Raquetes per als alumnes de segon

Panellets cooperatius 

Panellets cooperatius 

Aquest últim dimecres d’octubre, els alumnes del PFI i alguns companys de l’Aula d’Acollida hem realitzat una activitat conjunta per apropar-nos i conèixer millor la tradició de la Castanyada. Així que hem posat les mans a la massa… i tots a fer panellets!!

Prèviament, als alumnes d’Aula d’Acollida se’ls havia parlat d’aquesta tradició catalana i se’ls havia explicat com se celebra el dia de Tots Sants en diferents zones del món: el Magosto a Astúries o Galícia; a Xina, el Festival de Ching Ming; a Mèxic, el Día de los Muertos; a l’ Índia, el Mahalaya; i als països anglosaxons, Halloween. Moltes d’ aquestes celebracions provenen dels celtes i la celebració del Samhain.

Els alumnes del PFI, que ja havien practicat anteriorment, han facilitat la recepta dels panellets als companys de l’Aula d’Acollida i han esdevingut els mentors de l’activitat. En grupets reduïts, hem practicat la recepta entre tots, cuinat i experimentat l’experiència, i el millor per a tothom… degustar una molt bona feina en equip.

Judit Arbonès, Sílvia Bonet.

Exposició de còmics de primer d’ ESO

Durant les primeres setmanes de curs, el Departament de Llengua Castellana ha proposat als alumnes de primer  la realització d’un còmic. El llenguatge narratiu en vinyetes és part del temari del curs però, a més, aquesta activitat és una bona excusa per tal de fomentar el treball en grup i el coneixement mutu dels alumnes que acaben d’arribar al nostre institut.

En primer lloc, els alumnes reben les nocions més importants de com desenvolupar una història en un còmic. A continuació, els estudiants comencen la feina i en grups de dos o tres concreten una història en vinyetes. El guió inicial és corregit per la professora corresponent i a continuació passen a la part gràfica, on els joves hauran de plasmar amb diàlegs i dibuixos la seva proposta.

El resultat el podem contemplar a l’entrada de l’institut, on trobarem penjats els diferents còmics realitzats pels nostres alumnes de primer.

El Departament de Llengua Castellana valora molt positivament aquest iniciativa ja que ha servit perquè els nois i noies nouvinguts es coneguin i fins i tot es formin grups d’amics que ara són inseparables. Amb tot, els joves han tingut l’oportunitat de desenvolupar les seves dots narratives tant escrites com dibuixades en un llenguatge, el dels dibuixos, que els és molt pròxim.

Mosquis. Redacció.

El racó de la Biblioteca Pública 

Com cada curs, la Biblioteca Pública de Vila-seca ens apropa part del seu material. Durant unes setmanes podrem gaudir a l’entrada de l’ institut d’alguns llibres molt interessants de cuina, invents, zoologia, còmics…

 Podeu fullejar-los tranquil·lament i si teniu ganes de llegir-ne algun podeu agafar-lo en préstec com si fos un dels llibres del centre.

 Què heu de fer? Passar per la nostra biblioteca a l’hora del pati amb el llibre triat i dir que el voleu agafar. El funcionament és el mateix: disposeu de 15 dies per llegir-lo a casa.

Rosa Blaya. Coordinadora de la biblioteca.

Estada d’immersió lingüística en llengua anglesa per als alumnes de tercer

El nostre Institut ha obtingut  llum verda per a un programa d’immersió en llengua anglesa en un alberg de la Generalitat de Catalunya. És un programa del Ministerio de E ducación (MEC) amb ccoperació del Departament d’Educació i de l’Agència Catalana de la Joventut. Compta amb ajuda de la Unió Europea.

Els nostres alumnes faran una estada de tres dies sota la temàtica “Reports-Research”. Els joves treballaran en la realització d’un programa televisiu íntegrament en anglès.

La iniciativa està subvencionada per als alumnes que tan sols s’han de fer càrrec del transport.

El programa s’adreça sobretot a alumnes que tinguin alguna dificultat en l’aprenentatge de la llengua anglesa. Per ara les inscripcions van força bé: tenim 55 alumnes apuntats, la qual cosa garanteix el projecte.

Des de l’institut s’han proposat unes dates i uns albergs de destí; ara estem a l’espera de la resposta. Només quedarà fer les maletes.  Ready, steady, go!

Mosquis. Redacció

Visita a la casa i arxiu de Joan Maragall

El passat dijous, 10 d’octubre, els alumnes de la matèria optativa de Literatura Catalana de 2n de Batxillerat van poder gaudir d’una interessant visita a la casa i arxiu del poeta Joan Maragall, de qui estudiem en aquest primer trimestre la seva obra Visions & Cants.

Un dels nets del poeta, Pere Maragall, va ser l’encarregat de fer-nos la visita guiada i de mostrar-nos les principals estances de la casa, així com fotografies i records relacionats amb el seu avi.

La visita també va servir per veure alguns edificis emblemàtics del Modernisme català, com la Casa Batlló, la Casa Ametller, la Pedrera o la Joieria Masriera.

Esperem que el proper any els alumnes d’aquesta assignatura puguin tornar a realitzar aquesta sortida tan profitosa.

Ruth Segado. Departament de Català.

Aprenem, interpretem i ens coneixem

Els alumnes de 1r ESO A han tingut l’oportunitat de conèixer-se millor gràcies a la posada en escena d’un tema curricular de l’assignatura de llengua catalana: l’entrevista.

A través d’aquest text conversacional els nois i noies d’aquesta classe es van agrupar en parelles per fer-se preguntes tant professionals com  personals. El resultat: una magnífica interpretació entre l’entrevistat/da i l’entrevistador/a que va permetre la coneixença entre ells i una millor cohesió de tot el grup.

Montse Marcè, tutora de 1r ESO A

Setmana pel clima

Setmana pel clima

Del 24 al 27 de setembre, els alumnes, els professors i el PAS del centre van realitzar una sèrie d’accions reivindicatives durant la setmana pel clima, que s’adreçaven a la lluita contra el canvi climàtic. Totes aquestes accions es van dur a terme per fer-nos… Llegeix més»

Fomentant vocacions en ciència i tecnologia

Aquest ja és el quart curs que el nostre institut participa en el programa ACTI-Aliança STEM. Aquest projecte té com a  objectiu fomentar vocacions en les àrees de la ciència, la tecnologia i les matemàtiques. És una iniciativa de la Generalitat de Catalunya i de… Llegeix més»

Inici de curs al nostre institut 

El curs es va iniciar amb la normalitat habitual el dia 12 de setembre de 2019. Aquest any, el nostre centre ha notat un notable increment de les matrícules: és el primer curs que tenim cinc grups al nivell de primer d’ESO.

Seguim mantenint amb il·lusió diferents programes (Escoles Verdes, Pla d’entorn de Vila-seca, Foment de la ciència i la tecnologia, Pla català de l’esport, biblioteca, etc.)

Com a novetat, es tirarà endavant una estada formativa d’immersió en anglès per als alumnes de tercer.

Tenim una nova comissió, la comissió d’inclusió, que promourà valors socialment positius entre els nostres alumnes.

De ben segur, durant el curs, sorgiran més iniciatives que facin dels nostres alumnes uns ciutadans ben formats i socialment compromesos amb el seu entorn.

Mosquis. Redacció.

Distinció PAU 2019 per a Mireia Oncins da Mota de l’institut Vila-seca

La nostra alumna Mireia Oncins Da Mota Barbosa va rebre el passat 19 de juliol  la distinció de PAU 2019 de mans de les autoritats i representants del món educatiu, universitari i polític en una acte de lliurament  a L’Auditori de Barcelona. El motiu va ser un 9,5 en la fase general de les proves d’accés a la Universitat. Segons la coordinadora de les PAU a Catalunya, la distinció pot ser conseqüència d’una tasca formativa d’equip desenvolupada amb rigor, constància i eficàcia.

Però nosaltres sabem del cert que la nota obtinguda per la Mireia és fruit de l’esforç i dedicació de l’alumna i el suport de la seva família.

Aprofitem per felicitar-nos tots nosaltres: alumna, família i la comunitat educativa de l’Institut Vila-seca.

 

Mercedes Bermejo, Directora.

Obres del Renaixement, a ulls dels experts

Els alumnes de 3r d’ESO s’han convertit en uns experts de l’art del Renaixement i, com a tals, ho han demostrat amb unes lliçons d’autèntics sobre algunes obres mestres d’aquest període històric. Utilitzant l’aplicació digital Voicethread, cada alumne ha creat una presentació on explica el significat, la forma i el valor d’una obra mestra d’artistes com Tizià, Rafael, Giorgione, Bramante o Miquel Àngel, entre d’altres.

El treball, desenvolupat dins l’assignatura de Ciències Socials, ha permès als alumnes conèixer més a fons les característiques d’aquest moviment artístic, així com per desenvolupar la competència digital i l’expressió oral. Podeu veure algunes de les formidables presentacions fent clic en els següents enllaços:

L’Anunciació de Fra Angelico

Lavatori de peus de Tintoretto

Les noces de Canà de Il Veronese

La porta del paradís de Ghiberti

L’origen de la Via Làctia de Tintoretto

La flagel·lació de Crist de Piero della Francesca

Josep Roig. Departament de Ciències Socials.

Coneixem el Parc de la Torre d’en Dolça

Dins de les activitats del Pla d’Entorn promogudes per l’Ajuntament de Vila-seca, cada curs els nostres alumnes realitzen una visita al Parc de la Torre d’en Dolça.

L’activitat s’inicia a primera hora amb una xerrada per part de les monitores sobre l’aigua i les seves propietats. És una xerrada de caràcter pràctic on els alumnes, a l’aula, analitzen diferents paràmetres de l’aigua.

Seguidament, els estudiants es dirigeixen al parc on,  guiats per les monitores,  aprofundeixen en el coneixement d’aquesta àrea que habitualment visitem el dia de les curses de cavalls, durant la Festa Major de Sant Antoni.

Els joves aprenen sobre el terreny diferents qüestions sobre natura, botànica o fauna que pot trobar-se en aquest espai natural. L’objectiu és aprofundir en el coneixement d’aquesta zona verda per a estimar-la, protegir-la i, en definitiva, posar-la en valor com a espai privilegiat del qual gaudim els vila-secans.

Mosquis. Redacció.