Sortida del projecte “Apadrinem el Patrimoni” amb 1r de l’ESO

patrioni1El dimecres 9 de maig, l’alumnat de 1r d’ESO juntament amb els seus tutors/es i professorat de les matèries que formen part del projecte , van fer una sortida per descobrir, donar visibilitat i posar en valor alguns dels elements patrimonials de la nostra comarca.

La sortida va començar amb una primera parada a Bovera per després dirigir-se cap a la Granadella, on van fer una caminada fins a l’espai natural de l’associació TRENCA. Allí van poder veure part del patrimoni agrari, com per exemple: la recuperació d’oliverars centenaris que ara tornen a produir mitjançant l’agricultura ecològica, l’engegada i potenciació de projectes de producció ecològica, agrícola o animal, i la ramaderia asinal rústica que controla les males herbes  alhora que esdevé una font d’adob ecològic per a les finques. Quant al patrimoni paisatgístic, van poder conèixer el treball que es realitza sobre la conservació i potenciació de la vegetació autòctona, a més de la prevenció d’incendis forestals (neteges, clares, podes).  En relació al patrimoni natural, es va observar la col·locació de caixes-niu i instal·lacions per a l’alliberament d’ocells fringíl·lids, la recuperació d’antics abeuredors, la creació de petites basses per garantir punts d’aigua per a ocells i mamífers i llocs de reproducció per a amfibis i invertebrats; també la reserva genètica i cria en semi-llibertat de la tortuga mediterrànea (Testudo hermanni hermanni), com a suport al projecte de reintroducció de la espècie a Catalunya. I finalment, com a patrimoni cultural, vam poder recavar informació sobre  la restauració de cabanes, aljubs, murs i rastells de pedra seca;  al temps que féiem la reflexió al voltant  de la cultura de l’aprofitament de l’aigua de pluja.

La tarda va estar dedicada al Centre d’interpretació de la pedra seca de Torrebesses i al  Centre d’Interpretació de les pintures rupestres de la Roca dels moros al Cogul.

El nostre alumnat va poder gaudir de l’entorn proper i, en alguns casos, desconegut. El resultat del seu treball de camp el veurem reflectit properament en el projecte Apadrinem el patrimoni de Les Garrigues, el qual venim desenvolupant al llarg del curs.

Galeria d’imatges