Tancament de l’Institut

 

Us informem que, per indicació del Departament d’Educació, i en relació a les mesures de contenció respecte del Covid-19, el centre romandrà tancat a partir del divendres 13 de març i fins el 27 de març, ambdós inclosos.

A mesura que rebem notícies, us continuarem informant via correu electrònic, la nostra pàgina de Facebook, Instagram i aquí mateix.

Us agraím la vostra comprensió i col·laboració.

Mercedes Bermejo,

Directora.

Vaga d’estudiants

Us informem que avui divendres, 6 de març, hi ha convocada una vaga d’estudiants en favor dels drets de la dona i contra la discriminació per motius de gènere.

La biblioteca i el treball de recerca

Un dels grans reptes dels alumnes de 1r de batxillerat és el treball de recerca, conegut popularment entre el món educatiu com a treball de recerca (TDR). Ja no és el fet d’investigar, elaborar el treball, redactar-lo i exposar-lo, sinó que primer cal fer-ne una tria. És per aquest motiu que el dimarts dia 25 de febrer, els dos cursos de 1r de batxillerat van fer una sortida a la biblioteca municipal per tal d’assistir a una xerrada sobre el treball de recerca. La finalitat: mostrar i oferir una sèrie de recursos perquè els alumnes tinguin tot tipus de facilitat per encarar aquest desafiament que se’ls presenta ara.

Francesc Botella, Montse Marcè, Jaume Valls i Sònia Verde

Profe, farem una explosió al laboratori?

Hi ha dues preguntes que pràcticament la totalitat d’alumnes de química acostumen a fer en un moment o  altre. La primera és: ens hem d’aprendre la taula periòdica? I la segona: farem alguna explosió? Doncs bé, les respostes són: no, no cal aprendre la taula periòdica de memòria i la segona: és clar que farem alguna explosió! És la millor manera d’entendre que en una reacció química s’intercanvia energia en forma de so, calor i llum.

L’explosió més espectacular ha estat la d’hidrogen en combinació amb l’oxigen. Aquesta reacció química és la que impulsa els coets cap a l’espai.

Una altra reacció molt fàcil de fer a casa és la combinació de vinagre i bicarbonat de sodi. Es produeix  gas diòxid de carboni que augmenta la pressió dins d’un matràs i fa sortir disparat el tap de suro.  Això s’ anomena convertir l’energia química en energia cinètica.

No hi ha dubte que l’experimentació pràctica en el laboratori és la millor manera d’entendre els conceptes i, sobretot, de motivar els nostres alumnes cap a la ciència.

Andreu Faro. Departament de Ciències Naturals.

Per amor a l’art

Per què enganyar-nos? Ens encanta guarnir l’institut amb els nostres projectes; ara bé: sempre pensant en una finalitat didàctica que ens ajudi a apropar-nos, a entendre l’art una mica més i, per suposat, treballar amb altres àmbits del coneixement com el matemàtic. Sí, sí …..ho heu sentit bé,matemàtiques i art! La nostra proposta transversal ha estat dissenyar diferents espais on el fil conductor ha estat L’AMOR. Des de l’optativa de matemàtiques han creat unes garlandes amb papiroflèxia i des d’arts plàstiques hem fet un mural amb diferents imatges d’obres artístiques on l’amor és l’element que dona sentit al conjunt. Aquestes imatges s’han vist reforçades amb frases de personatges coneguts de la història com ara escriptors, cantants i filòsofs….tot plegat una experiència molt enriquidora. Esperem amb entusiasme tornar-nos a reunir. Moltes gràcies a tothom, especialment a la col·laboració dels nostres alumnes i a la Rosario.

Sònia Verde i Marina Sánchez

Jaume Copons a l’Institut Vila-seca 

El dimecres 19 de febrer els alumnes de 4t d’ESO vam gaudir de la visita de l’escriptor Jaume Copons, autor del llibre La closca pelada dels cretins, llibre que hem llegit a classe seguint el currículum d’aquest curs.

La xerrada va durar una hora, una hora que es va fer curta gràcies a les explicacions de l’autor; unes explicacions que no van deixar indiferent a ningú: en 10 minuts va relatar-nos la seva vida d’una manera amena i divertida i després no va dubtar en respondre tots els dubtes que ens anaven sorgint.

Ens va agradar molt. Moltes gràcies, Jaume, per venir al nostre centre!

Helena Oncins, alumna de 4t d’ESO

EXPOTÈCNIC, la vida formativa després de l’ESO

El passat dimarts 18 de febrer, els alumnes de 4t d’ESO i del PFI vam anar d’excursió al Complex Educatiu de Tarragona (antiga Laboral) per conèixer millor quines opcions de formació hi ha després de la fi de l’etapa de Secundària.

La sortida, que forma part del pla d’orientació dels alumnes que acaben l’ESO, va començar amb una xerrada informativa sobre els diferents itineraris formatius postobligatoris. Aprofundir en les possibilitats que ofereixen els cicles formatius, les vies d’accés a la formació universitària o els barems per accedir a segons quins estudis van centralitzar la sessió.

Seguidament, el grup es va dividir en dos per a visitar complementàriament els instituts Cal·lípolis i Pere Martell, on es concentra bona part de l’oferta formativa de cicles formatius de grau mitjà i superior. L’alumnat i el professorat acompanyant van poder observar in situ les instal·lacions i el caràcter professionalitzador d’aquests itineraris.

Josep Roig. Tutor de 4t d’ESO A

Estimulem el gust per aprendre a través de l’art

A mitjans d’aquest trimestre, l’alumnat de tercer curs d’ESO ha presentat d’una forma molt atractiva i poc convencional  les  biografies dels artistes més destacats de la història de l’art. Molts d’ells s’han sentit atrets pels moviments artístics de principis del segle XX, artistes cubistes, impressionistes, fauvistes … Per altra banda també hem volgut donar presència a la  figura de la dona artista, silenciada i apartada tants anys dels llibres d’història. De la mateixa manera cal destacar els alumnes que s’han  deixat captivar pel clàssics, els mestres del Renaixement i el Barroc.

Tots els treballs s’han presentat en un suport tridimensional on els alumnes han demostrat una gran capacitat creativa i artística. Esteu tots convidats a gaudir d’aquesta exposició que de ben segur no us deixarà indiferents!

Marina Sánchez Bosch, professora de Visual i Plàstica.

Sortida Barcelona alumnes de Segon de Batxillerat

Com en anys anteriors, aprofitant que els alumnes de Segon de Batxillerat no tenen exàmens, hem fet una sortida al Caixafòrum, Pavelló Alemany i el MNAC per veure in situ les obres que entren a les PAU.
38 alumnes i dos professors hem pogut gaudir d’un dia assolellat i profitós que ens ha permès innovar tot introduint un joc de recerca de les obres de les PAU, i que ha guanyat l’equip format per la Marlise, la Quiying, l’Álex i l’Andrea, que van localitzar les tres obres i alguna més en un temps rècord.
La poca estona de tarda que van tenir lliure la van dedicar a conèixer millor Barcelona, perquè potser al setembre alguns d’ells hi aniran a estudiar.

Marina Sánchez, José A. Molet.

Círculo literario: Hachiko

Este trimestre los alumnos de 1º de ESO en lengua castellana hemos estado leyendo el libro Hachiko: el perro que esperaba. Esta vez hemos trabajado la lectura a través de un círculo literario.

Esta manera de trabajar se divide en dos fases. En la primera fase los alumnos nos agrupamos según nuestro rol: unos eran investigadores, preguntadores, enriquecedores de vocabulario, recopiladores de pasajes… y en el grupo trabajábamos juntos, compartiendo las tareas.

En la segunda fase tenía lugar el círculo literario. Nos reuníamos en grupos formados por personas con roles diferentes, y poníamos en común todo el trabajo previo, intercambiando información, opiniones e impresiones sobre la obra literaria, desde la perspectiva de cada alumno.

Nos ha parecido una buena manera de trabajar la lectura porque hemos podido resolver dudas sobre el libro, ampliar el vocabulario, contrastar opiniones, etc. y es muy interesante porque trabajamos en grupo. Además el círculo literario nos ha permitido profundizar más en la lectura a través de debate entre nosotros.

Javi E., Iñaki R. e Iván T. Alumnos de 1º

L’equip de l’institut Vila-seca guanya la Copa Cangur

El 30 de gener del 2020 es va celebrar a l’institut dels Pallaresos la Copa Cangur 2020. El nostre equip estava format per alumnes de 2n i 3r d’ESO: Pablo Avilés, Silvia Faro, Joan Granado, Roser Guzmán, Judith López, Nur Ortega, Andrea Villar i Anas Yemlahi.Tots ells es van proclamar guanyadors del concurs, cosa que significa  que anirem a concursar a Montmeló per competir amb els equips guanyadors de les altres seus.

La Copa Cangur és un concurs preuniversitari de matemàtiques convocat per la Societat Catalana de Matemàtiques amb l’objectiu d’estimular i motivar l’interès per aquesta disciplina entre els més joves a partir de la resolució, mitjançant el raonament i l’enginy, de problemes matemàtics de forma col·lectiva.

Felicitem els alumnes i el coordinador Javier del Rio per l’èxit i per totes les hores de treball i il·lusió esmerçades. Són sis anys de participació on s’han obtingut bones classificacions, però aquesta és la primera vegada que ens hem proclamat campions absoluts.

Ara toca rematar la bona feina a la final de Montmeló. Teniu l’escalf de tot l’institut!

Mosquis. Redacció.

Els alumnes de segon coneixen la Sèquia Major

El dijous 16 de gener, l’alumnat de 2n d’ESO va visitar la Sèquia Major, l’espai natural d’aiguamolls de major diversitat que tenim al nostre voltant. Aquesta zona conviu amb els camps de golf de Port Aventura i el poble de la Pineda.

La sortida l’ofereix gratuïtament cada any l’Ajuntament de Vila-seca, interessat en què el jovent conegui aquest entorn i des d’aquí, el respecti i el cuidi.

L’activitat es desenvolupa al llarg del matí i durant aquest temps es fa un recorregut per l’espai on se segueixen rastres de petjades, petits caus i algun esquelet dels animals que hi conviuen (com conills, esquirols, serps i fins i tot porcs senglars i guineus). També, al llarg del recorregut, s’observen diverses espècies d’ocells; alguns d’ells hi viuen i altres estan migrant d’altres regions més fredes.

Aquesta zona es pot visitar els diumenges de manera gratuïta, tot contactant amb l’Ajuntament. És una activitat que us recomanem fer en família.

Laia Mateu. Departament de Ciències Naturals.

Sortida al teatre: Lazarillo de Tormes

L’alumnat de 1r ESO el passat 10 de gener vam anar a l’ Auditori de la Diputació de Tarragona, a veure una obra de teatre: Lazarillo de Tormes.

Es tractava d’ una novela espanyola del segle XVI anònima, escrita en primera persona. Era un llarga carta dedicada a Vuestra Merced, on explica Desde que va néixer fins al seu casament. Durant aquest temps va estar amb diferents amos, que el maltractaven:

Ciego

Clérigo

Escudero

El Fraile

Buldero

El alguacil

Finalment va prosperar, ja que va tindre una vida molt dura. Tot això va quedar molt ben reflectit durant l’adaptació teatral. De fet, és la primera vegada en què dues actrius interpreten tots els papers, tots ells masculins. Traien molt de profit dels pocs elements escenogràfics que tenien, i anaven jugant amb els canvis de vestuari.

Va ser una bona oportunitat de veure la transformació d’un text narratiu cap a una obra dramàtica.

Nekane Sans i Paula Krasimirova (alumnes de 1r d’ESO).

Ens iniciem amb el periodisme

L’aula 1.1 (corresponent al grup-classe de 1r ESO A) es va convertir en un plató televisiu durant una hora. Per tal de practicar l’expressió oral i estudiar el text narratiu, els alumnes van experimentar en primera persona què sent un periodista quan es posa davant d’una càmera.

Per parelles, havien de preparar notícies de temàtica diversa i les havien de redactar seguint les característiques pròpies d’una notícia, prèviament vistes a classe.

L’hora de la veritat va arribar: com autèntics professionals van improvisar l’estudi de gravació i van començar amb les presentacions. Va ser una hora d’estar ben informats de tot el que passa al món.

Montse Marcè, tutora de 1r ESO A

Frida Kahlo, paz y no violencia.

El día 30 de enero, nuestro instituto ha celebrado el Día Internacional de la Paz y la No Violencia. Otro proyecto de eTwinning en el que nos hemos embarcado los alumnos de Cultura i Valors de 1º de la ESO E,  junto a los alumnos de castellano de la clase 3º de la ESO A. Esta vez el Proyecto ha sido la recreación de un cuadro famoso de Frida Kahlo en el hall de nuestro instituto. La motivación de nuestros alumnos ha dado como fruto un espectacular pintura de relieve que estos días viste la entrada de nuestro centro.

Montse Marsal. Coordinadora eTwinning

Proves diagnòstiques 4t de l’ESO

Dimecres, 12 de febrer de 2020
4t ESO A: aula 2.4 4t ESO B: aula 2.6 4t ESO C: aula 2.8

 

 

8:30h Ordre de l’aula. Taules com durant un examen
9:30-10:15/10:30h Llengua anglesa ( 1h i 15′ )
10:30-11:30/11:45h Matemàtiques ( 1 h )
11:45-12:15h Esbarjo
12:15-13:15/13:30h Llengua catalana ( 1 h)
13:30h Classe normal

Proves diagnòstiques 4t de l’ESO

Dijous, 13 de febrer de 2020
4t ESO A: aula 2.4 4t ESO B: aula 2.6 4t ESO C: aula 2.8
8:45h Anar a l’aula corresponent
9:00-10:15/10:30h Competència científico-tecnològica (1 h i 15′)
10:30-11:30/11:45h Llengua castellana (1 h)
11:45-12:45h Esbarjo
12:45h Classe normal

Des de mitjans del primer trimestre, els dijous després del pati s’ha convertit en l’hora de les matemàtiques diferents. Això és el que poden pensar els vuit alumnes que cada dijous han estat preparant la participació a la Copa Cangur. En aquesta prova hi van… Llegeix més»

Esquiada dels alumnes de primer d’ESO

Els dies 20,21 i 22 de gener, els alumnes de 1r d’ESO de l’Institut  Vila-seca van fer una sortida a la neu. En total van ser  67 nens i 4 professors.

Aquest any vam anar a Andorra, a les pistes de Pal-Arinsal, ideals per a la  iniciació i on tots els alumnes varen gaudir de 3 dies de neu i bon  temps.

Agraïm  al professorat que va venir: Lesley Bell, Montse Marsal, August Ferrer i Ramon Meroño.

Departament d’educació física

Proves diagnòstiques 4t d’ESO

Benvolgudes famílies,

La propera setmana es realitzaran al centre les proves diagnòstiques de 4t d’ESO.

Aquesta és la informació que apareix a la web del Consell superior d’Avaluació del sistema educatiu.

Durant la setmana els vostres fills i filles rebran la informació pertinent.

És molt important realitzar les proves amb serietat i rigor ja que es tindran en compte durant l’avaluació del curs.

Salutacions cordials,

Mercedes Bermejo,directora

Com ja ve sent tradició al nostre institut, les professores de Ciències Socials vam realitzar el passat 18 de novembre una sortida a les mines neolítiques de Gavà amb 110 alumnes de 1r d’ESO i dos autocars! A l’arribar a Gavà vam esmorzar a les portes… Llegeix més»

Reobertura del centre

Demà dijous, 23 de gener, l’Institut reobrirà les portes i es restabliran totes les activitats. Malauradament, la calefacció encara no funciona i per això us recomanem que vingueu ben abrigats.

Esperem que durant el dia l’avaria pugui quedar resolta.

Disculpeu les molèsties.

 

Mercedes Bermejo Ballester,

Directora de l’Institut Vila-seca

“Postales navideñas ecosostenibles”

Aquest és el nom del segon projecte a partir del qual ens hem aventurat el departament de llengua castellana de l’Ins Vila-seca amb els alumnes de 1r d’ ESO. L’intercanvi de postals fetes pels nostres alumnes amb materials reciclables s’ha dut a terme entre 12 països d’Europa. El format, aquest cop, ha estat la redacció de postals on els alumnes han explicat les nostres tradicions nadalenques i la llengua vehicular ha estat el castellà (segona llengua dels seus països). Tot molt engrescador per ells, pensant que rebran correspondència de de diferents llocs d’Europa: des d’Itàlia, Portugal, França, Txecoslovàquia i fins i tot d’Isla de la Reunión.
Montse Marsal. Coordinadora eTwinning.

Passaport a un món de llibres

El dimarts dia 19/11 l’alumnat de 2n d’ESO va fer una visita guiada a la Biblioteca Pública de Vila-seca.

Allà ens va rebre la Raquel, una de les bibliotecàries que, en primer lloc, ens va explicar com fer cerques al catàleg; sembla cosa fàcil, però trobar allò que busquem entre 50.000 documents (llibres, revistes, pel·lícules, videojocs…), no sempre ho és. No ens vam quedar amb la teoria, sinó que vam estar practicant una bona estona.

Vam descobrir la secció de novetats que es publiquen periòdicament al web, i ens van ensenyar com funciona l’ App E-Biblio: podem descarregar-la al mòbil, i això ens dona accés a un carnet virtual, per tant, podem accedir al préstec sense portar el carnet físic, simplement amb el mòbil. Aquesta app també ens ofereix accés a llibres i pel·lícules en versió digital.

Finalment vam fer una visita guiada pels diferents espais de la biblioteca per aprendre a desxifrar les signatures dels llibres, saber on trobar-los segons la temàtica… i ens van explicar alguns avantatges interessants: podem connectar-nos a internet 30 minuts als seus ordinadors (de manera individual), o bé agafar un portàtil per poder fer treballs en parelles; en aquest cas disposem d’ 1h30min. i la possibilitat d’imprimir els treballs a la impressora connectant el nostre pen-drive.

Per acabar, ara sabem que el carnet és gratuït, i que ens permet accedir a totes les biblioteques públiques de Catalunya. I si busquem un document que no tenen a Vila-seca però que es troba disponible en una altra  biblioteca, ens els demanen i ens el fan arribar sense cost, de manera que passem a poder disposar d’ell durant 30 dies, com amb la resta de material (renovable fins a 3 mesos, sempre i quan no hi hagi altres reserves).

Com a conclusió podem dir que va ser una visita molt profitosa ja que, tot i que molts alumnes ja n’eren usuaris, no eren conscients del gran catàleg de serveis que la biblioteca posa al seu abast.

Sara Antequera i Ruth Segado.

Projecte eTwinning amb Turquia 

Ara sí que va de debò! Amb els alumnes de 3r d’ ESO A, la professora de castellà, Montse Marsal Haya, comença un projecte amb alumnes d’un institut de secundària de Turquia. Sens dubte aquest és un projecte amb totes les lletres, on els nostres alumnes confeccionaran un diari d’una ciutat turca estudiant i treballant tots els subgèneres periodístics; mentre els turcs faran un diari de les notícies més destacades de la nostra comarca. Us anirem informant del progrés del projecte, ja que promet ser enriquidor per a tots.

Montse Marsal. Coordinadora eTwinning.

 

Festival de Nadal 2019-2020

El nostre centre ha celebrat, potser, el festival de Nadal més musical de tots.

Però aquest any es va realitzar en dues parts: la primera, el 21 de desembre i la segona, a la tornada de vacances. En un gimnàs ple de gom a gom, alumnes, professors i membres de la comunitat docent van poder gaudir de les interpretacions musicals d’una nombrosa representació de les diferents classes de l’institut dirigits i acompanyats pels professors de música Pep Benlloch i Eric Benito. El públic va fruir amb actuacions molt variades. A banda de les interpretacions musicals vam tenir coreografies, monòlegs, mims i curtmetratges de vídeo realitzats tant pels alumnes de l’ESO com de batxillerat.

També, com és costum, es va fer lliurament dels diplomes acreditatius als alumnes amb millor expedient dels diferents cursos. Hi va haver també lliurament de trofeus de les diferents activitats esportives i del concurs de fotografies d’Instagram.

Un moment molt emotiu va ser quan alumnes de primer van llegir un text dedicat a Clemente Saiz, que tristament ens va deixar fa pocs mesos.

Com a novetat, la coral de professors va interpretar amb ganes i mestria la cançó popular italiana “Bella ciao”. El mateix grup de docents va cantar conjuntament amb els alumnes de l’aula d’acollida una peça que va fer esclatar tot el públic present en una explosió d’aplaudiments.

Tot el festival va ser conduït per alumnes de primer que, tot i ser els més joves de l’institut, van fer gala de seguretat i saber fer durant tota l’exhibició.

Felicitem a la comissió de festes, a tots els professors, alumnes i personal que han fet possible amb la seva col·laboració i entusiasme aquestes hores de gaudi i germanor per acomiadar la primera part de el curs.

Mosquis. Redacció

L’INS Vila-seca crea el seu primer esdeveniment a eTwinning 

El passat 25 de novembre, dia internacional contra la violència de gènere, el departament de castellà va crear el seu primer esdeveniment eTwinning. Vàrem convidar  diferents instituts europeus a compartir recursos per tal de sensibilitzar els nostres alumnes: uns mitjançant cançons, altres lectures, fent murals, visualitzant pel·lícules i altres coses; tots van lluir orgullosos el llacet lila a la solapa.

Montse Marsal. Coordinadora eTwinning.

Dona vida a allò que llences. Recicla

L’estudi de la contaminació, les causes i com minimitzar-la s’aborda transversalment a l’ESO. La professora Lídia Ramón ha proposat als seus alumnes de primer realitzar l’activitat “Dona vida a allò que llences. Recicla “. L’objectiu és aprofitar objectes que habitualment llencem a les escombraries per transformar-los i donar-los una nova vida i ús.

La condició era que els alumnes no podien gastar diners: només reutilitzar alguna cosa que anaven a llençar. Per exemple, amb una caixa de pizza i unes pedres blanques i negres van construir un bonic joc d’escacs; també van fer un niu per a ocells amb un tetrabric. Durant els mesos de novembre i desembre es va poder veure l’exposició dels objectes fabricats pels alumnes a la vitrina de vidre de l’entrada del nostre institut.

Els joves van poder gaudir de la iniciativa a més de conscienciar-se una mica més sobre el respecte per l’entorn. Un cop tancada l’exposició, molts estudiants han recollit els seus objectes per tal d’aprofitar-los en la seva vida quotidiana.

Mosquis. Redacció.

Alumnes de batxillerat assisteixen a una representació teatral

El dilluns dia 9 de desembre, els alumnes de batxillerat vam assistir a la representació de Luces de Bohemia, de Ramón María de Valle-Inclán, al teatre de la Salle de Reus. La raó que va motivar aquesta sortida fou el fet que l’obra és una lectura obligatòria de la Selectivitat del 2020.

Luces de Bohemia narra la ruta nocturna d’un poeta invident pels carrers de Madrid. Aquest, autoconsiderat el primer poeta d’Espanya, s’anomena Máximo Estrella sota el pseudònim de Mala Estrella. La situació econòmica de la seva família és deplorable i, juntament amb el seu amic Don Latino, ofeguen els seus problemes en l’ alcohol. Al llarg de la ruta es presenten diferents escenaris: des de casa seva, passant pel Ministeri de la “Desgovernació”, fins al cementiri.

En general, es pot afirmar que l’obra ha estat ben adaptada i que a tots els alumnes ens ha servit per consolidar la lectura. No obstant, hem trobat a faltar, en la decoració de l’escenari, uns miralls còncaus que representessin  ” El Callejón del Gato”, que a la vegada escenifiquen l’ “esperpento”, concepte que utilitzava l’autor per a descriure la realitat espanyola de l’època.

Alba Beguer, Stefan Dabija i Maria Ferré

2n BAT B