L’alumnat de 1r d’ESO de l’institut construeix la cúpula de Leonardo da Vinci en el marc d’un projecte del Pla Educatiu d’Entorn de les Garrigues

Durant el tercer trimestre de l’actual curs acadèmic i en el marc de la matèria de tecnologia, l’alumnat de 1r d’ESO ha elaborat les aproximadament 300 peces que conformen la cúpula de dissenya per Leonardo da Vinci, un projecte que uneix les matemàtiques, la tecnologia o l’arquitectura, sense oblidar l’art i la història. En el desenvolupament de la construcció i posterior muntatge de les peces l’alumnat ha desenvolupat capacitats espacials, manuals i constructives.

Aquest projecte té un llarg recorregut, ja que un cop acabat i desmuntat anirà rodant per centres d’infantil, primària i secundaria de la comarca de les Garrigues, per tal que tothom pugui gaudir i aprendre del muntatge d’aquesta cúpula tan ben pensada per Leonardo da Vinci fa més de 500 anys i amb tantes opcions de disseny.

El projecte s’ha dut a terme dins del Pla Educatiu d’Entorn de les Garrigues, en coordinació amb els Serveis Educatius i amb el suport econòmic de l’Ajuntament de les Borges Blanques que en va pagar els materials.

Si voleu descobrir tot el procés de muntatge, no us perdeu el recopilatori de fotos i vídeos del procés de tall de les peces i construcció de la cúpula amb diferents dissenys.

Sis alumnes de l’Institut Josep Vallverdú, guardonades en el marc dels Premis Literaris de les Garrigues

El diumenge 9 de maig de 2021, el Casal de Puig-gròs va acollir l’acte de lliurament de la 31a edició dels Premis Literaris de les Garrigues. D’entre els guardonats, cal destacar la presència de 6 alumnes de l’Institut Josep Vallverdú.

En concret, les estudiants premiades del nostre centre van ser les següents:

En la tercera categoria, corresponent al primer cicle de l’ESO, l’alumna Ares Hervàs, de 2n d’ESO A, va obtenir el primer premi, mentre que la Clàudia Vilà, de 2n d’ESO D, es va fer amb el segon.

En la quarta categoria, corresponent al segon cicle d’ESO, l’alumna Anna Capdevila, de 4t d’ESO A, va obtenir el tercer guardó.

Finalment, en la cinquena categoria, corresponent a l’ensenyament postobligatori, hi va haver un ple de premis a alumnes del centre. La Bruna Vidal, de 1r de Batxillerat B, va obtenir el primer premi, mentre que la Xènia Nogué i la Mari Pau Pijoan, totes dues de 2n de Batxillerat A, van fer-se, respectivament, amb el segon i el tercer guardó.

Al marge dels obsquis als participants, l’Institut Josep Vallverdú va rebre com a destinció un lot de llibres de temàtica garriguenca i ponentina així com també dos xecs de 200 i 270 euros pels resultats del seu alumnat en la tercera i cinquena categoria.

Des del centre volem fer arribar la nostra més sincera felicitació a les guardonades i al seminari de català per incentivar la creació literària entre el nostre alumnat. Per molts anys!

L’alumnat de 2n de cicles formatius de l’institut participa en un “speed dating” amb empreses i administracions del territori

El dimarts 4 de maig de 2021 es va realitzar un “speed dating” entre l’alumnat de 2n de cicles formatius de grau mitjà (CFGM) i organitzacions empresarials i governamentals del territori.

A la sessió d'”speed dating” celebrada a l’Institut Josep Vallverdú hi van assistir un total de 10 representants d’organitzacions del territori i 10 alumnes de 2n dels CFGM de Gestió Administrativa, Olis d’oliva i vins i Instal·lacions elèctriques i automàtiques.Aquesta era la darrera sessió d’un projecte organitzat per l’Oficina Jove de les Garrigues, a través de la referent d’ocupació juvenil.

Durant aquestes 10 sessions, s’han treballat les competències laborals, el coneixement sobre el mercat de treball, l’autoconeixement, la comunicació, l’elevator pitch, el currículum, el networking, els canals de recerca de feina, les proves de selecció, l’entrevista de feina i l’”speed dating”.

L’objectiu principal d’aquesta sessió era que els i les joves que estan a punt de finalitzar els seus estudis postobligatoris, i que aviat estaran preparats per desenvolupar laboralment les competències tècniques que han adquirit, coneguin el teixit empresarial i organitzatiu de la comarca i alhora puguin practicar les entrevistes de feina, treballant de forma transversal l’arrelament al territori. Gràcies a aquesta iniciativa les organitzacions del territori tenen l’oportunitat de conèixer el talent jove que hi ha a la comarca.

Si voleu veure com va anar la sessió, no dubteu a visitar la següent galeria d’imatges.

L’institut celebra aquest dimecres 5 de maig una Jornada de Portes Obertes per presentar els seus estudis de Batxillerat i Cicles Formatius

Aquest dimecres 5 de maig de 2021, poc abans que el dia 11 del mateix mes s’iniciï el període de preinscripció al Batxillerat, als Cicles Formatius de Grau Mitjà i al Programa de Formació Professional Inicial, l’Institut Josep Vallverdú organitza una Jornada de Portes Obertes de caràcter virtual destinada a les famílies interessades en les diferents modalitats de Batxillerat i en els Cicles Formatius que es poden estudiar al centre.

Com a complement d’aquesta jornada virtual, l’Institut Josep Vallverdú ha elaborat dos vídeos promocionals sobre el centre i sobre els seus estudis de Formació Professional. El primer, que fa referència a l’ESO i el Batxillerat, el podeu trobar encapçalant aquest article, mentre que  el que promociona els estudis d’FP el podeu veure a continuació.

Aquesta Jornada de Portes Obertes se celebrarà el dimecres 5 de maig a les 20 hores a través del següent enllaç.

L’ordre del dia de la jornada serà el següent:

  1. Informació del procés de preinscripció als estudis postobligatoris
  2. Presentació dels estudis postobligatoris que s’imparteixen a l’INS Josep Vallverdú:
    Programa de Formació Professional Inicial: Auxiliar de reparació i Manteniment de Vehicles Lleugers
    Batxillerat: Humanístic, Social i Científic-Tecnològic
    Cicles formatius de Grau Mitjà: Gestió administrativa, Instal·lacions elèctriques i automàtiques, i Olis i vins
    Cicles formatius de Grau Superior: Vitivinicultura, i Processos de la indústria alimentària (olis)

No cal dir que us hi esperem!

L’alumnat del 2n de batxillerat científic realitza una sortida a la Noguera per visitar el CREBA i el Centre d’Interpretació de l’Or del Segre

El dijous 29 d’abril de 2021, els alumnes de 2n de Batxillerat A van realitzar una sortida per a visitar el Centre de Recerca Experimental Biomèdica Avançada (CREBA) i el Centre d’Interpretació de l’Or del Segre.

Al CREBA, després d’una presentació de les activitats de recerca que s’hi realitzen, els alumnes van poder conèixer en detall l’equipament present als quiròfans del Centre i l’utillatge quirúrgic utilitzat tant a la cirurgia oberta com a la cirurgia laparoscòpica. A continuació, van realitzar un taller de nusos quirúrgics i, per acabar, van posar a prova la seva habilitat amb els simuladors de laparoscòpia.

Al Centre d’Interpretació de l’Or del Segre, l’alumnat de Ciències de la Terra va poder veure una mostra de les diferents cultures que han explotat l’or contingut a les aigües del riu Segre provinent de l’erosió de la serralada dels Pirineus, des de l’època romana, passant per l’època andalusina, fins l’actualitat. Un cop vista l’exposició, l’alumnat va participar en l’activitat de recerca d’or. Amb una mica de sorra aurífera, un àbac (batea), i uns safareigs, van poder viure de primera mà la febre de l’or , enduent-se cap a casa unes petites palletes d’autèntic or del Segre.

Si voleu reviure la seva experiència en aquesta sortida a la Noguera, no dubteu a visitar la següent galeria fotogràfica.

Les alumnes Anna Capdevila i Maria Miquel, guardonades en el marc del Premi Sambori 2021 de narrativa escolar dels Països Catalans

Les alumnes del nostre institut, Anna Capdevila i Piñol, de 4t d’ESO A, i Maria Miquel i Argerich, de 1r d’ESO A, han estat vist reconegudes les narracions que van presentar a concurs en el marc de l’edició de 2021 del Premi Sambori de narrativa escolar.

El Premi Sambori és l’únic premi de narrativa en català dirigit al conjunt dels centres educatius dels Països Catalans. La participació en aquest certamen ha anat en augment any rere any i en l’edició passada es va arribar a la participació total de 140.000 alumnes, una xifra que el converteix en el premi literari escolar amb més participació d’Europa.

Les estudiants del nostre centre han estat distingides per la federació de Ponent d’Òminum Cultural, l’entitat responsable d’organitzar la fase comarcal del concurs a les nostres contrades. Properament, aquesta mateixa entitat organitzarà un acte de lliurament de premis d’acord amb les mesures sanitàries vigents que oportunament serà comunicat.

Des de l’Institut Josep Vallverdú volem felicitar l’Anna Capdevila i la Maria Miquel per les seves narracions però també al seminari de català, responsable de promocionar aquest singular premi entre l’alumnat del nostre centre. Una excel·lent manera d’apropar-lo a la creació literària. Per molts anys!

Un mural realitzat per Sant Jordi inicita a la descoberta del món dels contes

En ocasió de la diada de Sant Jordi de 2021, un grup d’alumnes de l’Institut Josep Vallverdú, principalment de 4t d’ESO, coordinats per la professora de llengua castellana, Ester Cano, va realitzar un mural al pati del centre.

L’objectiu d’aquesta nova intervenció artística que decora el nostre institut és incitar a la descoberta del món dels contes gràcies a una imatge amb els símbols principals de Sant Jordi (la rosa, el drac, el llibre) però també del tradicional inici dels contes en les diferents llengües que s’estudien al centre. És a dir, en català, en castellà, en llatí, en anglès i en francès.

Amb aquest “Hi havia una vegada…”, doncs, l’alumnat i la professora responsables del mural ens volen convidar a descobrir l’apassionant món de la lectura.

Si voleu reviure el procés d’elaboració del mural, no dubteu a visitar la següent galeria fotogràfica.

Cofinada la classe de 2n d’ESO B per un nou cas positiu de Covid-19

El coneixement, el divendres 23 d’abril de 2021, d’un nou cas positiu per Covid-19 a la classe de 2n d’ESO B ha provocat el confinament d’aquesta aula a partir de dilluns 26 d’abril.

Aquesta situació fa que l’alumnat d’aquesta classe segueixi, a partir d’aquest mateix dia, les classes de manera telemàtica i d’acord amb el seu horari habitual, tot i que amb sessions un xic més curtes d’allò habitual per evitar una excessiva exposició a les pantalles.

Així mateix, els i les alumnes d’aquesta classe seran cridats, properament, per tal de realitzar la prova PCR.

Amb aquesta classe, ja són 4 els grups confinats durant aquesta quarta onada de la pandèmia. Una xifra que s’eleva fins als 26 si comptem els que s’han hagut de confinar des de l’inici de l’actual curs acadèmic.

40 anys d’història del Vallverdú (26): Sant Jordi, la gran cita de la cultura popular a l’institut

En els més de quaranta anys d’història de l’Institut Josep Vallverdú, la diada de Sant Jordi ha ocupat sempre un espai d’allò més rellevant en el calendari del centre. La festa cultural catalana per excel·lència s’ha celebrat contínuament i de manera molt entusiasta al nostre institut, ja sigui el mateix 23 d’abril, amb el nom tradicional de Sant Jordi, o el el divendres més proper a la gran festa del llibre i la rosa, amb la denominació de Festa de la Primavera.

El Sant Jordi ha estat tradicionalment un punt de trobada de la cultura popular catalana. Hi ha hagut sardanes, acompanyades fins i tot d’una cobla, com va ser el cas de la celebració de 1989, en què l’alumna Anna Maria Teixidó va exercir de princesa i va ser rescatada per tot un cavaller, amb cavall inclòs, com es pot veure en la imatge que encapçala aquest text, en una de les recreacions més reeixides de la llegenda que es troba a l’orígen d’aquesta festa. Però més enllà de les sardanes hi ha hagut també grallers, diables, foc, batucades, actuacions musicals… En fi, totes les expressions possibles de la cultura popular.

A l’institut, Sant Jordi servia també per lliurar els trofeus de les apassionants 24 Hores d’esport i per distingir a l’alumnat més virtuós amb les lletres gràcies a la concessió dels Premis Literaris, tant en prosa com en poesia, en les diferents llengües que s’imparteixen a la casa. Una diada que mesclava cultura i esport, amb partits de diferents disciplines al pati del centre, però també amb les tradicionals paradetes de llibres i roses i amb algunes presentacions de llibres del professorat escriptor de la casa, del qual serà obligat que parlem en una futura ocasió.

Com hem dit, però, la cultura popular ocupava un espai preferent en aquesta festa com ho demostra la inauguració del drac del centre, el 1998, dissenyat per la professora de dibuix Montse Filella amb la col·laboració del professor de tecnologia Amadeu Bonet, o el baptisme, el 2012, d’un gegant representant la figura de Josep Vallverdú, realitzat per l’aleshores alumne de 2n de Batxillerat Jordi Arnau Espluga, avui un prestigiós constructor de gegants, en el marc d’un treball de recerca tutorat pel gironí Jordi Ribas, professor de dibuix que va ser responsable de diverses intervencions artístiques que avui encara perduren al centre.

Tot plegat, una bona mostra del compromís, durant quatre dècades, de l’Institut Josep Vallverdú amb les diferents expressions de la cultura popular catalana. Un compromís que, evidentment, el centre vol mantenir durant la molta història que encara li queda per escriure.

Un muntatge musical fet a partir de la percussió amb el cos posa ritme al Sant Jordi de 2021

A iniciativa de la professora de música, Teresa M. Coca, l’alumnat de l’Institut Josep Vallverdú ha realitzat un muntatge musical per celebrar la diada de Sant Jordi basat en la percussió feta amb diferents parts del cos.

Amb la cançó “Músic de carrer” de Txarango com a fons musical, els diferents grups classe que estudien música al nostre centre han realitzat l’original muntatge musical que podeu veure en el vídeo que encapçala aquesta entrada.

Una excel·lent manera, doncs, de posar música a la gran festa de la cultura que representa la celebració de Sant Jordi a Catalunya.