Txema, el bruixot de l’amor

Durant l’últim claustre de professors del primer trimestre vam tenir l’oportunitat d’assistir a una exhibició magistral de màgia i matemàtiques.

El professor Txema Jornet, amb barret i armilla, va repartir quatre cartes de la baralla als més de 50 professors del claustre. Amb les seves arts de bruixot i científic va realitzar un sorprenent truc que va deixar a tots els presents amb la boca oberta. El millor de tot va ser quan va pronosticar que aquells que realitzessin bé el truc guanyarien setmanes d’amor idíl·lic gràcies a les bones arts del nostre bruixot particular.

Mosquis. Redacció

Ja som eTwinners! 

Aquest passat mes de novembre, els alumnes de 1r d’ ESO E de l’Institut Vila-seca, des de l’assignatura de llengua castellana,  han tingut la seva primera experiència amb la plataforma europea eTwinning. En aquesta plataforma, els alumnes aprenen continguts col·laborant amb altres països europeus. Aquesta vegada, amb els 51 països col·laboradors hem compartit les nostres tradicions en les dates de Tots Sants. Tota una gran experiència que un cop descoberta ja no deixarem d’utilitzar!

Montse Marsal. Coordinadora eTwinning.

Revoluciona el gènere

La Direcció General de Joventut ofereix tallers de prevenció de violències masclistes als instituts de Catalunya amb l’objectiu de facilitar eines i recursos per abordar les desigualtats de gènere i les violències associades en l’àmbit educatiu.

En el nostre centre es realitzaran tres tallers de dues hores dirigits a alumnes de quart que es dinamitzaran a través d’eines com el vídeo fòrum, el debat en grup, el teatre, el dibuix, etc. Hi haurà una sessió prèvia amb el tutor i una sessió d’avaluació final. Prèviament, tots els professors del claustre van tenir una reunió informativa amb la coordinadora del programa.

L’àmbit educatiu, i el treball conjunt amb la gent jove, és un espai fonamental d’actuació per erradicar aquest fenomen i lluitar contra els estereotips i les desigualtats de gènere, les relacions de poder, les violències masclistes… i construir relacions més justes, equitatives i lliures.

Mosquis. redacció

Decoració de Nadal a l’entrada de l’institut

Un altre any el Nadal ha arribat al nostre institut i el vestíbul d’entrada s’ha decorat amb motius nadalencs. Des de l’àrea de matemàtiques i de visual i plàstica s’han realitzat els ornaments que reben a tots els qui entren al centre.

Tenim un arbre al plafó de suro que han realitzat els alumnes de primer i tercer. La professora Marina Sánchez els va proposar decorar unes rosasses o mandales que finalment s’han aprofitat per simular un arbre de Nadal ben acolorit.

D’altra banda, la professora Sònia Verde està treballant la geometria descriptiva amb els alumnes de primer. S’han dedicat a retallar figures de paper que simulen els flocs de neu i així els alumnes adquireixen una visió més espacial dels conceptes treballats a classe. Amb l’ajuda dels professors de matemàtiques es va completar la instal·lació amb un arbre en forma de con sobre el qual s’ha dipositat la neu de cotó.

És la millor manera d’acomiadar el primer trimestre i donar la benvinguda a les festes de Nadal que ja truquen a la porta.

Mosquis. Redacció

Guanyadors de la cistella de Nadal

Els números que han resultat guanyadors en el sorteig de les cistelles de Nadal de l’Institut Vila-seca són els següents

1r premi 4408
2n premi 5408
3r premi 3408

Data límit recollida dels premis: 15 de gener de 2020.

 

Enhorabona als guanyadors!!!

Tenim estudiants del Màster en pràctiques 

Aquest curs el nostre centre acull set estudiants de Màster de professorat procedents de la URV, la UAB i la Universitat Pompeu Fabra.

Aquests aspirants a professors han de fer un mínim de 170 hores de formació amb pràctiques al centre acompanyats en tot moment pel seu professor- tutor. Això vol dir que no  només han d’assistir a les classes amb alumnes sinó que han de conèixer el dia a dia i assistir a reunions d’equip docent, juntes d’avaluació, claustres o consells escolars.

Aquesta activitat és un requisit obligatori del Màster per tenir accés a la carrera docent.

A més, els estudiants hauran de preparar una unitat didàctica i impartir-la als nostres alumnes.

El nostre institut creu que és molt positiu oferir aquesta possibilitat ja que és molt important per als futurs professors conèixer en la seva pròpia pell la realitat de les aules i passadissos d’un centre de secundària.

Mosquis.Redacció

Cistella de Nadal de 4t d’ESO

Aquests són els tres premis que els alumnes de 4t de l’INS Vila-seca sortegen per Nadal per recaptar diners per al seu viatge de fi d’etapa.

El sorteig es realitzarà el dia 17 de desembre de 2019.

El primer premi (cistella pernil) coincidirà amb les 4 últimes xifres del  número de la ONCE que hagi resultat premiat aquell dia. El segon premi (cistella torrons) serà el resultant de la suma del número premiat + 1000. I el tercer premi (cistella licors) correspondrà al resultat de restar 1000 al número premiat.

Animeu-vos que encara queden números!!!

Minut de silenci per a Clemente Saiz 

El passat 20 de novembre, alumnes, professors i personal de l’institut ens vam reunir al pati del centre per donar l’últim adéu al Clemente Saiz, el nostre entranyable professor de matemàtiques.

 El Clemente se n’ha anat després d’una llarga lluita contra la malaltia.

La directora del centre i dos alumnes, en representació de tota la comunitat educativa, van llegir unes emotives paraules en record del nostre apreciat company.

El professor serà recordat pels alumnes pel seu treball i interès en fer comprendre les matemàtiques amb un estil directe que connectava amb els joves. Sempre tenia un moment per aclarir un o altre concepte. Com a company, recordarem els seus comentaris entre irònics i humorístics a la sala de professors. I per sobre de tot la seva càlida humanitat.

Fins sempre, Clemente, al capdavall mai te n’aniràs.

Mosquis. Redacció

Primera reunió dels delegats mediambientals

L’INS Vila-seca té delegats mediambientals (un per curs) i de vegades també un sotsdelegat. La seva missió és transmetre i implicar la classe en les diferents iniciatives i activitats mediambientals que realitza el nostre centre.

El dia 20 de novembre del 2019 es va fer una reunió amb l’objectiu que els delegats coneguessin el coordinador d’Escoles Verdes, Txema Jornet, i la directora, Mercedes Bermejo.

Es pretenia que els alumnes prenguessin protagonisme i aportessin les seves pròpies idees i iniciatives.

Entre les conclusions de la reunió es va arribar a l’acord de realitzar un decàleg informatiu per als professors del centre amb instruccions i idees perquè l’ institut sigui encara més verd. Propostes com aprofitar la llum solar i estalviar llum elèctrica o fer les fotocòpies a doble cara.

Una altra iniciativa original és realitzar vídeos de conscienciació, per exemple, per al reciclatge de les piles. Els encarregats de realitzar aquests videos serien els mateixos delegats mediambientals.

Molts ànims per a aquest grup de nois i noies, perquè la seva causa és la més urgent i solidària de totes.

Mosquis. Redacció.

Mapes gegants i estat de les democràcies al món 

Els alumnes de 3r d’ESO porten setmanes immersos en un projecte de geografia nou d’enguany: la realització, mitjançant un sistema rotatiu de grups, d’uns mapes gegants de geografia política. Es tracta d’una activitat cooperativa on la classe, repartida en grups de cinc, treballa un aspecte de cada continent.

Hem començat perfilant amb colors les fronteres de tots els estats, per després anomenar-los correctament en català. Després n’hem escrit les capitals i els habitants, posant atenció a l’any més actualitzat dels censos nacionals.

En una segona fase i gràcies a l’informe del 2018 de l’ONG Freedom House, hem enriquit el mapa amb la puntuació sobre 100 en relació a la qualitat democràtica de cada estat, calculat a partir de diferents ítems com el sufragi, la llibertat de premsa, el respecte pels drets humans o la separació de poders. Per últim, hem detallat les dues religions majoritàries de cada territori del món.

En aquest procés, llarg i engrescador, han sorgit múltiples descobriments: sorprendre’s per la quantitat d’estats insulars de petita mida a Oceania; les herències del colonialisme amb els territoris d’ultramar; l’existència d’estats no acceptats per tota la comunitat internacional, com Kosovo o el Sàhara Occidental; o la disputa fronterera a la zona del Caixmir.

Els mapes gegants es poden veure a les aules-classe de cada grup de 3r, on els estudiants els han penjat als murs. El projecte s’ha dut a terme en el marc de la matèria de Ciències Socials, impartida pels professors Francesca Bultó i Josep Roig.

Josep Roig, departament de Ciències Socials

El plaer d’experimentar la ciència

El dimarts 19 de novembre del 2019, els alumnes de segon es van desplaçar al campus científic tecnològic de la URV per assistir a una sessió de pràctiques dins de les activitats de la Setmana de la Ciència que se celebra des de fa anys durant el mes de novembre.

Els nostres alumnes van rebre, en primer lloc, una xerrada amb atractius experiments sobre la taula periòdica (recordem que se celebra el 150è aniversari de la seva creació).

Més tard, a l’edifici del CRAI, els nois i noies van gaudir de dues experiències de laboratori. D’una banda, van analitzar les diferències entre sabons i detergents i la seva capacitat de netejar greixos. Després, van fer alguns muntatges de circuits amb resistències, díodes i llums LED. Sobretot van experimentar per primera vegada amb un dels materials de major aplicació i projecció en el futur: el grafè.

En acabar, algun dels alumnes va comentar que en un futur li agradaria estudiar en aquest Campus. Aquest és un altre dels objectius: motivar els estudiants per tal de continuar els seus estudis un cop acabada l’ESO.

Andreu Faro, Laura Nomen, Xavi Queralt. Departament de Ciències Naturals.

La millor vacuna contra els rumors racistes 

Al passadís que va del hall al gimnàs de l’institut hi ha muntada, des del 16 de novembre, una petita exposició anomenada “STOP rumors racistes”. Es tracta d’un panell on alumnes, professors, treballadors i famílies poden llegir quatre articles periodístics on es desmunten afirmacions falses que criminalitzen les persones migrades i que sovint es repeteixen sense parar-nos a contrastar-ne les dades.

Els textos, extrets del mitjà independent de periodisme d’investigació CRÍTIC, se centren en demostrar amb dades la falsedat de rumors en relació a la immigració. Alguns d’ells serien els tractes de favor en ajudes socials o l’incompliment de la normativa legal en relació a negocis de cara al públic.

El panell es va inaugurar el passat 16 de novembre, el Dia Internacional per a la Tolerància. Segons la declaració de l’ONU, la tolerància “no és indulgència o indiferència, sinó respecte i  saber apreciar la riquesa i varietat de les cultures del món i les diferents formes d’expressió dels éssers humans”.

L’exposició ha estat organitzada per la Comissió d’Inclusió de l’institut, la qual ha dedicat el primer trimestre a treballar aspectes relacionats amb l’agenda antiracista.

Josep Roig. Comissió d’Inclusió.

Raquetes per als alumnes de segon

Matinal de tennis i pàdel al club Tennis Roda de Berà amb els alumnes de 2n d’ESO. Durant tot el matí vam poder gaudir d’esports de raqueta, com el tennis i el pàdel. Feia

un dia excel·lent per a poder jugar a raquetes i els nens i nenes van fer partidets i jocs durant gairebé 4 hores amb una pausa intermitja per esmorzar.

Agrair al professorat que va col·laborar en la sortida: Txema Jornet, Anna Gómez, August Ferrer i Ramon Meroño.

Departament d’Educació Física

Raquetes per als alumnes de segon

Panellets cooperatius 

Panellets cooperatius 

Aquest últim dimecres d’octubre, els alumnes del PFI i alguns companys de l’Aula d’Acollida hem realitzat una activitat conjunta per apropar-nos i conèixer millor la tradició de la Castanyada. Així que hem posat les mans a la massa… i tots a fer panellets!!

Prèviament, als alumnes d’Aula d’Acollida se’ls havia parlat d’aquesta tradició catalana i se’ls havia explicat com se celebra el dia de Tots Sants en diferents zones del món: el Magosto a Astúries o Galícia; a Xina, el Festival de Ching Ming; a Mèxic, el Día de los Muertos; a l’ Índia, el Mahalaya; i als països anglosaxons, Halloween. Moltes d’ aquestes celebracions provenen dels celtes i la celebració del Samhain.

Els alumnes del PFI, que ja havien practicat anteriorment, han facilitat la recepta dels panellets als companys de l’Aula d’Acollida i han esdevingut els mentors de l’activitat. En grupets reduïts, hem practicat la recepta entre tots, cuinat i experimentat l’experiència, i el millor per a tothom… degustar una molt bona feina en equip.

Judit Arbonès, Sílvia Bonet.

Exposició de còmics de primer d’ ESO

Durant les primeres setmanes de curs, el Departament de Llengua Castellana ha proposat als alumnes de primer  la realització d’un còmic. El llenguatge narratiu en vinyetes és part del temari del curs però, a més, aquesta activitat és una bona excusa per tal de fomentar el treball en grup i el coneixement mutu dels alumnes que acaben d’arribar al nostre institut.

En primer lloc, els alumnes reben les nocions més importants de com desenvolupar una història en un còmic. A continuació, els estudiants comencen la feina i en grups de dos o tres concreten una història en vinyetes. El guió inicial és corregit per la professora corresponent i a continuació passen a la part gràfica, on els joves hauran de plasmar amb diàlegs i dibuixos la seva proposta.

El resultat el podem contemplar a l’entrada de l’institut, on trobarem penjats els diferents còmics realitzats pels nostres alumnes de primer.

El Departament de Llengua Castellana valora molt positivament aquest iniciativa ja que ha servit perquè els nois i noies nouvinguts es coneguin i fins i tot es formin grups d’amics que ara són inseparables. Amb tot, els joves han tingut l’oportunitat de desenvolupar les seves dots narratives tant escrites com dibuixades en un llenguatge, el dels dibuixos, que els és molt pròxim.

Mosquis. Redacció.

El racó de la Biblioteca Pública 

Com cada curs, la Biblioteca Pública de Vila-seca ens apropa part del seu material. Durant unes setmanes podrem gaudir a l’entrada de l’ institut d’alguns llibres molt interessants de cuina, invents, zoologia, còmics…

 Podeu fullejar-los tranquil·lament i si teniu ganes de llegir-ne algun podeu agafar-lo en préstec com si fos un dels llibres del centre.

 Què heu de fer? Passar per la nostra biblioteca a l’hora del pati amb el llibre triat i dir que el voleu agafar. El funcionament és el mateix: disposeu de 15 dies per llegir-lo a casa.

Rosa Blaya. Coordinadora de la biblioteca.

Estada d’immersió lingüística en llengua anglesa per als alumnes de tercer

El nostre Institut ha obtingut  llum verda per a un programa d’immersió en llengua anglesa en un alberg de la Generalitat de Catalunya. És un programa del Ministerio de E ducación (MEC) amb ccoperació del Departament d’Educació i de l’Agència Catalana de la Joventut. Compta amb ajuda de la Unió Europea.

Els nostres alumnes faran una estada de tres dies sota la temàtica “Reports-Research”. Els joves treballaran en la realització d’un programa televisiu íntegrament en anglès.

La iniciativa està subvencionada per als alumnes que tan sols s’han de fer càrrec del transport.

El programa s’adreça sobretot a alumnes que tinguin alguna dificultat en l’aprenentatge de la llengua anglesa. Per ara les inscripcions van força bé: tenim 55 alumnes apuntats, la qual cosa garanteix el projecte.

Des de l’institut s’han proposat unes dates i uns albergs de destí; ara estem a l’espera de la resposta. Només quedarà fer les maletes.  Ready, steady, go!

Mosquis. Redacció

Visita a la casa i arxiu de Joan Maragall

El passat dijous, 10 d’octubre, els alumnes de la matèria optativa de Literatura Catalana de 2n de Batxillerat van poder gaudir d’una interessant visita a la casa i arxiu del poeta Joan Maragall, de qui estudiem en aquest primer trimestre la seva obra Visions & Cants.

Un dels nets del poeta, Pere Maragall, va ser l’encarregat de fer-nos la visita guiada i de mostrar-nos les principals estances de la casa, així com fotografies i records relacionats amb el seu avi.

La visita també va servir per veure alguns edificis emblemàtics del Modernisme català, com la Casa Batlló, la Casa Ametller, la Pedrera o la Joieria Masriera.

Esperem que el proper any els alumnes d’aquesta assignatura puguin tornar a realitzar aquesta sortida tan profitosa.

Ruth Segado. Departament de Català.

Aprenem, interpretem i ens coneixem

Els alumnes de 1r ESO A han tingut l’oportunitat de conèixer-se millor gràcies a la posada en escena d’un tema curricular de l’assignatura de llengua catalana: l’entrevista.

A través d’aquest text conversacional els nois i noies d’aquesta classe es van agrupar en parelles per fer-se preguntes tant professionals com  personals. El resultat: una magnífica interpretació entre l’entrevistat/da i l’entrevistador/a que va permetre la coneixença entre ells i una millor cohesió de tot el grup.

Montse Marcè, tutora de 1r ESO A

Setmana pel clima

Setmana pel clima

Del 24 al 27 de setembre, els alumnes, els professors i el PAS del centre van realitzar una sèrie d’accions reivindicatives durant la setmana pel clima, que s’adreçaven a la lluita contra el canvi climàtic. Totes aquestes accions es van dur a terme per fer-nos… Llegeix més»

Fomentant vocacions en ciència i tecnologia

Aquest ja és el quart curs que el nostre institut participa en el programa ACTI-Aliança STEM. Aquest projecte té com a  objectiu fomentar vocacions en les àrees de la ciència, la tecnologia i les matemàtiques. És una iniciativa de la Generalitat de Catalunya i de… Llegeix més»