencial de la reutilització i el disseny creatiu. Les obres, tot i ser temporals, es poden preservar digitalment gràcies al museu virtual, obrint les portes a la seva exhibició mundial i perpetuant el missatge de sostenibilitat.

Aquesta col·laboració posa de manifest la capacitat dels joves per liderar accions que contribueixin a un futur més sostenible. Els alumnes de Premià de Mar són un exemple de com l’educació pot inspirar solucions creatives per als desafiaments globals, deixant un impacte positiu en el planeta i en les comunitats que l’habiten.

Aquest dimarts ha estat, sens dubte, una jornada memorable que ha combinat aprenentatge, diversió i compromís, demostrant com la unió d’esforços pot tenir un efecte transformador.

Volem agrair molt sincerament la implicació del professorat que ha col·laborat amb la iniciativa liderada per la tecnòloga Cristina Blaya. La seva dedicació i entusiasme són l’ànima de projectes com aquests, que no només inspiren els alumnes sinó també als que tenim la sort de compartir aquest viatge amb ells.